شناسهٔ خبر: 67783735 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: انصاف نیوز | لینک خبر

«از هر ۵ ازدواج ۲ مورد منجر به طلاق می‌شود»

صاحب‌خبر -

رئیس کانون سردفتران ازدواج و طلاق با بیان اینکه اکنون طلاق فراوان و ازدواج کم است، گفت: «متاسفانه از هر ۵ ازدواج ۲ مورد منجر به طلاق می‌شود البته اخیرا طلاق هم کم شده است».

به گزارش سایت فردای کرمان، «سیدابوالقاسم حسینی‌ابهری دربارۀ مهریه‌های غیرمتعارف نیز توضیح داد: «مهریه‌ها معیاری ندارد، یعنی اکنون طرفین هر چه توافق کنند، به عنوان مهریه نوشته می‌شود. از یک سکه تا هزار سکه یا به تعداد تاریخ تولد یا شماره شناسنامه اشخاص نوشته می‌شود؛ ولی الان با توجه به اینکه سکه گران‌تر شده و قیمتش بالا رفته است، مهریه‌ها حدود ۱۴ یا ۱۱۰ یا ۱۲۵ سکه است».

او دربارۀ ویدئوهایی در فضای مجازی دربارۀ مهریه‌هایی مانند هزاران شاخه گل یا اعضای بدن داماد افزود: «مهریه باید مالیت داشته باشد؛ یعنی قابل وصول باشد. اینکه اعضای بدن داماد به عنوان مهریه لحاظ شود قابل وصول و شدنی نیست. مهریه حقوق ممتاز زن است و هر زمان که زوجه مطالبه کند زوج باید آن را پرداخت کند».

حسینی‌ابهری در ادامه دربارۀ سازوکارهای دفاتر ازدواج و طلاق گفت: «در گذشته دفاتر ازدواج و طلاق از هم جدا بودند یعنی یک دفترخانۀ ازدواج و یک دفترخانۀ طلاق داشتیم ولی پس از تصویب نظامنامۀ دفاتر ازدواج و طلاق، هر کسی که به عنوان سردفتر انتخاب شود، می‌تواند دفاتر ازدواج و طلاق را با هم داشته باشد».

او ادامه داد: «اکنون دیگر دفاتر سنتی ازدواج و طلاق جمع شده است و ثبت وقایع ازدواج و طلاق الکترونیکی شده است. ما اسامی هر کسی که برای ازدواج و طلاق به دفاتر مراجعه می‌کند را وارد سامانه می‌کنیم و در نهایت سند تک‌برگ برای او صادر می‌شود».

حسینی‌ابهری دربارۀ مشکلات ثبت الکترونیکی ازدواج و طلاق گفت: «ثبت الکترونیکی ازدواج و طلاق بسیار خوب است و از بروز بسیاری از تخلفات جلوگیری می‌کند. دفاتر سنتی ازدواج و طلاق تخلفات زیادی داشت ولی اکنون دیگر ثبت وقایع ازدواج و طلاق الکترونیکی شده و اثر انگشت افراد ثبت می‌شود و مشخص می‌شود که خود شخص آمده و سند تنظیم و نهایی می‌شود و بعد پرینت را می‌گیریم و در نهایت سند صادر می‌شود».

او دربارۀ اینکه در برخی از استان‌ها برای کاهش طلاق، طلاق را ثبت نمی‌کنند و به شهرهای دیگر واگذار می‌کنند؛ توضیح داد: «ثبت وقایع طلاق و ازدواج برای دفاتر سهمیه‌ای شده است و تعداد خاص و سهمیه‌ای برای دفاتر در نظر گرفته می‌شود و اگر سهمیۀ دفترخانه‌ای پر شود، اشخاصی که به آن دفتر مراجعه می‌کنند باید به دفاتر دیگر هدایت شوند یعنی دفاتری که مراجعات‌شان کم بوده و آمارشان به حد نصاب نرسیده است».

حسینی‌ابهری با اشاره به ثبت سه نوع طلاق، یادآور شد:‌« یک نوع طلاق‌، طلاق‌هایی هستند که زوج ترک زندگی کرده و به نقطۀ نامعلوم رفته و زوجه برای اینکه تکلیفش روشن شود، به دادگاه مراجعه می‌کند و درخواست طلاق می‌کند و به دفترخانه مراجعه کرده و بعد از انجام تشریفات، طلاق صادر می‌شود. طلاق دیگر، طلاق توافقی است و زن و شوهر حضور دارند و توافق می‌کنند و در قبال بخشیدن مهریه از سوی زوجه، زوج هم از او جدا می‌شود. نوع سوم طلاق، صوری است و به خاطر اینکه فرزند از سربازی معاف شود زن و شوهر به‌صورت صوری از همدیگر طلاق می‌گیرند.

در گذشته هر کس که به این صورت طلاق می‌گرفت اگر طلاق‌نامه‌اش را به نظام‌وظیفه می‌برد سریعا برگۀ معافیت را می‌گرفت ولی اکنون باید سه سال از صدور طلاق بگذرد و با توجه به الکترونیکی شدن ثبت وقایع ازدواج و طلاق، از این به بعد کسانی که طلاق‌نامه‌ای را به اداره نظام‌وظیفه ببرند، باید رونوشت مکانیزه هم بگیرند و اداره نظام‌وظیفه، اگر سندی شناسۀ یکتا نداشته باشد معافیت را صادر نمی‌کند».

او درباره شاهدین تقلبی ازدواج و طلاق نیز بیان کرد: «در حال حاضر به دلیل اینکه ثبت وقایع ازدواج و طلاق الکترونیکی شده و شهود از اشخاص و بستگان زوجین هستند و اثر انگشت آن‌ها اخذ می‌شود و سیستمی شده است، شاهدین تقلبی نداریم. قبلا که دفاتر ازدواج و طلاق سنتی بود، شهود تقلبی داشتیم ولی اکنون با سیستمی شدن دیگر نداریم».

منبع: ایسنا

انتهای پیام

نظر شما