شناسهٔ خبر: 67784968 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

معاون اقتصادی وزیر خارجه:

12 ملاقات دو جانبه در سفر رئیس مجلس به روسیه انجام شد که نشان از اهمیت این سفر بود

صاحب‌خبر -
12 ملاقات دو جانبه در سفر رئیس مجلس به روسیه انجام شد که نشان از اهمیت این سفر بود
خبرگزاری آریا - صفری معاون اقتصادی وزیر خارجه گفت: نشست اخیر روسای پارلمان‌َهای کشورهای عضو بریکس در سن پترزبورگ اظهار داشت: آقای قالیباف 12 ملاقات دوجانبه داشت. یک جلسه با پوتین داشت و ملاقات بسیار خوبی بود. این در جهت تحکیم چندجانبه گرایی بود. سفر بسیار مفیدی بود به خصوص برای کارهای دوجانبه.

به گزارش خبرگزاری آریا، علیرضا بیگدلی معاون کنسولی پارلمانی و امور ایرانیان خارج از کشور وزارت امور خارجه صبح امروز (دوشنبه) در حاشیه «نمایشگاه 1020 روز تلاش جهادی فرازهایی از دستاوردهای سیاست خارجی دولت سیزدهم» در خصوص عملکرد معاونت مزبور در دولت سیزدهم،گفت: در 103 کشور جهان نمایندگی (سفارتخانه و سرکنسولگری) داریم، ما به عنوان بخشی از دیپلماسی کشور هستیم که با استفاده از ابراز کنسولی در روابط با کشورها تاثیرگذار هستیم.
بیکدلی بیان کرد: در بخش کنسولی مجموعه‌ای از خدمات و وظایف را براساس قانون بر عهده داریم و هر آنچه یک ایرانی برای تسهیل امور خود در داخل و خارج از کشور به دولت نیاز پیدا می‌کند، وزارت خارجه نمایندگی می‌کند.
معاون وزیر خارجه ادامه داد: در سال 1402 براساس آخرین آمار ما در حوزه صدور یا تجدید گذرنامه ایرانیان خارج از کشور، به حدود 200 هزار گذرنامه در نمایندگی‌های خودمان رسیدیم.
وی گفت: سال گذشته یک میلیون و 660 هزار روادید برای اتباع خارجی که قصد سفر به ایران داشتند صادر کردیم. 12 هزار برگه عبور برای ایرانیانی که گذرنامه‌شان مخدوش یا مفقود شده بود صادر کردیم. صدور شناسنامه، ثبت ازدواج، طلاق و ... 103 هزار و 500 مورد انجام شده است. تایید مدارک تحصیلی و امور دانشجویی دانشجویان ایرانی خارج از کشور 50 هزار مورد بوده است.
بیکدلی بیان کرد: در دوره شهید امیرعبداللهیان یک سلسله فعالیت‌هایی داشتیم که قابل توجه است و از زمره کارهای مهم دولت سیزدهم در وزارت خارجه باید تلقی شود و آن توجه به دیپلماسی‌های متعدد است.
معاون کنسولی، مجلس و امور ایرانیان بیان کرد: در این مدت برای تردد زوار امام رضا (ع) شرایط لغو روادید را فراهم کردیم. در حوزه بیمه زائران اقدامات خوبی انجام شد. سعی کردیم در کنار آستان‌های زیارتی کشور نسبت به توجه به زائران خارجی حضور بیشتری داشته باشیم که در این مورد حوزه دیپلماسی مردمی رشد قابل توجهی داشت.
وی گفت: در حوزه دیپلماسی فرهنگ و هنر تلاش کردیم در کنار فرهنگیان و هنرمندان کشور باشیم و پیام‌هایی بدهیم که مایل هستیم تسهیلات ویژه‌ای را برای امور آنها فراهم کنیم.
بیکدلی ادامه داد: در حوزه کنسولی در وزارت خارجه میزی را برای خدمت رسانی به هنرمندان تعیین کردیم. هر یک از هنرمندان و فرهنگیان کشور که در خارج اموری دارند به ما مراجعه کنند قول می‌دهیم امور آنها را با سرعت و در مسیر کاملا متناسب با جایگاه فرهنگ و هنر کشور پیگیری کنیم.
