شناسهٔ خبر: 67796927 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

برچسب‌ها نظر شما آخرین اخبار وبگردی

از «بذرپاش» و «ایران ایر» تکذیب از انجمن شرکتهای هواپیمایی تایید/ ایرلاین ها سودده هستند یا زیانده؟

ماجرای آزادسازی قیمت بلیت هواپیما این روزها میان وزارت راه و شهرسازی و ایرلاین ها به شدت بالا گرفته و حتی پای قوه قضاییه هم به میان آمده است. اما سوال این است که آیا ایرلاین ها سودده هستند و یا اینکه در زیان به سر می برند؟

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصاد آنلاین؛ بر اساس قانون برنامه ششم توسعه دستورالعمل آزادسازی نرخ بلیت هواپیما نوشته شده که این موضوع در برنامه پنجم توسعه ممنوع بود. اگر چه مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی اخیرا اظهاراتی در رابطه با رای دیوان عدالت اداری در مورد نرخ‌گذاری بلیت هواپیما مطرح کرده است اما آنچه که هنوز مشخص نیست این است که چرا برخی ایرلاین ها همچنان اصرار دارند که زیانده هستند اما وزارت راه و شهرسازی آنها را سودده می داند.

بذرپاش: شرکت‌های هواپیمایی طبق بررسی صورت‌های مالی که انجام شده زیان‌ده نیستند

وزیر راه و شهرسازی در آخرین نشست خبری خود با رسانه ها در جمع خبرنگاران اعلام کرد که ایرلاین ها سودده هستند و هیچ کدام از شرکت‌های هواپیمایی طبق بررسی صورت‌های مالی که انجام شده زیان‌ده نیستند و برخی از آنها سودده بودند چرا که اقدام به واردات هواپیما کرده‌اند.

از «بذرپاش» و «ایران ایر» تکذیب از انجمن شرکتهای هواپیمایی تایید/ ایرلاین ها سودده هستند یا زیانده؟

بذرپاش در این خصوص با قاطعیت اعلام می کند که من به صورت کامل صورت های مالی این شرکت های هواپیمایی را بررسی کرده ام. به هیچ عنوان هیچ یک از شرکت های هواپیمایی زیان ده نبوده بلکه حتی تعدادی از شرکت های هواپیمایی کوچک هم سود ده بوده اند.

وی تاکید کرد: حتی به شرکت های هواپیمایی هم اجازه داده ام که هواپیما وارد کنند که این به معنای آن است که این شرکت ها سودده بوده اند که خود به تنهایی توانسته اند هواپیما وارد کنند.

این اظهارات اگر چه این روزها مشکلات را کاهش نخواهد داد و تنها کلاف سردرگم آزادسازی نرخ بلیت هواپیما را پیچیده تر خواهد کرد اما سوال این است که آیا ایرلاین ها به واقع زیانده هستند یا اینکه بازی جدید آنها برای کمتر در مظان اتهام قرار گرفتن است.

از «بذرپاش» و «ایران ایر» تکذیب از انجمن شرکتهای هواپیمایی تایید/ ایرلاین ها سودده هستند یا زیانده؟

اما مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی معتقد است که ایرلاین ها زیانده هستند و اظهارات بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در مورد سودده بودن را قبول نداریم.

اسعدی سامانی: شرکتهای داخلی بر خلاف این گفته ها با قیمت های دستوری زیانده شده اند

دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی در پاسخ به این پرسش خبرنگار «اقتصاد آنلاین» که پرسید وزیر راه و شهرسازی معتقد است ایرلاین ها زیانده نیستند و بر عکس سودده هم هستند گفت: در پاسخ به این اظهارات وزیر راه و شهرسازی باید عنوان کنم که شرکتهای داخلی بر خلاف این گفته ها با قیمت های دستوری زیانده شده اند. گواه این ادعا این است که «ایران ایر» که از شرکت های زیر مجموعه وزارت راه و شهرسازی است صورتهای مالی آن به خوبی نشان می دهد که زیانده است.

این اظهارات دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی در حالی در پاسخ به مطالب وزیر راه و شهرسازی مطرح می شود که «شمس‌الدین فرزادی پور» مدیر عامل «ایران ایر» اخیرا در یک مصاحبه ای اعلام کرده است که «ایران ایر» زیانده نیست.

