شناسهٔ خبر: 67795377 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: بولتن‌نیوز | لینک خبر

سعد محمدی با 28 ماه مدیریت ومعادن با سرمایه ها و پول مردم چه کرده است؟

«ومعادن» به جای تامین مالی طرح های ملی و جلوگیری از تاخیر بیشتر، به سرمایه گذاری در سهام علاقه بیشتری نشان داده است

در آستانه تشکیل دولت چهاردهم، قوه قضاییه، سازمان بازرسی کل کشور، دادگاه ها، دولت و هر نهاد نظارتی دیگر باید بر عملکرد سه ساله شرکت های بزرگ کشور از جمله ملی مس، ملی فولاد، چادرملو، ایمیدرو، فولاد مبارکه، پارسیان، گل گهر، ارفع، ایریتک، ومعادن و... نظارت کنند.

صاحب‌خبر -

گروه اقتصادی: در آستانه تشکیل دولت چهاردهم، قوه قضاییه، سازمان بازرسی کل کشور، دادگاه ها، دولت و هر نهاد نظارتی دیگر باید بر عملکرد سه ساله شرکت های بزرگ کشور از جمله ملی مس، ملی فولاد، چادرملو، ایمیدرو، فولاد مبارکه، پارسیان، گل گهر، ارفع، ایریتک، ومعادن و... نظارت کنند و از مدیران آنها سوال کنند که طرح های نیمه تمام در چه مرحله ای است، ظرفیت سازی ها به کجا رسیده و چرا ظرفیت تولید معادن، فولاد و مس و... رشد قابل توجه را ندارد. چرا برخی شرکت ها مانند ومعادن توجه بیشتر خود را بر سهام گذشته اند و به تکمیل طرح های عمرانی و فولادی توجه لازم و تزریق منابع کافی ندارند؟ عملکرد، بهره وری و کارایی مدیران این شرکت ها در این سه سال چه بوده است؟

به گزارش بولتن نیوز، شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات، همان گونه که از نامش پیداست یک شرکت تامین سرمایه است و هدف اولیه از ایجاد آن، سرمایه گذاری در تامین منابع و نقدینگی طرح های عمرانی، فولادی، معادن، کانه های فلزی است تا طرح های پیشران اقتصادی دولت که سال هاست برنامه و قراردادهای آن امضا شده تکمیل شود و به پایان برسد. شرکت های فولادی بزرگ که در لیست طرح های پیشران اقتصادی هستند و ومعادن سهامدار آنهاست و باید نقدینگی مورد نیاز آنها را تامین کند شامل فولاد اردبیل، فولاد اقلید پارس، فولاد کردستان و... است که همه آنها از برنامه عقب هستند.

در مقابل، شرکت ومعادن با منابع قابل توجه نقدینگی و سرمایه خود، به جای آنکه دغدغه اصلی خود را تامین مالی طرح های عمرانی و ملی و پیشران اقتصادی دولت قرار دهد، عمدتا در سهام شرکت های بورسی و غیر بورسی سرمایه گذاری کرده است. سرمایه گذاری ومعادن معادل 34704 میلیارد تومان است، که نزدیک به 22 همت آن در سهام شرکت های بورسی و فرابورس، بیش از 12 همت سهام غیر بورسی بوده است یعنی عمده فعالیت ومعادن مرتبط با خرید و فروش سهام است. ومعادن در پایان سال 1402 در 63 شرکت شامل 24 شرکت عضو بورس و 39 شرکت خارج از بورس به میزان 34318 میلیارد تومان سرمایه گذاری کرده است. از این تعداد 67.77 درصد سرمایه گذاری معادل 23356 میلیارد تومان در 18 شرکت استخراج کانه های فلزی 8.8 درصد در 2 شرکت سرمایه گذاری، 8 درصد در 14 شرکت فعال در فلزات اساسی و 7.5 درصد در سایر صنایع، 2.6 درصد در 5 شرکت عمده فروشی، 1.8 درصد در شرکت چند رشته ای صنعتی1 درصد استخراج سایرمعادن بوده است. مجموع دارایی های ومعادن نیز معادل 59 همت اعلام شده است.