وی گفت: در حوزه دیپلماسی ورزش هم اقداماتی صورت گرفت و نشست‌هایی متعددی را شخص وزیر و دیگر مقامات داشتند و در آستانه جام جهانی و المپیک و مسابقات بین‌المللی و ... و مشکلاتی که پیش آمد، اقداماتی انجام شد از جمله احضار سفرا و ملاقات‌های حضوری و ...
این دیپلمات ارشد ایرانی به تشریح اقدامات در حوزه صنایع دستی و گردشگری نیز اشاره کرد و گفت: در حوزه گردشگری سلامت گام‌های مهمی را برداشتیم و نقش وزارت خارجه در کمک به جذب بیماران خارجی در مراکز درمانی کشور قابل توجه بود.
بیکدلی به حوزه مجلس و اقدامات انجام شده هم اشاره کرد و افزود: مناسبات ما با مجلس دوطرفه است و ما از مجلس حمایت‌ها و درخواست‌هایی داشتیم و مجلس هم بر فعالیت‌های دستگاه دیپلماسی نظارت و با ما تعاملاتی داشته است.
وی ادامه داد: در حوزه نظارت مجلس نمایندگان 76 سؤال از وزیر خارجه داشتند، 111 تذکر کتبی و 67 تذکر شفاهی در این مدت داشتند. حدود 2 سؤال آن به صحن علنی مجلس کشیده شد که نمایندگان سؤال کننده از پاسخ‌های وزیر قانع شدند.این دیپلمات ارشد ایرانی همچنین گفت: 140 نمایندگی ما در 103 کشور محل مراجعه مراجعان هستند.
بیکدلی در پاسخ به سؤالی بیان کرد: برای ارائه خدمت به ایرانیان سامانه‌ای را طراحی کردیم که به شکل آزمایشی فعالیت می‌کند و احراز هویت برخط و پرداخت‌ها الکترونیکی انجام می‌شود.
وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره امور زندانیان خارج از کشور گفت: یک اداره تخصصی با 23 دیپلمات داریم و روزانه برای رسیدگی به امور ایرانیان مطالبه داریم فارغ از اینکه آن زندانی چه کسی هست و بر چه اساسی بازداشت شده است.
این دیپلمات ارشد ایرانی درباره وضعیت محمدرضا نوری زندانی ایرانی در عراق هم گفت: در مورد محمدرضا نوری که در عراق در بازداشت است، تلاش‌های گسترده‌ای از سوی سفیر ایران در عراق انجام شد. من در مرکز ملاقات‌های متعددی با خانواده ایشان داشتم، سه بار با پدر این زندانی دیدار داشتم و امورش در دست پیگیری است.
بیکدلی ادامه داد: دولت عراق همکاری‌هایی را در زمینه رسیدگی به وضعیت ایشان داشته و حتی در پی مشکل پیش آمده برای سلامت ایشان، اجازه دادند پزشک به داخل زندان رفت و وعده‌هایی دادند و امیدواریم هر چه زودتر شاهد آزادی ایشان باشیم.
معاون وزیر خارجه در پاسخ به سؤالی درباره زندانیان ایرانی در عربستان و وضعیت محمد خزائی گفت: الان در عربستان دو نفر حاجی زندانی داریم، یک نفر در خصوص جرائم عمومی و یک نفر به خاطر فعالیت‌های رسانه‌ای (محمد خزائی) بازداشت شده که من با مادر، عمو، داماد و اقوام آقای خزائی ملاقات‌هایی داشتم و بقیه اعضای بخش ذیربط هم ملاقات‌هایی داشتند و پنج یادداشت برای ایشان زدیم.
بیکدلی ادامه داد: دیروز مدیرکل کنسولی وزارت خارجه با سفیر عربستان ملاقات کرد و امیدورایم بزودی به کشور برگردد و این شیوه‌ای است که برای کمک به برگشت هموطنان در خارج از کشور که بازداشت یا زندانی می‌شوند، پیگیری می‌کنیم.
