شناسهٔ خبر: 67795399 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتماد آنلاین | لینک خبر

رویارویی امریکا و چین این بار در المپیک؛ آیا اژدها، عقاب را شکار می کند؟

کدام کشور در نبرد برای صدرنشینی در جدول مدال‌های المپیک 2024 پاریس پیروز خواهد شد؟

صاحب‌خبر -
رویارویی امریکا و چین این بار در المپیک/ آیا اژدها، عقاب را شکار می کند؟
کد خبر: 668307
|
۱۴۰۳/۰۵/۰۲ ۱۲:۰۵:۰۶

در المپیک توکیو، امریکایی‌ها در شمارش مدال از چینی‌ها پیشی گرفتند. آیا این بار این دو موقعیت با هم عوض خواهد شد؟ در سال 2021، چین با کسب بیشترین مدال طلای تاریخ خود در بازی‌ها، تنها با یک مدال طلای کمتر در جایگاه دوم و بعد از امریکا قرار گرفت. آیا امسال سالی است که امریکایی‌ها رتبه اول را از دست می‌دهند؟

به گزارش روزنامه اعتماد و به نقل از گاردین، پاسخ کوتاه به این سوال این جمله است: ممکن است، اما احتمالا نه.

در مورد تعداد کل مدال‌ها به احتمال زیاد هیچ بحثی وجود نخواهد داشت که امریکا پیشتاز خواهد بود. در توکیو، ایالات‌متحده امریکا 113 مدال در مقابل چین که 89 مدال داشت به دست آورد. در سال 2016، این حاشیه حتی بیشتر بود؛ 121 به 70. حتی زمانی که چین در سال 2008 میزبانی کرد، ایالات‌متحده در مجموع مدال‌های بیشتری داشت (112 به 100)، اما چین در سال 2008 مدال‌های طلای بیشتری نسبت به امریکا داشت

(48-36) و پس از یک سال نزولی در سال 2016‌ که چین با 26 طلا بعد از بریتانیا با 27 طلا و ایالات‌متحده امریکا با 46 طلا سوم شد، در سال 2021 با 38 مدال طلا به جایگاه دوم بازگشت. امریکا در توکیو 39 مدال طلا به دست آورد.

اگر خطوط روند را براساس دو رقابت المپیک تابستانی اخیر ایجاد کنیم، چین در پاریس از کنار ایالات‌متحده امریکا عبور خواهد کرد، اما این الگو درست است؟ بیایید کمی عمیق‌تر نگاه کنیم.

پس از وارد کردن نتایج و رتبه‌بندی‌های سه سال گذشته به همراه سایر داده‌های تاریخی، پیش‌بینی به صورت زیر است:

مدال طلا: امریکا 48.28 و چین 39.78

مجموع مدال‌ها: امریکا 126.10و چین 93.38

گرد کردن این اعداد در پیش‌بینی‌های واقعی برای هر رویداد به شکلی است که ما مجبور نیستیم تصمیم بگیریم که مثلا چه کسی 28٪ یک مدال طلا را به دست می‌آورد! اما همچنان براساس همین محاسبات، شکاف‌ها بین دو کشور مشخص می‌شود. پس با گرد کردن نتایج زیر استخراج می‌شود:

مدال طلا: امریکا 42، چین 29

مجموع مدال‌ها: امریکا 123، چین 92

اما این به چه شکلی است؟ اساسا، چین ورزش‌های کمتری برای پیشروی دارد. آنها در شیرجه و تنیس روی میز تقریبا عالی هستند، آن‌قدر عالی که به سادگی نمی‌توانند پیشرفت زیادی داشته باشند. برای چین شانس مدال‌های طلای کمی وجود دارد که بتوانند در پاریس با تلاش بیشتری کسب کنند. از سوی دیگر، ایالات‌متحده امریکا دارای مدال‌های نقره و برنز زیادی است که شانس ارتقا به طلا را دارد.