اکنون پرسش اساسی این است که چرا از این مقدار دارایی و سرمایه گذاری، رقم بیشتری را صرف تکمیل و اتمام طرح های نیمه تمام فولادی و ملی کشور نمی کند. زیرا هر وقفه ای در اجرای پروژه ها هزینه های سنگین ارزی و ریالی به همراه خواهد داشت و خرید تجهیزات از کشورهای خارجی را با توجه به تورم داخلی و خارجی و افزایش نرخ ارز افزایش می دهد.

براساس اعلام کارشناسان آشنا با پروژه هایی که سهامدار آنها شرکت توسعه معادن و فلزات است، فولاد اردبیل باید طبق برنامه 85 درصد پیشرفت فیزیکی داشته باشد اما تاکنون تنها 50 درصد پیشرفت داشته است. فولاد اقلید باید 52 درصد پیشرفت داشته باشد اما 17 درصد پیشرفت دارد. فولاد کردستان باید 100 درصد پیشرفت داشته باشد اما تنها 2 درصد پیشرفت دارد و به دلیل عدم تزریق نقدینگی شرکت ومعادن، این طرح ها با تاخیر مواجه شده اند.

معادن به جای تامین مالی طرح های ملی و جلوگیری از تاخیر بیشتر، به سرمایه گذاری در سهام علاقه بیشتری نشان داده است

این کارشناسان این پرسش را مطرح کرده اند که چرا ومعادن پول به طرح ها تزریق نمی کند و چرا دغدغه اصلی خود را امور سهامداری، سود سهام و طرح های کوتاه مدت قرار داده است. به نظر می رسد که ومعادن به دنبال نشان دادن موفقیت و رشد شاخص های مربوط به سود در کوتاه مدت است و به منافع ملی در میان مدت و بلندمدت حاصل از تکمیل طرح های فولادی کمتر توجه دارد. زیرا سود و درآمد طرح های عمرانی و فولادی بعد از چند سال بازگشت خواهد داشت اما سود سهام موجود در بورس، هر ساله بازگشت سرمایه دارد.

از آنجا که اقتصاد ایران هر سال با تورم بالای 30 درصد مواجه است و هر فعالیت و خرید وفروشی با نشان دادن سود همراه می شود و در برخی سال ها سود سهام و بورس رقم زیادی است در نتیجه برخی مدیران و شرکت های سرمایه گذاری به جای کار تولیدی، به دنبال خرید وفروش سهام و امور مالی هستند و هر فعالیتی که داشته باشند، سود آوری دارد و در مجمع عمومی نیز سهامداران به سود توجه دارند و کسی از اتمام پروژه و تکمیل طرح های نیمه تمام عمرانی و فولادی و تولیدی و پیشران اقتصادی و منافع ملی سوال نمی کند و در پایان مجمع هیات مدیره پیشنهاد می دهد و سهامداران نیز تصویب می کنند.

در حالی که هدف اصلی تشکیل شرکت های سرمایه گذاری با سهام دولت و بیت المال و با سهام شرکت های بزرگ مانند فولاد مبارکه و فولاد هرمزگان و...این بوده که طرح های توسعه ای کشور افزایش یابد، ظرفیت سازی شود و منافع بلندمدت اقتصاد ملی در سال های بعد دیده شود. ساخت داخل گسترش یابد و از ظرفیت های معدنی کشور استفاده شود و ظرفیت های معدنی و صنایع معدنی و فولادی تقویت شود و جایگزین نفت شده و اتکا به واردات کمتر شود و صادرات را بیشتر کند.

مدیران ومعادن و ایمیدرو توجه داشته باشند که کوتاهی در تامین نقدینگی و کم کاری پیمانکاران مانند ایریتک، عملا باعث شده که منابع مورد نیاز برای تکمیل یک پروژه مانند فولاد اقلید پارس از 6 همت به 13 همت افزایش یابد.

نکته دیگر این است که هر سال تاخیر در تکمیل پروژه باعث می شود که عملا توجیه اقتصادی طرح از بین برود، فناوری عقب افتاده می شود. رقم قراردادهای خارجی حتی با محاسبه تورم خارجی بیشتر می شود و در یک سال اخیر 30 درصد تورم خارجی در رشد هزینه ها ایجاد شده و تورم داخلی بالای 30 درصد نیز داشته ایم.