وی همچنین گفت که در سطح سرپرست وزارت خارجه ملاقات‌هایی با مقامات عربستان در این خصوص انجام شده است.
بیکدلی همچنین در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار فارس گفت که 700 نفر زندانی در خارج از کشور غیر از ترکیه داریم. معاون وزیر خارجه با بیان اینکه با بیشتر از 53 کشور جهان موافقتنامه انتقال محکومان داریم، یادآور شد: تعداد زندانیان ایرانی در ترکیه حدود سه هزار نفر است و به دلیل لغو روادید و سفرهای بسیار زیاد به این کشور مشکلاتی دارند و بخشی از این مشکلات ناشی از عدم اطلاع از قوانین آن کشورهاست.
وی همچنین عنوان کرد که تعدادی از ایرانیان به بهانه واهی دور زدن تحریم‌های غیرقانونی آمریکا در زندان هستند و تلاش‌ها برای پیگیری وضعیت و آزادی آنها در جریان است.
در ادامه معاون اقتصادی وزارت خارجه نیز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه سه سال نیست که معاونت اقتصادی فعالیت می‌کند، افزود: از همان سال‌های ابتدایی انقلاب این قسمت با اسامی مختلف در وزارت خارجه فعالیت می‌کرده است.
صفری ایجاد درآمدزایی ارزی برای کشور، ایجاد شغل، افزایش و تسهیل تبادلات تجاری کشور در حوزه اقتصادی را از جمله اهداف این معاونت خواند.
وی به موضوع جذب سرمایه گذاری در کشور اشاره کرد و گفت: ابزار بسیار قوی برای صادرات و واردات و انتقال تکنولوژی، ترانزیت است. اگر مسیر درست باشد و گمرکات در چارچوب باشد ترانزیت را رشد می‌دهد. پل آستاراچای بعد از 50 سال ساخته شد. الان گیت ورود و خروج ما به روسیه، آسیای مرکزی و قفقاز است.
این دیپلمات ارشد ایرانی بیان کرد: کریدور شمال - جنوب ما پنج آلترناتیو داریم که در حال انجام است. بندر کاسپین، اینچه برون و ... حل شده است. بندر امیرآباد داریم که تا 6 ماه دیگر کارش پایان می‌یابد.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه درباره چابهار هم گفت: قرارداد چابهار بعد از چندین سال بسته شد.
مهدی صفری درباره کریدورهای شرقی و غربی بیان کرد: یکی از آنها شلمچه بصره بود که یکسری اقدامات در این خصوص انجام شده است.
وی گفت: در سال 1403 حدود 17.5 میلیون تن در مقایسه با هشت میلیون تن ترانزیت داشتیم و 1.7 میلیارد دلار درآمد ارزی داشتیم و تا آخر سال 20 میلیون تن خواهیم داشت.
وی همچنین گفت: ما هاب انرژی را در نظر داشتیم که با قراردادی که ابتدا با ترکمنستان برای سوآپ و الان با روس‌ها ایجاد کردیم می‌توانیم به کشورهای مختلف ترانزیت و سوآپ کنیم.
معاون وزیر خارجه به موضوع دانش بنیان‌ها اشاره کرد و افزود: روزی که شروع کردیم 300 میلیون دلار بود سال گذشته دو و نیم میلیادر بود و هدف ما امسال پنج میلیارد دلار است. خانه‌های فناوری ایجاد کردیم که این خانه‌ها تا به حال در 12 کشور ایجاد شده و هدفمان این است امسال به 30 کشور برسانیم. نمایشگاه‌هایی از تولیدات دانش بنیان ما در آن کشور است که آنجا می‌بینند و سفارش می‌دهند.
وی گفت: پیمان ارزی با روسیه را دو سال کار کردیم که بزودی کارت‌های میر و شتاب در این کشور کار کند.
