شناسهٔ خبر: 67795326 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه | لینک خبر

۷۸۰ میلیون تومان از محل موقوفات محرمی در خراسان جنوبی هزینه شد

حوزه/ مدیرکل اوقاف وامور خیریه خراسان جنوبی گفت: در خراسان جنوبی سه هزار و۸۶۴ موقوفه وجود دارد و از ابتدای ماه محرم تاکنون ۷۸٠ میلیون تومان از محل درآمد این موقوفات هزینه شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری حوزه از بیرجند، حجت الاسلام پرویز بخشی پور، مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی اظهار داشت: وقف از سنت‌های زیبای اسلامی و تجلی احسان و نیکوکاری در سیره ائمه اطهار (ع) محسوب می‌شود.

حجت الاسلام بخشی پور با بیان اینکه مردم خراسان جنوبی به بحث وقف توجه ویژه و خوبی دارند، افزود: در خراسان جنوبی ۱٠ هزار و ۴۴۹ موقوفه در استان ثبت شده که از این مقدار هفت هزار و ۴٠٠ موقوفه منفعتی و تعداد سه هزار و ۴۹ موقوفه انتفاعی است و تعداد ۷۲۵ موقوفه غیر متصرفی بوده که توسط متولی اداره می شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی درخصوص تعداد موقوفات ماه محرم در استان عنوان کرد: سه هزار و ۸۶۴ موقوفه محرمی در استان ثبت شده است که بیشترین آن به شهرستان بیرجند تعلق دارد.

وی در ادامه گفت: از این تعداد ۴۸۷ مورد از موقوفات مربوط به محرم در استان با نیت روضه‌خوانی و سه هزار و ۲۵۲ مورد با نیت اطعام عزاداران وقف شده است.

حجت الاسلام بخشی پور ادامه داد: در بیرجند۹۸۳ موقوفه محرمی، در خوسف ۵۳۸ موقوفه، در فردوس ۴۸۸ موقوفه، در طبس ۴۲۱ موقوفه و در سربیشه ۳۰۵ موقوفه محرمی به ثبت رسیده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی در ادامه گفت: تعداد موقوفات محرمی در قاین ۲۹۸ مورد، در نهبندان ۲۱۷ مورد، در بشرویه ۲۰۵ مورد، در سرایان ۱۶۴ مورد، در زیرکوه ۱۳۷ مورد و در خضری دشت بیاض ۱۰۸ مورد است.

وی در ادامه اظهار داشت: از ابتدای ماه محرم تاکنون بالغ بر ۷۸۰ میلیون تومان در مجالس عزاداری امام حسین(ع) هزینه شده است که پیش بینی می‌شود تا پایان صفر به بیش از ۲ میلیارد تومان برسد.

حجت الاسلام بخشی پور درخصوص موقوفات شاخص مرتبط با محرم و صفر در استان گفت: یکی از موقوفات شاخص، موقوفه حاج محمد جعفر خلف کربلایی اسماعیل سربیشه‌ای است که در سال ۱۲۵۸ هجری قمری با نیت تعزیه داری وقف شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی ادامه داد: موقوفه حاج محمد باقرخان عمادالملک از دیگر موقوفات شاخص و مربوط به سال ۱۳۰۱ هجری قمری است که با نیت تعزیه‌داری برای سیدالشهدا(ع) در شهرستان طبس وقف شده است.

وی در پایان گفت: موقوفه محمد کربلایی اسماعیل که در سال ۱۳۵ هجری قمری با نیت تعزیه‌داری برای سیدالشهدا(ع) وقف شده از دیگر موقوفات شاخص شهرستان فردوس است.

نظر شما