عدم مدیریت منابع در طرح های توسعه ای، عملا مراحل کار را طولانی کرده و هر سال هزینه ها را دو برابر می کند. از آنجا که در پایان سال بابت این فعالیت ها نیم درصد به مدیران می دهند در نتیجه رقم دریافتی مدیران نیز با رشد تورم بیشتر می شود. اما باید توجه داشت که همه این تاخیرها، رشد تسهیلات و نقدینگی و خلق پول ها، و وارد بازار نشدن محصولات تولیدی، عملا باعث کاهش عرضه و رشد تقاضا و تورم و گرانی کالاها می شود و مردم باید از بابت رشد تورم و خلق پول، هم از بابت کمبود محصولات در بازار زیان بدهند. صادرات کشور نیز کاهش می یابد ارزآوری کمتر می شود، نیاز به واردات بیشتر می شود و عدم تعادل ها رشد می کند.

وقتی مدیران سازمان ایمیدرو و معاون وزیر دولتی است، ایمیدرو دولتی است، شرکت تامین سرمایه ومعادن دولتی است، پیمانکار ساخت فولاد اقلید و کردستان یعنی ایریتک دولتی است و مدیران آنها را خود مدیران دولتی انتخاب می کنند. در نتیجه عدم کارایی و بهره وری ادامه می یابد و هر کس اعتراض کند، توسط سهامداران شرکت های دولتی که این مدیران دولتی حاکم برآنها هستند،عزل می شود و سرنوشت مدیران عامل فولاد اقلید پارس و فولاد کردستان تکرار می شود.

این در حالیست که قانون بازرسی کل کشور و سایر قوانین کشور، تاکید دارد که در صورت عدم اقدام مدیران کشور به وظایف و قراردادها و تحقق منافع ملی و اقتصادی کشور، دولت و سازمان بازرسی کل کشور، دادگاه ها، دیوان عدالت اداری و سایر نهادها می توانند به موضوع رسیدگی کنند و از مدیران دولتی بابت کم کاری آنها و عدم اقدام آنها توضیح بخواهند که چرا چندسال است تکمیل طرح های فولادی کشور از جمله کردستان، اردبیل و اقلید به سرانجام نرسیده است و با رشد هزینه های گزاف مواجه هستند؟

معادن به جای تامین مالی طرح های ملی و جلوگیری از تاخیر بیشتر، به سرمایه گذاری در سهام علاقه بیشتری نشان داده است

در آستانه تشکیل دولت چهاردهم که کشور با بحران ها و چالش های مختلف مواجه است، مدیران باید از خواب و استراحت بیدار شوند و در مورد عملکرد خود پاسخ گو باشند که عملکرد آنها در سه سال اخیر چه بوده است و با پول بیت المال و منابع کشور و مردم چه کرده اند و نتیجه کار و بهره وری آنها چه بوده است؟

قوه قضاییه، سازمان بازرسی کل کشور، دادگاه ها، دولت و هر نهاد نظارتی دیگر باید در آستانه دولت چهاردهم، بر عملکرد شرکت های بزرگ کشور از جمله ملی مس، ملی فولاد، چادرملو، ایمیدرو، فولاد مبارکه، پارسیان، گل گهر، ارفع، ایریتک، ومعادن و... نظارت کنند و از مدیران آنها سوال کنند که طرح های نیمه تمام در چه مرحله ای است، ظرفیت سازی ها به کجا رسیده و چرا ظرفیت تولید معادن، فولاد و مس و... رشد قابل توجه ندارد. چرا برخی شرکت ها مانند ومعادن توجه بیشتر خود را بر سهام گذشته اند و به تکمیل طرح های عمرانی و فولادی توجه لازم و تزریق منابع ندارند؟

علاوه بر عدم اقدام مناسب شرکت ومعادن در تامین مالی این شرکت ها، شرکت هایی مانند ایریتک که پیمانکار هستند توسط رئیس سازمان ایمیدرو حمایت می شوند و پیشرفت کار آنها اندک است و بسیار از برنامه های تکمیل طرح ها عقب هستند. ایریتک 1400 میلیارد تومان زیان انباشته دارد و شرکتی که پیمانکار است و باید دائم پول تزریق شود تا کار کند و سود بدهد، عملا با زیان مواجه شده است. صورتجلسه مجمع ایریتک 36 بند حسابرسی مشروط دارد. شرکت خارجی ایکا زیرمجموعه ایریتک با 160 هزار دلار زیان مواجه است. ایراسکو در سه سال گذشته درآمد نداشته است.