صفری بیان کرد: من سفیر در روسیه بودم و آن زمان شانگهای شکل گرفت و ما پیشنهاد دادیم عضو بشویم و بعد آمدیم ایران تلاش کردیم ناظر شدیم و قرار بود با هند و پاکستان وارد شویم و به دلایلی نشد ولی در سفر اول رئیس جمهور شهید به تاجیکستان آنجا پروسه وارد شدن ما شکل گرفت و 600 سند امضا شد.
وی گفت: بریکس و شانگهای چه امتیازی برای ما دارد؟ اولا در این اجلاس‌ها روسا همدیگر را می‌بینند و این ملاقات‌های دوجانبه در روابط دو کشور به خصوص اقتصادی موثر است و وزرا هم ملاقات می‌کنند و در اینجا پلاتفورمی هست که آشنا می‌شوید.
این دیپلمات ارشد ایرانی در پاسخ به سؤالی درباره مناسبات با عربستان در دولت سیزدهم بیان کرد: اخیرا سفری به عربستان داشتیم و می‌خواستیم بخش خصوصی را در عربستان فعال کنیم. بزودی کمیسیون مشترک ما با عربستان برگزار خواهد شد و در خصوص سرمایه گذاری از وزیر سرمایه گذاری عربستان دعوت کردم به ایران بیاید و تکنولوژی‌های نو را از نزدیک ببیند.
وی افزود: ملاقاتی با معاون وزیر خارجه عربستان داشتیم و گفت اولین قدم ما کمیسیون مشترک است و ان‌شاءالله در سطح سران ملاقات انجام خواهد شد. عربستان مشتاق به همکاری در بخش اقتصادی است. دو تا سه ماه آینده این کمیسیون برگزار خواهد شد.
مهدی صفری در پاسخ به سؤالی درباره نشست اخیر روسای پارلمان‌های کشورهای عضو بریکس در سن پترزبورگ اظهار داشت: آقای قالیباف 12 ملاقات دوجانبه داشت. یک جلسه با پوتین داشت و ملاقات بسیار خوبی بود. این در جهت تحکیم چندجانبه گرایی بود. سفر بسیار مفیدی بود به خصوص برای کارهای دوجانبه.
وی افزود: در بخش تجاری و ترانزیت مباحثی مطرح شد.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه درباره وضعیت تولید و صادرات گاز کشور بیان کرد: مصرف گاز در کشور نسبت به دیگر کشورها بالاست. سوآپ گاز به کشورهای مختلف می‌تواند انجام شود.
مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه امروز (دوشنبه) اول مرداد ماه در نشست خبری با خبرنگاران در محل نمایشگاه یک هزار و 20 روز تلاش جهادی: فرازهایی از دستاوردهای سیاست خارجی در محل وزارت امور خارجه به تشریح اقدامات این معاونت در سه سال گذشته پرداخت. وی با بیان اینکه سه سال نیست که معاونت اقتصادی فعالیت می‌کند، افزود: بلکه از همان سال‌های ابتدایی انقلاب این قسمت با اسامی مختلف در وزارت خارجه فعالیت می‌کرده است. صفری ایجاد درآمدزایی ارزی برای کشور، ایجاد شغل، افزایش و تسهیل تبادلات تجاری کشور در حوزه اقتصادی را از جمله اهداف این معاونت خواند. وی به موضوع جذب سرمایه گذاری در کشور اشاره کرد و گفت: ابزار بسیار قوی برای صادرات و واردات و انتقال تکنولوژی، ترانزیت است. اگر مسیر درست باشد و گمرکات در چارچوب باشد ترانزیت را رشد می‌دهد. پل آستاراچای بعد از 50 سال ساخته شد. الان گیت ورود و خروج ما به روسیه، آسیای مرکزی و قفقاز است. این دیپلمات ارشد ایرانی بیان کرد: کریدور شمال - جنوب ما پنج آلترناتیو داریم که در حال انجام است. بندر کاسپین، اینچه برون و ... حل شده است. بندر امیرآباد داریم که تا 6 ماه دیگر کارش پایان می‌یابد.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه درباره چابهار هم گفت: قرارداد چابهار بعد از چندین سال بسته شد. مهدی صفری درباره کریدورهای شرقی و غربی بیان کرد: یکی از آنها شلمچه بصره بود که یکسری اقدامات در این خصوص انجام شده است. وی گفت: در سال 1403 حدود 17.5 میلیون تن در مقایسه با هشت میلیون تن ترانزیت داشتیم و 1.7 میلیارد دلار درآمد ارزی داشتیم و تا آخر سال 20 میلیون تن خواهیم داشت.