از «بذرپاش» و «ایران ایر» تکذیب از انجمن شرکتهای هواپیمایی تایید/ ایرلاین ها سودده هستند یا زیانده؟

مدیر عامل «ایران ایر» در پاسخ به این پرسش که آیا «ایران ایر» یک شرکت زیان ده است؟ گفت: فعلا «ایران ایر» مشکلی از بابت زیانده بودن ندارد. به هر حال هما پیشانی ناوگان هوایی کشور است و همانند سایر کشورها که دولت ها از آن ها حمایت می کنند از ما نیز حمایت شود.

فرزادی پور: فعلا «ایران ایر» مشکلی از بابت زیانده بودن ندارد

او می گوید: بلاخره وقتی هواپیماهای برجامی با قیمت حدود ۳۵۰ میلیون دلار و با قیمت ۳۵۰۰ تومان و امروز با جریمه ها ۶۰۰ میلیون دلار خریداری شده است مشکلاتی ایجاد کرد. یعنی «ایران ایر» با بانک و با دلار ۴۲ هزار تومان طرف حساب است. این موضوع وقتی در یکدیگر ضرب و مقایسه می شود گفته می شود که «ایران ایر» غیر منطقی زیانده است. در زمانی که هواپیماهای برجامی داشت خریداری می شد «ایران ایر» به اندازه ای از دولت مطالبه داشت که اگر همان مبالغ پرداخت می شد الان ایران ایر مشکلی نداشت و دلارها را پرداخت می کرد و صاحب هواپیما بود و افزایش نرخ ارز را هم شاهد نبود.

این اظهارات از سه فرد دارای مسئولیت هنوز مشخص نیست که چرا و به چه دلیل مطرح می شود. آیا ایرلاین ها زیانده هستند یا خیر؟ اگر زیانده نیستند چرا تکذیب می شود و اگر زیانده هستند چرا تاکید بر سودده بودن می کنند.

از «بذرپاش» و «ایران ایر» تکذیب از انجمن شرکتهای هواپیمایی تایید/ ایرلاین ها سودده هستند یا زیانده؟

«ایران ایر» با نام رسمی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران است که در ایران از ابتدای تاسیس با نام هُما شناخته می شود. ایران ایر یکی از قدیمی ترین شرکت های هواپیمایی فعال در خاورمیانه است که هم اکنون به بیش از ۴۰ مقصد داخلی و بین المللی پرواز انجام می دهد. بر اساس آمار، ایران ایر سالیانه بیش از ۷ میلیون مسافر را جابه‌جا می‌کند.

در سال ۱۳۹۴ پس از اجرای توافق هسته‌ای و برداشته شدن تحریم‌ها، شرکت هواپیمایی ایران ایر توانست در ۲۸ ژانویه، قرار داد ۱۱۸ فروند هواپیما با ایرباس امضا کند. تحریم‌های ظالمانه و پی در پی صنعت هوایی و شرکت‌های هواپیمایی ایرانی از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا، ایران ایر را تا حدودی دچار مشکل و امکان نوسازی ناوگان و استفاده از ناوگانی مدرن را از این شرکت گرفت. در نتیجه ایران ایر مجبور بود از هواپیماهای قدیمی برای پروازهایش استفاده کند.

اما آنطور که طبق گفته های مدیر عامل ایران ایر بر می آید وجود ۱۳ هواپیمای ATR زیر شش سال و ۳ ایرباس زیر شش سال در «ایران ایر» و بازگرداندن هواپیماهای قدیمی تر به ناوگان باعث شده تا این شرکت هواپیمایی علیرغم تمام تحریم های ظالمانه به خوبی بتواند خدمات پروازی ارائه کند.

این آمار نشان می دهد این شرکت هواپیمایی باید وضعیت مالی مناسبی داشته باشد و به عنوان پیشانی شرکتهای هواپیمایی از حمایت های دولت بهره مند باشد اما آنطور که انجمن شرکتهای هواپیمایی اعلام می کند این شرکت زیانده است اما مدیر عامل آن این موضوع را رد کرده و همانطور که بذرپاش اعلام و تاکید دارد به سوددهی هم رسیده است.

نظر شما