شناسهٔ خبر: 67788654 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

نیم قرن با اقتصاد ایران؛ 2 مرداد

جزئیات افزایش وام مسکن

اقتصادنیوز:‌ در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از وضعیت اقتصادی ایران دست پیدا کنیم.

صاحب‌خبر -
 عکس: اکوایران؛ دانیال شایگان

نگاه روندی این مزیت را دارد که تاثیر اقتصاد بر سایر موضوعات جامعه ایرانی و تاثیر گرفتن اقتصاد از آنها را بتوانیم در یک مجموعه تجزیه و تحلیل کنیم و همچنین پاسخ به چراهای وضعیت کنونی اقتصادی داشته باشیم. اکنونِ اقتصاد ما محصول تلاش ها و تصمیم گیری ها در دهه های گذشته است. امسال در این پروژه سال های 1394،1384،1374،1364،1354 از هر دهه انتخاب شده است.

در سال 1403، اقتصادنیوز در «نیم‌قرن با اقتصاد ایران» با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان تقدیم مخاطبان می‌شود.

دوم مرداد 1354؛ نرخ 661 قلم کالا توسط مرکز بررسی قیمت ها اعلام شد

امروز از طرف مرکز بررسی قیمت ها نرخ 661 قلم کالاهای مختلف مصرفی اعلام شد. این کالاها مربوط به مواد خوراکی و پوشاک و مصالح ساختمانی است.

از آنجایی که این کالاها از مایحتاج اولیه مصرف کنندگان تلقی می شود، به همین جهت کمیته ابتدا این اقلام را اعلام کرد و در روزهای آینده به تدریج قیمت کالاهای دیگر را مورد بررسی قرار می دهد و به همین نحو هرچند روز، لیستی از قیمت های جدید را اعلام می دارد.

کار این کمیته دائمی شده است و پس از آنکه بهای کالاهای مختلف تعیین و اعلام شد، کمیته تغییر قیمت را زیر نظر خواهد داشت و اگر بهای تولید چه در داخل یا در خارج کشور تقلیل یافت، بلافاصله بهای مصرفی آن را تعیین و اعلام خواهد کرد.

لیست کالاهایی که به نظر خوانندگان می رسد، شامل تمام اقلام مواد غذایی و ضروری و پوشاک و مصالح ساختمانی است.

کمیته وزیران تصمیمات جالبی گرفت و قرار شد که کمیته ملی حمایت از مصرف کننده که تاکنون فقط نقش اعتراض داشت با هزار بازرس نقش اجرایی نیز به عهده داشته باشد و مغازه ها را مورد بررسی قرار دهد و هر جا که قیمت بالا بود مغازه را ببندد و صاحب آن را جریمه کند.

با گرانفروشی باید مبارزه حقیقی کرد

دولت برای مشکل مسکن که 70 درصد درآمد مردم را جذب می کند، باید راه حلی پیدا کند.

کمیته ملی حمایت از مصرف کننده بازرسان کمیته را که قرار است برای آنان کارت قضایی صادر شود در جریان فعالیت های چند روز گذشته دبیرخانه در امر مبارزه با گرانفی و گرانفروشی قرار داد و وظایفی را که از این پس به عهده آنان محول گردیده تشریح و توجیه کرد.

در پایان این اجلاس کمیته اعلام داشت، تمام قیمت ها با یکدیگر همبستگی دارند و چنانچه قیمت کالایی افزایش پیدا کند بلافاصله اثر سوء آن روی سایر اقلام کالاها منعکس می شود.

گرانفروشی در بعضی موارد به حد غیرقابل تحمل رسیده است

آقای امیرعباس هویدا، نخست وزیر امروز تصمیمات مهمی را که در اجرای فرمان شاهنشاه آریامهر در مورد مبارزه با گرانفروشی اتخاذ شده است، در اجتماع استانداران و فرمانداران کل سراسر کشور تشریح کرد و از آنها خواست که این تصمیمات را با قاطعیت و قدرت در تمام شهرستان ها و بخش های حوزه ماموریت خود به مرحله اجرا درآورند.

