شناسهٔ خبر: 67783204 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

معاون وزیر کار اعلام کرد؛

ایجاد ۲ میلیون و ۷۲۱ هزار شغل صحت‌سنجی شده در دولت سیزدهم

معاون اشتغال وزیر تعاون گفت: از ابتدای دولت سیزدهم تا ۱۵خرداد ۱۴۰۳ دولت شهید رئیسی بیش از ۲میلیون و ۷۲۱ هزار شغل ایجاد کرده است که همگی مبتنی بر کدملی، صحت‌سنجی و برمبنای آمار سامانه‌های وزارت کار است

صاحب‌خبر -

به گزارش بازار، «محمود کریمی بیرانوند» امروز (دوشنبه) در نشست خبری گزارش عملکرد ۱۰۰۰ روز خدمت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان‌های تابعه در دولت سیزدهم، اظهار کرد: نرخ بیکاری در دولت سیزدهم تک رقمی شد. دولت‌های هفتم تا دوازدهم میانگین نرخ بیکاری ۲ رقمی بود، اما این دولت تنها دولتی است که نرخ تک رقمی بیکاری را محقق کرد.

معاون اشتغال و کارآفرینی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ سال که از نکات مهم بازار کار است از ۲۳.۶ درصد در پایان ۱۴۰۰ به ۲۲.۱ درصد در سال ۱۴۰۲ رسیده که کاهش خوبی داشته است.

نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان به پایین‌ترین حد خود رسید

وی گفت: نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان که از متغیرهای نشان دهنده کیفیت مشاغل ایجادی در بازار است مستمراً در سه سال دولت سیزدهم کاهشی بود و به پایین‌ترین حد خود یعنی ۱۱.۸ درصد رسید و فاصله با میانگین نرخ بیکاری کل ۳.۷ درصد که این فاصله نیز نسبت به دولت‌های قبلی کاهشی شده است.

کریمی بیرانوند ادامه داد: کمترین نرخ بیکاری فصلی و سالانه بعد از انقلاب و همت تمام ارکان دولت و با محوریت شهید رئیسی رقم خورد و سال گذشته شاهد نرخ بیکاری ۸.۱ درصد بودیم که کمترین نرخ بیکاری سالانه بود.

معاون وزیر کار بیان کرد: در هفته‌ای که گذشت نرخ بیکاری فصل بهار نیز توسط مرکز آمار منتشر شد که کمترین نرخ بیکاری فصلی بهار بوده با ۷.۷ درصد بوده که نسبت به فصل بهار سال گذشته نیم درصد کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه خالص اشتغال ایجادی در سال ۱۴۰۲ به بیش از ۷۷۵ هزار نفر رسید که در نوع خود بی‌نظیر است، اعلام کرد: در بسیاری استان‌ها کاهش نرخ بیکاری و تک رقمی شدن آن را شاهد بودیم؛ همچنین اشتغال ناقص به کمترین حد خود رسید.

کریمی بیرانوند بیان کرد: نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان که همیشه به عنوان یک چالش بزرگ در بازار کار وجود داشت به کمترین میزان خود رسید و ۲.۵ درصد در دولت سیزدهم کاهش پیدا کرد. در هر سه سال دولت سیزدهم اخراج نیروی کار کاهشی بوده و از ابتدای دولت سیزدهم تا ۱۵ خرداد ۱۴۰۳، دولت شهید رئیسی بیش از ۲ میلیون و ۷۲۱ هزار شغل ایجاد کرده است که همگی مبتنی بر کدملی هستند و همگی پس از صحت‌سنجی و بر مبنای آمار سامانه‌های ما است.

معاون وزیر کار گفت: دلیل اصلی آمارهای چشمگیر این بود که شهید جمهور شخصاً این مسئله را دنبال می‌کرد. در دولت سیزدهم هشت جلسه شورای عالی اشتغال تشکیل شد که این جلسات به اندازه کل ۲ دولت بعد از خودش بود. در هفت جلسه این شورا رئیس جمهور حضور داشت و این باعث می‌شد در هر جلسه شورا گزارش وضعیت ارائه بدهیم تا دستورات لازم در خصوص آن صادر شود.

وی با بیان اینکه در حوزه مشاغل خانگی نیز اتفاقات خوبی رقم خورد و سبب تحول شده است، به ارائه آمارهای این بخش پرداخت و گفت: ۸۰ درصد مخاطب ما در حوزه مشاغل خانگی بانوان هستند. در این بخش رشد ۴۴۰ درصدی صدور مجوز نسبت به ۱۴۰۰ رشد ۱۳۵۰ درصدی نسبت به سال ۹۹ داشتیم. افزایش ۱۵۰ درصدی تسهیلات نسبت به ۱۴۰۰ از دیگر آمارهای این بخش است.

کریمی بیرانوند تصریح کرد: یکی از اقدامات مهمی که منجر به کاهش آمارها شد، تقسیم کار ملی، استانی، دستگاهی، شهرستانی و روستایی در حوزه اشتغال انجام شد و به صورت برخط آخرین وضعیت اشتغال کشور به ما اعلام می‌شد.

متوسط حقوق ۴۰ درصد افزایش یافت

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان داشت: امسال برای نخستین بار دولت شهید رئیسی جرات کرد ۲۵ درصد از بحث اشتغال ایجادی به فارغ‌التحصیلان اختصاص پیدا کند که بسیار کار بزرگ و پیچیده و سختی است. در آخرین جلسه شورای عالی اشتغال که با ریاست سرپرست نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، بسته‌ای برای این کار در نظر گرفته شد.

وی گفت: یکی از کارهای بسیار مهم این بود که دقت و نظارت بر اشتغال کشور بسیار سختگیرانه و موشکافانه انجام می‌شد و همین افزایش دقت باعث شد دستگاه‌ها متوجه شوند که نمی‌توانند آمارهایی که مطابق با واقعیت نیست را به ثبت برسانند. ما در سه مرحله تلفنی، پیامکی و میدانی وضعیت را صحت‌سنجی می‌کردیم.

کریمی بیرانوند بیان داشت: میانگین رشد اقتصادی دولت شهید رئیس در سه سال تقریباً ۵ درصد بود که این یکی از عوامل کلان اقتصاد برای بهبود وضعیت اشتغال در کشور بود. متوسط حقوق حدود ۴۰ درصد افزایش پیدا کرد که این میزان از میانگین تورم سه سال دولت سیزدهم خیلی عقب‌تر نبود.

نظر شما