شناسهٔ خبر: 67796244 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ادیان نیوز | لینک خبر

هم سرنوشتی افغانستانیان و فلسطینیان - ادیان نیوز

پژوهشگر علوم سیاسی و دانشجوی افغانستانی دانشگاه ادیان و مذاهب در یادداشتی نوشت: در افغانستان علاوه بر خشونت تحمیلی از خارج، جنگ های داخلی، قبیله گرایی و گروهاه‎های اسلام گرایی افراطی باعث و بانی خشونت و ستم بر مردم گردیده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، علی مصباح احمدی پژوهشگر حوزه ادیان طی یادداشتی که در اختیار تحریریه ادیان نیوز قرار داده است، آورد: سخن گفتن از فسلطین و افغانستان، کاری سخت و دشوار است. این دشواری بیشتر بخاطر این است که هردو کشور نزدیک به دو نسل است که دردرون فاجعه و بحران زندگی می‌کنند. نوشتن در باره بحران و فاجعه طبعا کاری سهل و ساده نیست. از آغاز اشغال فلسطین نزدیک به هفتاد و پنج سال و آغاز جنگ‌های داخلی در افغانستان تا کنون دست کم نیم قرن سپری می‌شود. یعنی دو نسل است که مردم افغانستان و فلسلطین در میان دود و آتش زندگی کرده اند و درد همدیگر را بخوبی درک می کنند.

از این رو می توان گفت افغانستان و فلسطین وجوه مشترک فراوان دارند. تجاوزات مکرر ابرقدرت‌ها در افغانستان و تجاوز و غصب سرزمین فلسطین از سوی رژیم صهیونیستی از جمله این وجوه اشتراکی است. در عین حال بزرگ ترین ویژگی هردو ملت، آوارگی و مهاجرت‌های گسترده ای است که در نیم قرن اخیر صورت گرفته است و هم اکنون بشترین مهاجران دنیا را این دو کشور شکل داده است. این بدین معناست که سرزمین شان جای برای سکونت باقی نگذاشته است.

مردم افغانستان و ملت مظلوم فسلطین سالهاست که در تقلای صلح و زندگی عاری از خشونت، بسر می برند. تنها تفاوت که مردم افغانستان و فسلطین دارند، این است که خشونت در سرزمین های اشغالی از سوی تنها اسرائیل صورت می گیرد؛ اما در افغانستان علاوه بر خشونت تحمیلی از خارج، جنگ های داخلی، قبیله گرایی و گروهاه‎های اسلام گرایی افراطی باعث و بانی خشونت و ستم بر مردم گردیده است. مردم افغانستان و فسلطین نیازمند همکاری و همیاری است. نیاز است تا تمام کشورها برای ایجاد صلح و ثبات در این در این دو کشور مسلمان تلاش کنند.

مردم افغانستان بیش از دیگر جوامع درد ملت فلسطین را احساس می کنند و خوب میدانند که زندگی بدون صلح، زندگی در آوارگی، زندگی در جهنم است. از جمله تناقض های واضح، غیر قابل قبول و در عین حال طنز گونه در مورد این دو کشور این است که در فسلطین، تشدید سرکوب، محاصره و کشتار روزانه آنها، و همچنین گسترش شهرک سازی در اراضی فلسطنی، همه و همه در چارچوب آنچه از آن به عنوان مذاکرات سازش (صلح) یاد می کنند انجام می شود و در افغانستان نیز خشونت ها و نسل کشی ها علیه هزاره ها و شیعیان با شعار مذهب و دین انجام گیرد.

خلاصه اینکه سرگذشت دو کشور، به دلیل جنگ و ناامنی و تجاوز خارجی و غصب و اشغال و سرکوب و کشتار و قتل عام و سیطره فاشیزم و آوارگی و بی وطنی و بی سرپناهی و مهاجرت های میلیونی و… از بسیاری جهات مشابه بوده است و این تشابه در حال حاضر هم به نوعی وجود دارد. بر پایه­ ی آنچه که گفته شد، هیچ ملتی مانند ملت افغانستان و فلسطین دارای سرنوشت مشترک و مشابه نبوده و نیستند. افغانستان و فلسطین با آنکه از نظر جغرافیایی از هم فاصله دارند، اما با کمال تعجب، سرنوشت و تاریخ دقیق، مشابه و مشترک دارند.

 

نظر شما