در طول سه سال گذشته، ورزشکاران ایالات‌متحده ثابت کرده‌اند که مدعی هستند. در یک شمارش غیررسمی، ایالات‌متحده 57 ورزشکار یا تیم دارد که به عنوان قهرمان دوره قبل یا قهرمان فعلی جهان یا صدرنشین رنکینگ عازم پاریس شده‌اند. چین از این حیث 48 تا دارد.

همه آنچه گفته شد در جدول مدال مجازی Gracenote آمده است. جدولی که با هوش مصنوعی نتیجه احتمالی المپیک پاریس را شبیه‌سازی کرده است. این جدول دارای اعداد مشابهی با استدلال‌های دیگر برای مجموع مدال‌ها است و می‌گوید ایالات‌متحده امریکا 123 و چین 87 مدال کسب می‌کنند، اما مسابقه بسیار نزدیکی بین دو کشور در ستون مدال طلا وجود دارد و ایالات‌متحده با 37 طلا بالاتر از چین با 36 طلا قرار خواهد گرفت. بریتانیای کبیر، فرانسه و استرالیا به ترتیب سوم و چهارم و پنجم خواهند شد.

روی دیگر سکه یک صعود بزرگ‌تر برای تیم‌های ایالات‌متحده وجود دارد که قطعی نیست. ایالات‌متحده پتانسیل کسب 50 مدال طلا را دارد، اما چند اشتباه کوچک و بزرگ می‌تواند آنها را در محدوده 30 تا 40 مدال و در معرض ضربه چین قرار دهد.

و باتوجه به ساختار برنامه مسابقات در پاریس، چین ممکن است زودتر به رتبه بالای جدول برسد. اما ایالات‌متحده باید بتواند چین را در هفت روز آخر بازی‌ها پشت‌سر بگذارد.

نبرد برای برتری در المپیک چگونه انجام می‌شود:

شنا (هفته اول): ایالات‌متحده ممکن است هرگز مانند این دوره چنین اسکواد موفقی در شنا نداشته باشد. نه تنها نام‌های معروفی مانند کیتی لدکی و کائلب درسل بازگشته‌اند، بلکه چندین مدال‌آور دیگر نیز که در توکیو مدال به دست آورده‌اند نظیر بابی فینکه، رایان مورفی، ریگان اسمیت و لیلی کینگ هستند. اما امریکایی‌ها تلاش خواهند کرد تا مجموع 11 مدال طلا و 30 مدال مجموع را در توکیو تکرار کنند یا بهبود ببخشند. کاری دشوار در برابر چالش‌های سخت‌تری که رقبای استرالیایی، اروپایی، کانادایی و چینی به وجود می‌آورند. لی بینجیه، ژو جیایو، کین هایانگ، ژانگ یوفی و ​​پان ژانله، پدیده‌های شنا در سبک آزاد هستند که باعث شدند چین در سال 2021 موفق به کسب 6 مدال بشود. این ورزشکاران شانسی قوی برای فراتر رفتن از مجموع سه مدال طلای توکیو خواهند داشت.

ژیمناستیک (هفته اول): ژانگ بوهنگ از چین ورزشکار بسیار محبوبی است و می‌تواند با چند مدال از تشک خارج شود. اما ایالات‌متحده حتی در شرایطی که سیمون بایلز در حال مبارزه بود، در توکیو نمایش خوبی نداشت. با این حال GOAT بازگشته است و مسلما بهتر از همیشه است. از آن طرف قهرمان همه‌جانبه توکیو، سونیسا لی و دارنده مدال طلای حرکات زمینی، جید کری نیز بازگشته‌اند. تیم مردان امریکا که در بازی‌های اخیر از سرعت پایین‌تری برخوردار بوده، فرد ریچاردز 20 ساله و چند کهنه‌ سرباز المپیک را دارد که با هم رقابت خواهند کرد. چین ممکن است در مجموع سه مدال طلای خود در سال 2021 را ارتقا بدهد، اما ایالات‌متحده مطمئنا مجموع دو مدال خود در توکیو را بهتر خواهد کرد.

