شناسهٔ خبر: 67802762 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

این دو کشور با هم نیروگاه هسته‌ای می‌سازند/ دومین پروژه خارجی شکل می‌گیرد؟

اقتصادنیوز: «یون سوک یئول» رییس جمهور کره‌جنوبی، امروز (سه‌شنبه، دوم مرداد) در تماس تلفنی با «پتر فیالا» نخست وزیر جمهوری چک، درباره همکاری در زمینه ساخت نیروگاه هسته‌ای و روابط دوجانبه گفت‌وگو کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، یون سوک یئول رییس جمهور کره‌جنوبی در این تماس تلفنی دعوت پتر فیالا نخست وزیر جمهوری چک را برای بازدید از پراگ در ماه سپتامبر (شهریور) پذیرفت. هدف از این بازدید، گفت‌وگو در مورد اجرای موفقیت‌آمیز پروژه مهم ساخت نیروگاه هسته‌ای برای جمهوری چک است؛ زیرا این کشور کنسرسیومی از کره جنوبی را به عنوان پیمانکار این پروژه انتخاب کرده است.

رئیس جمهور کره‌جنوبی در این رابطه اظهار داشت: این پروژه فرصتی برای هر دو کشور خواهد بود تا توانایی‌های خود را در حوزه هسته‌ای تقویت کنند. هر دو کشور برای ورود به بازار جهانی در عصر رنسانس هسته‌ای با یکدیگر همکاری خواهند کرد.

پیش از این، دفتر ریاست جمهوری کره‌جنوبی اعلام کرده بود که یون نمایندگان ویژه‌ای برای گفت‌وگو درباره اجرای این پروژه به پراگ اعزام خواهد کرد. در این راستا، سونگ ته یون رئیس دفتر سیاست‌گذاری ریاست جمهوری و آن دوک گیون وزیر صنعت در سفری سه روزه برای دیدار با فیالا و جوزف سیکلا، وزیر صنعت و تجارت، به این کشور اروپایی اعزام شدند.

خبر مرتبط
خواهر «کیم جونگ اون» برای کره جنوبی خط‌ونشان کشید

اقتصادنیوز: خواهر رهبر کره شمالی همسایه جنوبی را به از سر گرفتن پخش اعلامیه‌های تبلیغاتی ضد کشورش متهم کرد و وعده پاسخ به آن را داد.

هفته گذشته، یک کنسرسیوم از کره‌جنوبی به رهبری شرکت «کره هایدرو و نیروگاه هسته‌ای» به عنوان برنده مناقصه ساخت نیروگاه هسته‌ای برای جمهوری چک شد. ارزش این پروژه حدود ۲۴ تریلیون وون (۱۷.۳ میلیارد دلار آمریکا) تخمین زده می‌شود.

اگر این قرارداد نهایی شود، این اولین بار از سال ۲۰۰۹ خواهد بود که کره‌جنوبی پس از قراردادی که برای ساخت نیروگاه هسته‌ای «براکه» در امارات متحده عربی منعقد شد، یک پروژه ساخت نیروگاه هسته‌ای در خارج از کشور را به دست می‌آورد.

 

نظر شما