شناسهٔ خبر: 67797533 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

در نشست خبری پیمایش ملی سنجش سبک زندگی ایرانیان مطرح شد؛

سبک زندگي ايرانيان، ترکيبي از مولفه‌هاي اسلامي-ايراني و مدرن است

صاحب‌خبر -
سبک زندگي ايرانيان، ترکيبي از مولفه‌هاي اسلامي-ايراني و مدرن است
خبرگزاری آریا - مجری طرح ملی - پژوهشی "سنجش سبک زندگی ایرانیان" گفت: نتایج پیمایش مزبور که با سفارش پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام گرفته، گویای آن است که سبک زندگی ایرانیان ترکیبی از سنت و مدرنیته و تجربه‌های معاصر مبتنی بر زندگی در جامعه مدرن است.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به نقل از پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، نشست خبری پیمایش ملی سبک زندگی ایرانیان، شنبه 23 تیر 1403، با حضور محمدرضا قائمی‌نیک (عضو هیأت علمی گروه علوم اجتماعی دانشکده علوم اسلامی رضوی و مجری طرح)، علی محمدزاده (پژوهشگر اجتماعی و همکار مجری طرح)، میثم مهدیار (معاون پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات) و محمد حسین‌زاده (مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی) در اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی برگزار شد.
، محمدرضا قائمی نیک ، مجری این پیمایش گفت: کار اجرایی پیمایش "سبک زندگی ایرانیان" از شهریور 1402 آغاز و در این راستا یک تیم داوری 10 نفره با دیدگاه های متکثر تشکیل شد. وی اضافه کرد: در این راستا 9 عرصه مرتبط با سبک زندگی ایرانیان استخراج و براساس آن پرسشنامه ای حاوی 79 سوال تنظیم شد و در اختیار تیمی قرار گرفت تا به صورت میدانی این پرسشنامه ها را در 31 استان کشور تکمیل کنند.
او عرصه های 9 گانه مرتبط با سبک زندگی ایرانیان را شامل "اوقات فراغت و مصرف فرهنگی و رسانه، سلامت و مدیریت بدن و زیبایی، ازدواج و خانواده و روابط جنسی، فعالیتهای دینی و دینداری، پوشش و حجاب، کار و اقتصاد و مصرف، الگوها و قهرمانان زندگی، جهت گیری سیاسی، مسکن و سکونت" دانست.
مجری طرح ملی پژوهشی «سنجش سبک زندگی ایرانیان» گفت: این پیمایش به اتمام رسیده است و گزارش مبسوط نتایج آن در قالب یک گزارش 473 صفحه ای تهیه و از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشستی در فروردین 1403تقدیم رییس جمهوری شهید شد.
وی اظهار کرد: چارچوب نظری ما در این پیمایش مبتنی بر این قرار بود که جامعه ایران در حال حاضر درگیر 2 جهان متفاوت است، یک جهان مبتنی بر سنت ایرانی – اسلامی و مولفه های سبک زندگی که به ارث برده است و دیگری تجربه‌ای است که طی چهار دهه گذشته دارد لذا جامعه ایران در یک رویکرد خلاقانه در حال ترکیب این مولفه هاست.
وی افزود: در این راستا پرسشنامه پیمایش ملی "سنجش سبک زندگی ایرانیان" به نحوی طراحی شد که آن ترکیب مولفه های سنتی و معاصر و حقیقت سبک زندگی ایرانیان را کشف کند.
مهمترین تفریح ایرانیان رفتن به مهمانی است
سرپرست تیم تحقیقاتی پیمایش «سنجش سبک زندگی ایرانیان» نیز در این نشست گفت:نگاه درست به جامعه ایرانی، جامعه‌ای است با وجود همه امواج مدرنیته ساختارهای سنتی و فرهنگی خود را حفظ کرده است و خروجی این داده‌ها نشان می‌دهد که اگر به فرهنگ نگاه چندلایه ای داشته باشیم و آن وقت می‌توانیم جامعه ایرانی را بهتر بشناسیم.
حسین محمدزاده به داده های برخی از این پیمایش اشاره و اضافه کرد: بررسی پرسشنامه‌ها در حوزه "اوقات فراغت" نشان می‌دهد که مهمترین تفریح ایرانی‌ها، رفتن به میهمانی است و 41.7 درصد از ایرانیان اوقات فراغت خود را با خانواده می‌گذرانند، در مورد سفر به خارج از کشور نیز عراق با 18 درصد و ترکیه با هشت دهم درصد بیشترین فراوانی سفرهای خارجی پاسخ دهندگان به پرسش‌نامه های این پیمایش را داشتند.