معادن به جای تامین مالی طرح های ملی و جلوگیری از تاخیر بیشتر، به سرمایه گذاری در سهام علاقه بیشتری نشان داده است

در گزارش حسابرسی ومعادن در مجمع اخیر آن مربوط به عملکرد 1402 نکات قابل توجهی در مورد عدم تکمیل طرح ها آمده است. از جمله در بند 8 این مطلب ذکر شده است:

روند اجرايي برخي از پروژه‌هاي در جريان ساخت گروه از جمله پروژه‌هاي مربوط به شرکتهاي فرعي صنايع فولاد کردستان، فولاد اقليد پارس و نادرخاکي ايرانيان و نيز برآوردهاي انجام شده در خصوص هزينه‎ها و تأخير در اجراي پروژه‎ها و نحوه تامين منابع مالي آن به شرح يادداشت‌هاي توضيحي 7-14 و 9-14 صورتهاي مالي منعکس مي‌باشد. همچنين به شرح يادداشت‌ توضيحي 10-14 صورتهاي مالي، تا تاريخ اين گزارش تشريفات قانوني مرتبط با انتقال اسناد مالکيت زمين نيروگاه شرکت مولد نيروگاهي سامان (شرکت فرعي) به نام شرکت مذکور صورت نپذيرفته است. مفاد اين بند، تأثيري بر اظهار نظر اين موسسه نداشته است.

4-1-به شرح يادداشت‌ توضيحي 3-2-1-21 صورتهاي مالي، در سال 1397 نود و پنج درصد از سهام شرکت توليد نيروي برق شاهرود توسط شرکت فرعي توليد و توسعه پويا انرژي نگين سبز خاورميانه به مبلغ 945ر4 ميليارد ريال خريداري شده که به موجب دادنامه مورخ 22 آبان 1399 مجتمع قضايي شهيد بهشتي، قرارداد في مابين ابطال و در نتيجه سهام ياد شده به سازمان خصوصي سازي مسترد گرديده است. علي رغم پيگيري‎ موضوع از طريق مراجع قضايي، قابليت بازيافت مبلغ 661ر2 ميليارد ريال وجوه پرداختي به سازمان خصوصي سازي از بابت اصل و فرع اقساط خريد سهام ياد شده و همچنين وصول مطالبات از شرکت توليد نيروي برق شاهرود به مبلغ 766 ميليارد ريال که مشتمل بر پرداختهاي مربوط به تعميرات اساسي و ساير موارد مي‌باشد، محرز نشده است. در اين رابطه وضعيت اسناد تضميني شرکت فرعي نيز جمعا به مبلغ 257ر3 ميليارد ريال تاکنون تعيين تکليف نشده است. با عنايت به مراتب مزبور و عدم دريافت تأييديه از سازمان خصوصي سازي و شرکت مزبور و همچنين پيگيري‌هاي در جريان، تعيين آثار احتمالي ناشي از موارد ياد شده بر صورتهاي مالي مورد گزارش، در شرايط حاضر براي اين موسسه امکان پذير نمي‌باشد.

