شناسهٔ خبر: 67783755 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

رئیس سازمان جهاد کشاورزی اردبیل خبر داد؛

مهار بیمار سفیدک دروغی در مزارع سیب‌زمینی اردبیل

اردبیل- رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل از کنترل و مهار بیماری سفیدک دروغی در مزارع سیب‌زمینی اردبیل خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، نوبخت اژدری عصر دوشنبه در جریان بازدید از مزارع سیب‌زمینی در اردبیل، اظهار کرد: به دنبال بارش‌های بهاری و اوایل تابستان و همچنین هوای مرطوب شاهد گسترش بیماری قارچی سفیدک دروغین در مزارع سیب‌زمینی بودیم که با اقدام به موقع سعی کردیم از گسترش و ضرر و زیان کشاورزان از بابت شیوع این بیماری جلوگیری کنیم.

وی تصریح کرد: با راهکارهای کارشناسان جهاد کشاورزی، استفاده از سموم و راهکارهای پیشگیرانه سعی شد تا از گسترش این بیماری قارچی جلوگیری شده و زمینه پاکی و تمیزی مزارع سیب‌زمینی فراهم آید.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: در حال حاضر در بسیاری از مناطق دشت اردبیل بیماری سفیدک دروغی در مزارع سیب‌زمینی کنترل شده و آسیب‌های آن به حداقل رسیده است.

اژدری افزود: با بهره‌گیری از کودهای ازت، پتاسه و همچنین بهره‌گیری از روش‌های توازن آبیاری و کوددهی امیدواریم شرایط پایدار کنترل این بیماری را در کاهش آسیب‌ها در مزارع سیب‌زمینی شاهد باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: تلاش ما بر این است تا زارعان دشت اردبیل با بهره‌گیری از نظرات علمی، تخصصی و کارشناسی بتوانند از گسترش بیماری جلوگیری کرده و به نوعی به بهبود وضعیت تولید و کیفیت آن کمک کنند.

اژدری همچنین در بازدید از مرکز در حال احداث پرتودهی گامای محصولات کشاورزی در اردبیل نیز اضافه کرد: پرتودهی مواد غذایی علاوه بر اینکه از جوانه زدن و بیرون رفتن مواد غذایی جلوگیری می‌کند بلکه سبب از بین رفتن باکتری‌های بیماری‌زا شده و به حفظ مواد اولیه و سلامت آنها کمک می‌کند.

وی بیان کرد: پرتودهی فرآیند فیزیکی است که با استفاده از پرتوهای گاما و الکترون به نابودی باکتری‌های بیماری‌زا در مواد غذایی و محصولات کشاورزی کمکی جدی خواهد کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل ادامه داد: این روش بهبود معیارهای بهداشتی و کیفیتی مواد غذایی را فراهم آورده و از فساد غذاها و محصولات کشاورزی جلوگیری خواهد کرد.

نظر شما