هویدا اظهار داشت: قیمت ها در سطح تولید و واردات و بیشتر از همه در سطح توزیع افزایش نامعقولی پیدا کرده و گرانفروشی حتی در بعضی موارد به حد غیرقابل تحملی رسیده است که باید با اجرای تصمیماتی که اتخاذ شده و تصمیماتی که در استان ها گرفته می شود با آن به شدت مبارزه شود.

دوم مرداد 1364؛ مخالفت لیبی با پیشنهاد عربستان در مورد کاهش قیمت نفت

منابع خبری اعلام کردند لیبی و سایر کشورهای آفریقایی عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت اوپک در برابر طرح مورد حمایت عربستان دایر بر کاهش قیمت های نفت ایستادگی می کنند.

وزیران نفت 13 کشور عضو اوپک در دومین روز گفتگوهای خود علیرغم اظهارات برخی از وزیران شرکت کننده دایر بر حصول به پیشرفت هایی در این مذاکرات نتوانستند حل و فصل این مساله نایل آیند.

فوزی شاکشوکی، وزیر نفت لیبی در جریان این کنفرانس بارها اظهار داشت که کشور متبوع وی خواهان آن است که قیمت های نفت در سطح کنونی خود حفظ گردد و وزیران نفت الجزایر، گابن و نیجریه نیز از وی پشتیبانی کرده اند.

دوم مرداد 1374؛ بازار ارز برای دلالان هرگز امن نمی شود

بازار ارز برای دلالان و سودجویان هیچ وقت امن نخواهد بود. معاون وزیر اطلاعات و جانشین ستاد مبارزه با قاچاق ارز افزود: تنها در دو ماه گذشته وزارت اطلاعات فعالیت خود را در زمینه مبارزه با خرید و فروش ارز غیرمجاز تشدید کرده و تاکنون بیش از 2 میلیون و 500 هزار دلار از دلالان و قاچاقچیان کشف کرده است.

جانشین ستاد مبارزه با قاچاق ارز گفت: از این میزان معادل 700 هزار دلار در استان آذربایجان شرقی، 400 هزار دلار در استان خراسان، 450 هزار دلار در تهران، 160 هزار دلار در استان فارس و بقیه در سایر استان های کشور کشف و ضبط شده است.

معاون وزیر اطلاعات به آن دسته از دلالانی که به دنبال تثبیت نرخ ارز، در اندیشه سودهای بادآورده در بازار کالاهای دیگر از قبیل سکه، ماشین و خانه هستند، هشدار داد و افزود: وزارت اطلاعات از هم اکنون مراقب اعمال آنها است و اجازه نخواهد داد تا در این زمینه ها به سودجویی بپردازند.

دوم مرداد 1384؛ افزایش وام مسکن به 18 میلیون تومان

در پی ارائه طرحی ازسوی بانک مسکن به شورای پول و اعتبار برای افزایش میزان وام مسکن تا سقف 18 میلیون تومان، روز گذشته کلیات این طرح به تصویب اعضای شورای پول و اعتبار رسید.

یک مقام آگاه گفت: طرح یادشده در جلسه شورای پول و اعتبار مطرح شد و اکثریت اعضای شورا با کلیات این طرح موافقت کردند.

قیمت تمام شده ماکسیما 36.5 میلیون تومان است

با توجه به تعرفه 64 درصدی برای واردات قطعات ماکسیما، قیمت تمام شده هر دستگاه 36.5 میلیون تومان می شود.

سیدحسین امیری، مدیرعامل پارس خودرو افزود: به تازگی برخی رسانه ها و افراد ناآگاه قیمت تمام شده خودرو ماکسیما را 16 میلیون تومان اعلام کرده اند؛ درحالیکه به استناد صورت مالی حسابرسی و ارائه شده به بورس قیمت تمام شده این خودرو 36.5 میلیون تومان است.

 

نظر شما