4-4- مطالبات شرکت فرعي کارخانجات توليدي شهيد قندي (موضوع يادداشت توضيحي 1-2-1-21 صورتهاي مالي)، بابت فروش کابل و سيم به وزارت مخابرات سوريه در سنوات قبل به ارزش 11/2 ميليون يورو مي باشد که در تاريخ صورت وضعيت مالي مانده آن مبلغ 906ر195ر6 يورو معادل 737ر2 ميليارد ريال است. عليرغم موضوع توافقنامه مورخ 25 اسفند 1401 في مابين شرکت فرعي با آن وزارتخانه که مقرر گرديده بود تا تاريخ 11 خرداد 1402 معادل 2 ميليون يورو از مطالبات مذکور تسويه گردد، در اين ارتباط تاکنون مبلغ 1/8 ميليون يورو وصول شده است. مضافا، در تاريخ 1402/12/08 شرکت فرعي اقدام به انعقاد قرارداد جديدي به ارزش 644ر846ر5 يورو نموده و طبق آن مقرر گرديده وزارت اتصالات سوريه ضمن پرداخت 20 درصد از موضوع قرارداد جديد، همزمان معادل 20 درصد از بدهي سنواتي خود را از خرداد 1403 پرداخت نمايد که مستنداتي در خصوص انجام تعهدات توسط مشتري فوق الذکر تا تاريخ تنظيم اين گزارش به اين موسسه ارائه نگرديده است. با توجه به مراتب فوق و عدم دسترسي به پاسخ تاييديه مستقل شرکت مزبور، تعيين تعديلات احتمالي ناشي از موارد مذکور بر صورتهاي مالي مورد گزارش در شرايط حاضر براي اين موسسه امکان پذير نمي باشد.

معادن به جای تامین مالی طرح های ملی و جلوگیری از تاخیر بیشتر، به سرمایه گذاری در سهام علاقه بیشتری نشان داده است

به شرح يادداشت توضيحي 1-2-49 صورتهاي مالي، ضمانت تسهيلات ارزي دريافتي شرکت فرعي کک طبس از بانک ذينفع طي سنوات گذشته توسط شرکت مورد گزارش (ضامن) انجام شده که به دليل عدم تسويه تعهدات توسط شرکت فرعي مذکور، اقدامات ضامن در خصوص حل و فصل تعهدات معوقه به شرح يادداشت فوق الذکر مي باشد. مفاد اين بند، تأثيري بر اظهار نظر اين موسسه نداشته است.

صورت های مالی براساس گزارش کدال بورس نشان می دهد که طی سال 1402جمع درآمد عملیاتی شرکت از 13742 میلیارد تومان از 1401 به 17771 میلیارد تومان در 1402 رسیده است.

درآمد حاصل از سرمایه گذاری در سهام از 13269 میلیارد تومان در 1401 به 16444 میلیارد تومان در سال 1402 رسیده و سود حاصل از فروش سرمایه گذاری ها نیز از 87 میلیارد به 981 میلیارد تومان رسیده است. سود سپرده بانکی نیز از 384 میلیارد تومان به 340 میلیارد تومان کاهش داشته است.

معادن به جای تامین مالی طرح های ملی و جلوگیری از تاخیر بیشتر، به سرمایه گذاری در سهام علاقه بیشتری نشان داده است

براساس آمار سال های 1401- 1396 وضعیت سود و پرتفوی نشان می دهد که چادرملو 25 درصد، معدنی گل گهر 22 درصد، گهر زمین 16 درصد، صبا نور 16 درصد، توسعه آهن و فولاد گل گهر 6 درصد، فولاد ارفع 6 درصد، پرتو تابان معادن و فلزات 2 درصد، تجلی توسعه 2 درصد، فولاد خراسان 2 درصد، ایمپادکو 1 درصد، تولیدی شهید قندی 1 درصد و سایر 1 درصد سهم از سود داشته اند.

سهم از پرتفوی ومعادن نیز نشان می دهد که معدنی گل گهر 20 درصد، تجلی توسعه 16 درصد، پویا انرژی نگین سبز 16درصد، معدنی چادرملو 12 درصد، گل گهر 5 درصد، صبانور 5 درصد، پرتو تابان معادن و فلزات 4 درصد، فولاد خراسان 4 درصد، گهر زمین 4 درصد، ایریتک 2 درصد، الماس آرتاویل 2 درصد، شهید قندی 2 درصد، فولاد ارفع 2 درصد، فولاد اقلید 1 درصد و سایر 2 درصد سهم داشته اند.

