شناسهٔ خبر: 67788167 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جمله | لینک خبر

طغیان دوباره قیمت‌ها در بازار خودرو بعد از مشخص شدن دشواری های واردات همگانی خودروهای دست دوم؛

کوه؛ موش زایید

بازار خودرو بعد از آنکه معلوم شد بخشنامه جدید دولت برای واردات خودرو چیزی بیش از یک شوخی تلخ دیگر نیست، دوباره طغیان کرد و برخی از محصولات تا ۳۰ میلیون تومان گران شدند.

صاحب‌خبر - در میان محصولات ایران خودرو قیمت خودروهای «دنا پلاس توربو اتومات»، «پژو۲۰۷ پانوراما اتوماتیک»، «هایماS7»، «تارا اتوماتV2»، «پژو پارس LX» و «رانا پلاس» مورد ارزیابی قرار گرفت. بر اساس گزارش خبرنگار اقتصادنیوز، «دنا پلاس توربو اتومات» در بازار امروز ۹۶۰ میلیون تومان قیمت خورد و شاهد رشد ۳۰ میلیونی قیمت این خودرو در بازار بودیم. از سوی دیگر با بررسی بازار می‌‌توان گفت «پژو ۲۰۷ اتوماتیک موتورU5P» مدل ۱۴۰۲ هم ۹۷۵ میلیون تومان قیمت‌گذاری شد و تغییر قیمتی نداشت. به گزارش اقتصادنیوز، «هایما S7پلاس» هم یک میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومانی ماند و تغییر قیمت نداشت. ارزیابی‌ها همچنین نشان می دهد امروز «تارا V2 اتومات» مدل ۱۴۰۲ در بازار ۸۹۵ میلیون تومان قیمت‌گذاری شد و بدون تغییر قیمت ماند. «رانا پلاس» هم با کاهش ۵ میلیونی در بازار ۶۱۰ میلیون تومان قیمت خورد. اما در میان پرطرفدارهای ایران خودرو «پژو پارسLX» مدل ۱۴۰۲ هم ۸۳۵ میلیون تومانی ماند. در میان محصولات سایپا، امروز قیمت خودروهای «شاهینG»، «تیبا هاچ‌بکEX»، «کوییک دنده‌ایR»،«کوییک دنده‌ایS»، «اطلس» و «ساینا دنده‌ایS» مورد ارزیابی قرار گرفتند. از سوی دیگر «شاهینG» در بازار ۷۱۵ میلیون تومان قیمت‌گذاری شد و کاهشی ۱۵ میلیونی داشت. در میان خانواده کوییک هم «کوییک‌R دنده‌ای» در بازار تغییر قیمت نداشت ۴۱۰ میلیون تومان قیمت خورد، اما «کوییک دنده‌ایS» افتی ۵ میلیونی داشت و ۴۱۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شد. به گزارش اقتصادنیوز، ارزیابی بازار همچنین نشان می‌دهد «تیبا هاچ‌بکEX» هم امروز قیمت‌گذاری نشد به گفته فعالان بازار توقف تولید این خودرو موجب شده تا در بازار کشف قیمت نشود. بررسی بازار همچنین نشان می‌دهد «ساینا دنده‌ای S» هم در بازار ۴۱۰ میلیون تومان قیمت‌ خورد و تغییر قیمت نداشت. اما «اطلس» افتی ۱۵ میلیونی داشت و در بازار ۵۲۵ میلیون تومانی شد. این آمارها درحالی است که در هفته گذشته خبر واردات خودرو برای مدت زمان اندکی امیدها را افزایش داد و قیمت ها کاهش یافت. کارشناسان معتقدند که عدم اطمینان از سیاست‌های دولت جدید در مورد صنعت خودرو، باعث شده است تا خریداران محتاطانه عمل کنند و تقاضا برای خودرو کاهش یابد، با این شرایط شاهد تداوم ثبات در بازار بسیاری خودروهای داخلی و مونتاژی باشیم. برخی دیگر نیز معتقدند هنوز برای پیش‌بینی روند آینده این بازار زود است. آنها می‌گویند که باید منتظر ماند و دید که سیاست‌های دولت جدید چه تاثیری بر صنعت خودرو و بازار آن خواهد گذاشت. به گزارش جمله هیات دولت اولین مجوز واردات خودروهای دست دوم را در آخرین روز تیرماه صادر کرد. براساس مجوز صادر شده وزارت راه و شهرسازی قرار است ۲۰۰ دستگاه خودروی سواری کمک دار با عمر حداکثر پنج ساله وارد کند. با توجه به درخواست سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور از زیر مجموعه های وزارت راه و شهرسازی برای واردات خودروهای سواری دست دوم به نظر می رسد اولین خودروهایی دست دوم وارداتی را پیکاپ هایی از برندهای شرق آسیایی مانند تویوتا، میتسوبیشی تشکیل دهند. هفته گذشته سخنگوی دولت سیزدهم از نهایی شدن آیین نامه اجرایی واردات خودروهای دست دوم خارجی خبر داد. آن طور که علی بهادری جهرمی در جمع خبرنگاران در حیاط دولت اعلام کرد هر ایرانی می تواند نسبت به واردات یک دستگاه خودروی دست دوم خارجی با عمر حداقل سه سال تا حداکثر پنج ساله اقدام کند. انتشار خبر نهایی شدن مجوز واردات خودروهای کارکرده سبب شد تا بازار خودرو گوش هایش تیز شود و با دقت اخبار مربوط به واردات خودروهای دست دوم خارجی را دنبال کند. اواخر هفته گذشته آیین نامه اجرایی برای ورود محصولات کارکرده برندهای جهانی خودروساز نیز منتشر شد . هر چند هنوز بازه قیمتی و همچنین برندهایی که امکان ورود دارند مشخص نیستند اما امکان استفاده از ارز اشخاص برای واردات خودروهای دست دوم از نکات قابل توجه آیین نامه اجرایی واردات خودروهای کارکرده بود. البته هنوز بانک مرکزی در این ارتباط اظهارنظر رسمی نداشته اما اگر این مسیر مورد تایید قرار گیرد می توان گفت مسیر ورود خودروهای دست دوم تا حد هموار خواهد شد. واردات خودروهای کارکرده می توانست تا حد زیادی روی قیمت های بازاری خودرو تاثیر گذاشته و نمودار قیمت بازاری را نزولی کند. اما تنها دو روز وقت لازم بود تا دشواری های واردات خودرو مشخص شود و بازار با بی اعتنایی به آن نرخ‌ها را بالا ببرد.

نظر شما