نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

دانشمندان می‌گویند که با آزمایش خون می‌توان 67 بیماری را 10 سال زودتر پیش‌بینی کرد

شفقنا- دانشمندان کشف کرده‌اند که آزمایش خون می‌تواند 67 بیماری مهم از جمله سرطان و زوال عقل را 10 سال قبل پیش‌بینی کند.

به گزارش شفقنا؛ وبگاه الشرق الاوسط نوشت: «کارشناسان کشف کردند که ده‌ها بیماری دارای علائم پروتئینی متمایز هستند که مانند اثر انگشت، یک دهه قبل از تشخیص عمل می‌کنند».

بیماری‌های قابل تشخیص عبارتند از: بیماری نورون حرکتی، دیابت، نارسایی قلبی، لوسمی، آب مروارید، بسیاری از سرطان ها، نقرس، سیروز، آرتریت و آنژین.

به گزارش روزنامه انگلیسی «تلگراف»، این کشف پس از مطالعه هزاران پروتئین در پلاسمای خون بیش از 40 هزار شرکت‌کننده در بیوبانک انگلیس و مقایسه آنها با اطلاعات مربوط به تشخیص‌های آینده از سوابق سلامت الکترونیکی رخ داد.

یادگیری ماشینی برای جستجوی ترکیبی از پروتئین‌هایی که نشان دهنده ظهور بیماری‌های خاص هستند، استفاده شده است. نشانگرهای پروتئینی در پیش‌بینی بیماری بهتر از آزمایش‌های فعلی مانند شمارش سلول‌های خون، سطح کلسترول، عملکرد کلیه یا قند خون بودند.

اعتبار سنجی پروتئین‌ها
پروفسور «کلودیا لانگنبرگ»، نویسنده اصلی و مدیر مؤسسه تحقیقاتی مراقبت در دانشگاه کوئین مری لندن، می‌گوید: «میله‌های پروتئینی که ما شناسایی کرده‌ایم، افرادی را جذب می‌کنند که در معرض خطر بالای ابتلا به یک بیماری خاص در آینده هستند.

او افزود: «ما از فرصتی برای شناسایی نشانگرهای غربالگری و تشخیصی جدید از هزاران پروتئین در گردش که اکنون می‌توانند در خون انسان اندازه‌گیری شوند، بسیار هیجان‌زده هستیم. از نظر تئوری، چنین آزمایشی می‌تواند در یک محیط بالینی یا اجتماعی، از جمله در جراحی‌های GP انجام شود.

لانگنبرگ در مورد تحقیق منتشر شده در مجله Nature Medicine ادامه داد: با این حال، قبل از اجرای هر تجزیه و تحلیل، ابتدا باید پروتئین‌ها را در جمعیت‌های مختلف بررسی کینم و سنجش‌های بالینی را توسعه دهیم که آنها را به طور قابل اعتماد و مقرون به صرفه اندازه گیری کند.

تشخیص زودهنگام بیماری به بیماران این امکان را می دهد که سبک زندگی خود را تغییر دهند یا برای به تاخیر انداختن یا اجتناب از این بیماری دارو مصرف کنند.

تیم تحقیقاتی 218 بیماری مختلف را آزمایش کردند و پروتئین‌ها توانستند 67 بیماری را بهتر از روش‌های فعلی که اغلب به سوابق پزشکی و اندازه گیری های بالینی متکی هستند، پیش بینی کنند.

گفتنی است که محققان دانشگاه کالج لندن، دانشگاه کمبریج و شرکت داروسازی GSK نیز در این مطالعه شرکت کردند.

«جولیا کاراسکو زانینی سانچز» محقق فوق دکترا، گفت: «بسیاری از آزمایش‌های پروتئینی ما مشابه یا حتی بهتر از پروتئین‌هایی که قبلاً برای پتانسیل آنها به عنوان آزمایش‌های غربالگری آزمایش شده بودند، مانند آنتی ژن اختصاصی پروستات برای سرطان پروستات، عمل کردند، بنابراین ما در مورد فرصت‌هایی که آزمایش‌های پروتئینی ممکن است برای تشخیص زودهنگام و در نهایت بهبود تشخیص بسیاری از بیماری‌ها، از جمله شرایط شدید مانند مولتیپل میلوما و فیبروز ریوی ایدیوپاتیک فراهم کند، بسیار هیجان‌زده هستیم. وی ادامه داد: ما نمونه‌های امیدوارکننده زیادی را شناسایی کرده‌ایم و قدم بعدی انتخاب بیماری‌های با اولویت بالا و ارزیابی پیش‌بینی پروتئومی آن‌ها در یک محیط بالینی است.

توانایی تشخیص زودهنگام بیماران پرخطر می‌تواند به شرکت‌های دارویی کمک کند تا آزمایش‌ها را استخدام کرده و افراد را برای درمان سریع‌تر شناسایی کنند.

دکتر «رابرت اسکات»، نویسنده و معاون رئیس جمهور و رئیس ژنتیک و ژنومیک انسانی در GlaxoSmithKline، افزود: «یک چالش بزرگ در توسعه دارو، شناسایی بیمارانی است که به احتمال زیاد از داروهای جدید سود می برند. این کار نوید استفاده از تکنیک‌های پروتئومی در مقیاس بزرگ را برای شناسایی افراد در معرض خطر بالا در طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها نشان می‌دهد و با رویکرد ما در استفاده از فناوری برای تعمیق درک ما از زیست‌شناسی و بیماری‌های انسانی سازگار است.

این خبر را در الشرق الاوسط ببینید