براساس آمار سال 1402 ترکیب بهای تمام شده پرتفوی شرکت نشان می دهد که سرمایه گذاری در سهام بورس و فرابورس از 15 هزار و 613 به 21 هزار و 916 میلیارد تومان رسیده است. سرمایه گذاری در سهام غیر بورسی نیز از 8368 به 12402 میلیارد تومان افزایش داشته است. سرمایه گذاری در املاک از 142 به 311 میلیارد تومان رسیده است. سرمایه گذاری در سپرده های بانکی و اوراق بدهی نیز با کاهش قابل توجه از 2894 به 23 میلیارد تومان کاهش داشته است. سایر سرمایه گذاری ها نیز از 1655 به 50 میلیارد تومان کاهش داشته است.

 مهمترین آیتم درآمد عملیاتی شرکت ومعادن، درآمدهای حاصل از سرمایه گذاری در سهام شرکتهای فرعی و وابسته می باشد به طوریکه در سال منتهی به ۱۴۰۱، از کل درآمد عملیاتی این شرکت در حدود 13300 میلیارد تومان، سهم درآمد حاصل از سرمایه گذاری در شرکتهای فرعی و وابسته معادل 11700 میلیارد تومان یا ۸۸ درصد درآمد عملیاتی ومعادن بوده است.

معادن به جای تامین مالی طرح های ملی و جلوگیری از تاخیر بیشتر، به سرمایه گذاری در سهام علاقه بیشتری نشان داده است

همچنین در خصوص درآمد حاصل از سرمایه گذاری در شرکت فرعی و وابسته، ۲۱ درصد معادل با 2500 میلیارد تومان حاصل از سرمایه گذاری در شرکتهای فرعی بوده و ۷۹ درصد معادل با 9200 میلیارد تومان حاصل از سرمایه گذاری در شرکتهای وابسته بوده است.

این در حالیست که نسبت ارزش مجموع شرکتهای فرعی به برآیند ارزش شرکت فرعی و وابسته حدود ۴۵ درصد است و نسبت ارزش مجموع شرکتهای وابسته به کل ارزش شرکتهای فرعی و وابسته حدود ۵۵ درصد است.

نکته حائز اهمیت این است که در شرکتهای فرعی که طبیعتا مالکیت ومعادن در آنها بیش از پنجاه درصد است، اختیار تصمیم گیری و مدیریت آنها در ید مالکانه ومعادن است و نشان از این دارد که شرکتهای فرعی ومعادن نسبت به شرکتهای وابسته نتوانستند متناسب با ارزش ذاتی و بهاء تمام شده خود سودآوری داشته باشند.

بطوریکه برای مثال اگر به ازای هر میلیارد ریال سرمایه گذاری در شرکتهای وابسته ۸۳۰ میلیون ریال در سال ۱۴۰۱ درآمد حاصل شده است، در شرکتهای فرعی حتی با وجود در نظر نگرفتن شرکت غیر فعال یا در حال راه اندازی، به ازای هر میلیارد ریال بهاء تمام شده سرمایه گذاری، تنها ۳۶۰ میلیون ریال در سال ۱۴۰۱ درآمد حاصل شده است.

جمع سرمایه گذاری ها و پرتفوی شرکت از رقم 28674 میلیارد تومان در 1401 به 34704 میلیارد تومان در 1402 رسیده و معادل 21 درصد رشد داشته است. این میزان رشد از نرخ تورم سالانه بالای 36 درصدی یک سال اخیر و 32 درصدی نقطه به نقطه کشور کمتر بوده است.

ومعادن در سال 1402 بخشی از سهام بیش از 35 شرکت تولیدی و بورسی را فروخته و عمدتا مشغول خرید و فروش سهام بوده است تا کار تولیدی، به طوری که مبلغ فروش یا واگذاری سهام این شرکت ها 6913 میلیارد تومان و بهای تمام شده آنها معادل 5932 میلیارد تومان و سود آن 981 میلیارد تومان بوده است. این ارقام نشان می دهد که نسبت سود به بهای تمام شده این سهام واگذار شده معادل 16.5 درصد بوده است.

