شناسهٔ خبر: 67796765 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صراط‌نیوز | لینک خبر

صادرات غیرنفتی ۸ درصد رشد کرد

رییس کل گمرک ایران گفت: تجارت خارجی کشور در ۴ ماه نخست امسال بدون نفت به ۳۶ میلیارد دلار رسیده که سهم صادرات غیرنفتی ۱۷.۵ میلیارد دلار است.

صاحب‌خبر -

محمد رضوانی فر رئیس کل گمرک ایران در نشست تخصصی با اعضای اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با اعلام اینکه تجارت خارجی کشور در ۴ ماه نخست امسال بدون نفت به ۳۶ میلیارد دلار رسیده است، گفت: از مجموع تجارت خارجی کشور در سال جاری ۱۷.۵ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی و ۱۸.۵ میلیارد دلار واردات انجام شده است.

معاون وزیر اقتصاد ادامه داد: میزان صادرات غیرنفتی در این مدت ۸ درصد افزایش و واردات در همین مدت ۶ درصد کاهش نشان می‌دهد.

وی افزود: برای تعیین ماهیت کالا با هدف اعمال مقررات از جمله تعیین تعرفه و موارد دیگر ۱۴۰ آزمایشگاه همکار گمرک به سامانه جامع گمرکی (EPL) اضافه شده است.

معاون وزیر اقتصاد در ادامه با اشاره به اینکه برای تعیین تعرفه و ارزش گذاری و برای اعمال مقررات، گمرک نیازمند تعیین ماهیت کالا است، افزود: گمرک طی فراخوانی از آزمایشگاه‌های واجد شرایط دعوت کرد تا به عنوان آزمایشگاه همکار گمرک فعالیت کنند.

به گفته وی، از زمان فراخوان ۱۴۰ آزمایشگاه اعلام آمادگی کرده‌اند و در سامانه گمرک به عنوان آزمایشگاه‌های همکار معرفی شده‌اند. به طوری که در استان تهران پیش از این دو تا ۳ آزمایشگاه فعالیت می‌کردند اما با اجرای سیاست‌های جدید در گمرک الان ۲۳ آزمایشگاه به تعیین ماهیت کالا می‌پردازند.

رضوانی‌فر ابراز امیدواری کرد: با افزایش تعداد آزمایشگاه‌های همکار، زمان تعیین ماهیت کالاها با سرعت و تسهیل بیشتر انجام می‌شود.

بسته پیشنهادی برای توسعه صادرات فرش تدوین شد

وی با اشاره به اینکه در سال جدید شیوه نامه ورود موقت به روز رسانی شده است تا کارها با سهولت و شفافیت بیشتری انجام شود، افزود: برای تسهیل و تسریع در کار هم اکنون انجام امور مربوط به رویه ورود موقت به گمرکات استان‌ها واگذار شده است.

رئیس کل گمرک ایران تصریح کرد: انجام رویه ورود موقت هم در گمرک مجوز دهنده، هم گمرک مرزی و هم در نزدیک‌ترین گمرک به محل تولید انجام می‌شود.

رضوانی‌فر در خصوص وضعیت فرش‌های دستباف که از سوی شرکت کنندگان در جلسه مطرح شد، گفت: گمرک ایران بسته پیشنهادی برای توسعه صادرات فرش را تدوین کرده است.

برچسب‌ها:

نظر شما