صفری به قطار ایران و چین نیز اشاره کرد. وی همچنین گفت: ما هاب انرژی را در نظر داشتیم که با قراردادی که ابتدا با ترکمنستان برای سوآپ و الان با روس‌ها ایجاد کردیم می‌توانیم به کشورهای مختلف ترانزیت و سوآپ کنیم. معاون وزیر خارجه به موضوع دانش بنیان‌ها اشاره کرد و افزود: روزی که شروع کردیم 300 میلیون دلار بود سال گذشته دو و نیم میلیادر بود و هدف ما امسال پنج میلیارد دلار است. خانه‌های فناوری ایجاد کردیم که این خانه‌ها تا به حال در 12 کشور ایجاد شده و هدفمان این است امسال به 30 کشور برسانیم. نمایشگاه‌هایی از تولیدات دانش بنیان ما در آن کشور است که آنجا می‌بینند و سفارش می‌دهند.
وی گفت: پیمان ارزی با روسیه را دو سال کار کردیم که بزودی کارت‌های میر و شتاب در این کشور کار کند. صفری بیان کرد: من زمان اول سفیر در روسیه بودم و آن زمان شانگهای شکل گرفت و ما پیشنهاد دادیم عضو بشویم و بعد آمدیم ایران تلاش کردیم ناظر شدیم و قرار بود با هند و پاکستان وارد شویم و به دلایلی نشد ولی در سفر اول رئیس جمهور شهید به تاجیکستان آنجا پروسه وارد شدن ما شکل گرفت و 600 سند امضا شد. وی گفت: بریکس و شانگهای چه امتیازی برای ما دارد؟ اولا در این اجلاس‌ها روسا همدیگر را می‌بینند و این ملاقات‌های دوجانبه در روابط دو کشور به خصوص اقتصادی موثر است و وزرا هم ملاقات می‌کنند و در اینجا پلاتفورمی هست که آشنا می‌شوید.
* دعوت از وزیر سرمایه‌گذاری عربستان برای سفر به ایران
این دیپلمات ارشد ایرانی در پاسخ به سؤالی درباره مناسبات با عربستان در دولت سیزدهم بیان کرد: اخیرا سفری به عربستان داشتیم و می‌خواستیم بخش خصوصی را در عربستان فعال کنیم. بزودی کمیسیون مشترک ما با عربستان برگزار خواهد شد و در خصوص سرمایه گذاری از وزیر سرمایه گذاری عربستان دعوت کردم به ایران بیاید و تکنولوژی‌های نو را از نزدیک ببیند. وی افزود: ملاقاتی با معاون وزیر خارجه عربستان داشتیم و گفت اولین قدم ما کمیسیون مشترک است و ان‌شاءالله در سطح سران ملاقات انجام خواهد شد. عربستان مشتاق به همکاری در بخش اقتصادی است. دو تا سه ماه آینده این کمیسیون برگزار خواهد شد.
مهدی صفری در پاسخ به سؤالی درباره نشست اخیر روسای پارلمان‌های کشورهای عضو بریکس در سن پترزبورگ اظهار داشت: آقای قالیباف 12 ملاقات دوجانبه داشت. یک جلسه با پوتین داشت و ملاقات بسیار خوبی بود. این در جهت تحکیم چندجانبه گرایی بود. سفر بسیار مفیدی بود به خصوص برای کارهای دوجانبه. وی افزود: در بخش تجاری و ترانزیت مباحثی مطرح شد. معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه درباره وضعیت تولید و صادرات گاز کشور بیان کرد: مصرف گاز در کشور نسبت به دیگر کشورها بالاست. سوآپ گاز به کشورهای مختلف می‌تواند انجام شود.

برچسب‌ها:

نظر شما