 

معادن به جای تامین مالی طرح های ملی و جلوگیری از تاخیر بیشتر، به سرمایه گذاری در سهام علاقه بیشتری نشان داده است

در سال 1402، در ابتدای دوره 15613 میلیارد تومان بهای تمام شده بوده که با 6302 میلیارد تومان تغییرات در بهای تمام شده مواجه شده است. در نتیجه بهای تمام شده در انتهای دوره معادل 21916 میلیارد تومان و ارزش بازار آن 148 هزار و 247 میلیارد تومان اعلام شده و میزان افزایش آن نسبت به بهای تمام شده معادل 126 هزار و 331 میلیارد تومان بوده است. این ارقام نشان می دهد که ومعادن عمده نقدینگی و سرمایه گذاری های خود را به صورت سهام سایر شرکت ها حفظ کرده و کمتر به دنبال تزریق نقدینگی به شرکت های تولیدی و طرح های عمرانی و پیشران کشور است.

ومعادن در پایان سال 1402 در 63 شرکت شامل 24 شرکت عضو بورس و 39 شرکت خارج از بورس به میزان 34318 میلیارد تومان سرمایه گذاری کرده است.

از این تعداد 67.77 درصد سرمایه گذاری معادل 23356 میلیارد تومان در 18 شرکت استخراج کانه های فلزی بوده است. 8.8 درصد در 2 شرکت سرمایه گذاری، 8 درصد در 14 شرکت فعال در فلزات اساسی و 7.5 درصد در سایر صنایع، 2.6 درصد در 5 شرکت عمده فروشی، 1.8 درصد در شرکت چند رشته ای صنعتی1 درصد استخراج سایرمعادل بوده است.

جریان وجه نقد ناشی از فعالیت های عملیاتی در سال 1402 نسبت به سال قبل 4 برابر شده و به 7191 میلیارد تومان رسیده است. سود سهام پرداختی نیز 111 درصد بیشتر شده و به 4473 میلیارد تومان رسیده است. تسهیلات اعطایی به اشخاص 1595 میلیارد تومان بوده و جریان وجه نقد ناشی از سرمایه گذاری 1596 میلیارد تومان، جریان وجه نقد قبل از فعالیت های تامین مالی 1121 میلیارد تومان، وجوه پرداختی خرید سهام خزانه 378 میلیارد تومان، بازپرداخت استقراض 921 میلیارد تومان، جریان نقد ناشی از فعالیت های تامین مالی 1300 میلیارد تومان خالص کاهش در موجودی نقد 179 میلیارد تومان، موجودی نقد ابتدای دوره 315 میلیارد تومان و نقد پایان دوره 136 میلیارد تومان و مبادلات غیر نقدی 169 میلیارد تومان بوده است.

ومعادن در مجموع در پایان سال 1402 معادل 59291 میلیارد تومان دارایی داشته که نسبت به سال قبل 25 درصد افزایش داشته است. عمده دارایی های جاری شامل سرمایه گذاری کوتاه مدت 917، دریافتنی های تجاری 24175، و موجودی نقد 136 میلیارد تومان بوده است. دارایی غیرجاری شامل سرمایه گذاری بلندمدت 33475، سرمایه گذاری در املاک 311 و دارایی ثابت نامشهود 274 میلیارد تومان است.

بدهی های شرکت معادل 4279 میلیارد تومان شامل سود سهام پرداختنی 4160 و پرداختنی های تجاری 111 میلیارد تومان و کمتر از 7 میلیارد تومان مالیات پرداختنی و کمتر از 15 میلیارد تومان ذخیره مزایای پایان خدمت کارکنان بوده است. همچنین اندوخته قانونی 2403، سایر اندوخته ها 4758، سود انباشته 18351 میلیارد تومان و سهام خزانه 594 میلیارد تومان اعلام شده است.

شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات با نماد ومعادن و سرمایه ثبت شده 30 هزار میلیارد تومان، در سال 1401 معادل 318 میلیارد تومان درآمد غیر عملیاتی داشته که در سال 1402 کاهش زیادی داشته است. سود خالص سال مالی 1401 معادل 13804 میلیارد تومان بوده است.

این شرکت با بیش از 2700 نفر پرسنل شرکت های عضو گروه مواجه است در سال 1402 معادل 750 میلیارد تومان تسهیلات و 171 میلیارد تومان هزینه مالی طی سال داشته است.

نظر شما