وی با اشاره ادامه داد: پاسخگویان این پرسش نامه ها به طور متوسط 2 ساعت و 13 دقیقه در روز تلویزیون و رادیو، یک ساعت و 15 دقیقه ماهواره و سه ساعت و 34 دقیقه شبکه‌های اجتماعی را تماشا می‌کرده اند همچنین 30.3 درصد از پاسخگویان سریالهای ایرانی را می بینند و بعد از آن فیلمهای سینمایی ایرانی از پرطرفدارترین محصولات رسانه ای بین پاسخگویان این پرسشنامه‌هاست و این که از چه طریقی این سریالها و فیلمهای ایرانی یا غیرایرانی را می‌بینند پاسخ این است که تلویزیون ایرانی با 36.1 درصد در صدر قرار دارد و سهم دانلود از سایتهای اینترنتی 19 درصد است.
محمدزاده اظهار کرد: پاسخگویان سه ساعت و 21 دقیقه در روز موسیقی گوش می‌دهند، که در این میان 25 درصد به موسیقی پاپ، 29.9 درصد به موسیقی سنتی و باقی به سایر سبکهای موسیقی گوش فرا می‌دهند.
سرپرست تیم تحقیقاتی پیمایش "سنجش سبک زندگی ایرانیان" گفت: شبکه های اجتماعی مورد استفاده پاسخگویان به پرسش نامه‌ها نیز مورد بررسی قرار گرفته به طوری که 59 درصد به اینستاگرام، 36.4 درصد به تلگرام و باقی به پیام رسان‌‎های داخلی مراجعه می‌کنند.
محمد زاده به برخی از داده‌های مربوط به نتایج این پیمایش در خراسان رضوی نیز اشاره و اضافه کرد: 627 پرسشنامه در خراسان رضوی ارایه شد که نتایج برخی از آنها نشان می‌دهد که 85 درصد از مردم استان زندگی در خانه ویلایی را ترجیح می‌دهند و 63.5 درصد مایل نیستند که در مجتمع‌های مسکونی دارای بیش از 20 واحد زندگی کنند.
وی ادامه داد: مردم خراسان رضوی ماهانه اغلب سه تا پنج مرتبه پذیرای مهمان هستند و 92 درصد از آنها از مهمان خود در منزل پذیرایی می‌کنند و مهمترین تفریح مردم این استان نیز رفتن به مهمانی است.
معاون پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این نشست گفت: در راستای برقراری عدالت پژوهشی، این بار طرحهای ملی این پژوهشگاه در وزارتخانه خارج از تهران انجام شده است.
میثم مهدیار افزود: در سه سال گذشته 6 پیمایش ملی در این پژوهشگاه آغاز شد که سه مورد پایان یافته و سه مورد در حال انجام است.
وی اضافه کرد: سه پیمایش انجام شده را «ارزشها و نگرشهای ایرانیان»، «سنجش سبک زندگی ایرانیان» و «فرهنگ رسانه‌های اجتماعی در ایران» ذکر و بیان کرد: پیگیر دریافت مجوز برای انتشار نتایج این پیمایش‌ها هستیم تا بلافاصله بعد از دریافت مجوز، این نتایج و داده ها در اختیار اصحاب علوم اجتماعی و پژوهشگران قرار گیرد.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: امر مبارکی است که نشست خبری یک پژوهش ملی در مشهد برگزار می‌شود و این برگرفته از برقراری از یک عدالت پژوهشی و فرهنگی در کشور است. وی افزود: این نشست یک تفاوت عمده با دیگر نشست‌های خبری مرسوم دارد و آن این است که برخلاف گزارش‌های مرسومی که مسئولان در اغلب نشست‌های خبری ارائه می‌دهند، این جلسه دارای ماهیت علمی است.
وی ادامه داد: در واقع باید گفت نشست علمی «سبک زندگی ایرانیان» ثمره پژوهشی است که پژوهشگران درباره سبک زندگی فعلی در ایران ارائه خواهند کرد که ثمره میدانی آن به کل کشور بازمی‌گردد، ضمن اینکه این پژوهش در گستره استانی نیز اثرگذاری خود را خواهد داشت.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی تصریح کرد: اکنون که مفتخر به برگزاری این نشست پژوهشی در مشهد هستیم، امیدوارم این‌گونه مباحث ملی با رویکرد علمی در استان ادامه یابد تا عدالت علمی، پژوهشی و فرهنگی در کشور اجرا شود.
وی افزود: حوزه سبک زندگی از یک سو سهل و از دیگر سو یک حوزه پیچیده است، چرا که عوامل متعددی بر سبک زندگی مردم اثرگذار است و نتایج پژوهشی می‌تواند کاربردی باشد، اما مهم‌تر آن است که رهیافت‌های این پژوهش‌ها برای مدیران فرهنگی مفید فایده بوده و لذا باید مورد استفاده قرار گیرد.
محمد حسین‌زاده بیان کرد: این بار سنگینی بوده که دوستان پژوهشگر به دوش کشیدند، اما نکته مهم این است که مدیران و فعالان فرهنگی و مدیران اثرگذار در حوزه‌های اجتماعی استفاده از این پژوهش‌ها را در تصمیم‌گیری‌های خود در دستور کار خود قرار دهند.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی افزود: اگر تصمیم‌گیری مدیران فرهنگی، فعالان حوزه فرهنگ و مدیران اثرگذار اجتماعی بر مبنای پژوهش‌های علمی باشد می‌تواند اثرات مثبتی در بر داشته باشد و اگر پشتیبانی علمی نداشته باشد می‌تواند آن تصمیم‌گیری مخرب و دارای آثار منفی باشد.

نظر شما