شناسهٔ خبر: 67805476 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

آژانس فضایی انگلیس به تامین انرژی پایگاه‌های ماه کمک می‌کند/ رولز رویس 6 میلیون دلار دریافت کرد

اقتصادنیوز: آژانس فضایی بریتانیا 6 میلیون دلار دیگر به شرکت رولز رویس اختصاص داد تا این شرکت بتواند به توسعه بهتر رآکتور فضایی خود بپردازد.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، شرکت رولز رویس مبلغ 4.8 میلیون پوند اضافی (6.2 میلیون دلار آمریکا) از آژانس فضایی بریتانیا (UKSA) برای پیشبرد توسعه یک میکرو رآکتور هسته‌ای به منظور تأمین انرژی پایگاه‌های ماه و پیشرانش فضاپیما دریافت کرده است.

به نوشته نیواطلس، این بودجه بخشی از برنامه ملی نوآوری فضایی است و به‌ طور قابل توجهی به کل هزینه تخمینی پروژه که 9.1 میلیون پوند (11.7 میلیون دلار آمریکا) است، کمک می‌کند.

هدف پروژه میکرو رآکتور، طراحی یک منبع انرژی متراکم، قابل اعتماد و قابل حمل است که برای کاوش‌های فضایی بلندمدت و مأموریت‌های علمی در ماه و نقاط دوردست‌تر در فضا مناسب باشد. رولز رویس در همکاری با دانشگاه آکسفورد و دانشگاه بانگور قصد دارد طراحی سیستم را ظرف 18 ماه تکمیل کند. انتظار می‌رود نخستین آزمایش مداری این سیستم قبل از پایان دهه جاری میلادی و نسخه طراحی‌شده آن برای ماه، چند سال بعد رونمایی شود.

خبر مرتبط
نگرانی مقام نظامی انگلیس از همکاری نظامی ایران، روسیه و چین/ غرب باید تا 3 سال دیگر برای جنگ آماده شود

اقتصادنیوز: رولی واکر، رئیس ستاد کل ارتش انگلیس، اعلام کرد که در بحبوحه تنش های بین المللی فزاینده، کشورهای غربی باید برای جنگ در سه سال آینده آماده شوند.

منابع انرژی سنتی مانند انرژی خورشیدی، سلول‌های سوختی و باتری‌ها به دلیل توانایی‌ کوتاه‌مدت خود در تولید انرژی متناوب، منابع محدود به حساب می‌آیند. در مقابل، میکرو رآکتور یک منبع انرژی مداوم و قدرتمند را ارائه می‌دهد. بر خلاف راکتور ماژولار کوچک (SMR) که فضای وسیعی را اشغال می‌کند و 0.5 گیگاوات برق تولید می‌کند، میکرو رآکتور 1 تا 10 مگاوات برق تولید می‌کند و به اندازه کافی جمع و جور است که بتوان آن را با کامیون حمل کرد.

وجود این رآکتورها برای انجام مأموریت‌های جاه‌طلبانه فضایی و همچنین گرم نگه داشتن فضانوردان در شب‌های بسیار سرد کره ماه ضروری است. دماه هوا در کره ماه در برخی شب‌ها از منفی 200 درجه سانتی‌گراد نیز فراتر می‌رود.

این رآکتور جدید همچنین می‌تواند یک منبع انرژی مناسب برای سیستم‌های الکتریکی و محرکه باشد و انجام مأموریت‌ در سایر نقاط منظومه شمسی را نیز ممکن می‌کند، زیرا فضاپیماها می‌توانند به کمک آن با سرعت بسیار بیشتری حرکت کنند.

طبق اعلام شرکت رولز رویس، این دستگاه بر مبنای اصول رآکتورهای فعلی عمل می‌کند، اما طراحی آن به گونه‌ای بوده که امنیت آن افزایش یافته و رآکتور با سرعت بیشتری خنک می‌شود.

 

نظر شما