سایر رویدادهای هفته اول: چین در تیراندازی برتر است و ممکن است با مجموع چهار مدال طلا (در مجموع 11) که در توکیو به دست آورد، برابری کند. درحالی که ایالات‌متحده برای تکرار سه مدال طلا (در مجموع 6 مدال) تلاش خواهد کرد. چین همچنین شروع به جمع‌آوری مدال در شیرجه خواهد کرد. قایقرانان امریکایی مشتاق خواهند بود تا در شمارش مدال‌ها مشارکت کنند.

دوومیدانی (هفته دوم): امریکا گرچه چند دونده قدرتمند خود را دیگر به همراه ندارد اما فقط باید از تعداد مدالی که در توکیو به دست آورده بود جلو بزند، جایی که ایالات‌متحده هفت مدال طلا (در مجموع 26) کسب کرد. نوآ لایلز و شاکری ریچاردسون از زمان توکیو بیشترین توجه را در مورد عملکردهای خود جلب کرده‌اند، اما ایالات‌متحده بسیاری از ورزشکارانی را که آخرین بار نقره یا طلا کسب کرده بودند، از جمله گرانت هالووی (110 متر با مانع)، رای بنجامین (400 متر با مانع) و کریس نیلسن (کریس نیلسن) را بازگردانده است. پرش با چوب، سیدنی مک لافلین لورون (400 متر با مانع)، کیتی مون (پرتاب نیزه)، ریون ساندرز (پرتاب نیزه) و والاری آلمن (پرتاب دیسک). رایان کروزر دارنده مدال طلای توکیو و جو کواچ برنده نقره تیم دوومیدانی امریکا را به یکی از مطمئن‌ترین شرط‌بندی‌ها در بازی‌ها تبدیل کرده است. همان‌طور که شیرجه‌روی چینی یا بازیکن تنیس روی میز این کشور چنین شرایطی را دارند. اگر ایالات‌متحده هر یک از این مدال‌ها را از دست بدهد، احتمالا به ورزشکاران چینی که دو مدال طلا در توکیو گرفتند، خواهد رسید، اما ممکن است چین بدون هیچ مدال طلایی پاریس را ترک کند.

سایر رویدادهای هفته دوم: ایالات‌متحده باید در ورزش‌های تیمی زنان، بسکتبال، واترپلو و هر دو نوع والیبال رقابت کند. تیم فوتبال زنان امریکا هم شانس بسیار زیادی دارد. امریکا همچنین با توقعات زیادی به تشک کشتی بازخواهد گشت. فهرست آنها پس از کسب سه مدال طلا (9 مدال) در توکیو کمی تغییر کرده است، اما ستاره‌های برجسته‌ای مانند آمیت الور و آرون بروکس به کشتی‌گیران قابل اعتمادی مانند کایل دیک، کایل اسنایدر، سارا هیلدبراند و هلن مارولیس پیوستند. اسکیت‌بازان امریکایی می‌توانند مدال‌های بخش مردان را جارو کرده و مدال دیگری در بخش زنان کسب کنند. تیم چین آمادگی هیچ یک از اینها را ندارد.

شانس‌های اصلی ایالات‌متحده (فقط مدال طلا)

دوومیدانی: 110 متر با مانع مردان/ دوومیدانی: 200 متر مردان/ دوومیدانی: پرتاب تیر زنان/ شنا: 200 متر مختلط زنان/ دوومیدانی: 100 متر مردان/ دوچرخه سواری BMX: پارک بانوان/ شنا: 100 متر کرال پشت مردان/ شکست: مردان (رویداد جدید) / اسکیت برد: پارک مردانه/ ژیمناستیک: تیم بانوان

 

شانس‌های اصلی چین (فقط مدال طلا)

شیرجه: سکوی هماهنگ مردانه/ ترامپولین: مردانه/ تنیس روی میز: دونفره مختلط/ شنای هنری: تیم/ ژیمناستیک: تیمی مردان/ تیراندازی: تپانچه 25 متری شلیک سریع مردان

 

نظر شما