شناسهٔ خبر: 67779031 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

وزیر آموزش و پرورش در آیین افتتاح پنجاه و چهارمین المپیاد جهانی فیزیکدر استان اصفهان اعلام کرد:

حضور ايران در بين پنج تيم اول جهان در المپيادهاي جهاني فيزيک حاصل تلاش دانش آموزان ايراني

صاحب‌خبر -
حضور ايران در بين پنج تيم اول جهان در المپيادهاي جهاني فيزيک حاصل تلاش دانش آموزان ايراني
خبرگزاری آریا- وزیر آموزش و پرورش گفت: حاصل تلاش دانش آموزان کشورمان در المپیادهای جهانی فیزیک طی چهار دهه اخیر، کسب 63 مدال طلا، 31 مدال نقره و 68 مدال برنز بوده است.
به گزارش خبرگزاری آریا در اصفهان، رضا مراد صحرایی روز دوشنبه در آیین افتتاح پنجاه و چهارمین المپیاد جهانی فیزیک در تالار شیخ بهایی دانشگاه صنعتی اصفهان افزود: کسب 12 دیپلم افتخار و حضور ایران در بین پنج تیم اول جهان در المپیادهای جهانی فیزیک از دیگر دستاوردها در این زمینه بوده است.
وی با بیان اینکه برنده مطلق المپیاد جهانی فیزیک در سال 1988 از ایران بود، افزود: مدال آوران ایرانی در المپیاد جهانی فیزیک جزو استادان برجسته این رشته در دانشگاه های ایران و برخی کشورهای دیگر هستند، همچنین از چهره های خالق اقتصاد و صنعت کشور ایران به شمار می آیند که من به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران به تک تک آن ها افتخار می کنم.
صحرایی اضافه کرد: در همین مسیر، وزارت آموزش و پرورش به عنوان پشتیبان اصلی این رویداد در توسعه دانش های بنیادی از سوی دولت تعیین شده و این ماموریت تاکنون به بهترین شکل ممکن تحقق یافته است.
وی افزود: در خلق این رویداد فرخنده شماری از استادان فیزیک دانشگاه های کشور، تعداد قابل توجهی از دانشجویان علاقه مند فیزیک و پژوهشگران جوان، این وزارتخانه را یاری داده اند.
وزیر آموزش و پرورش گفت: جامعه فیزیک ایران در مدت کوتاه رشد قابل توجه کمی و کیفی داشته است و اکنون بیش از چند هزار دانش آموخته فیزیک در مقطع دکترا در ایران داریم، همچنین آمار رشد مقالات ایران و شاخص میانگین ارجاعات کشورمان در رشته فیزیک در وضعیت قابل قبولی است.
وی با بیان اینکه ایران از سال 1988 به المپیاد جهانی فیزیک پیوست و در سال 2007 میزبان 11 کشور جهان در سی و هشتمین المپیاد جهانی فیزیک بود، افزود: ایران در سال 2009 میزبان المپیاد نجوم، در سال 2018 میزبان المپیاد کامپیوتر و در سال 2018 میزبان المپیاد زیست شناسی بوده است که گزارش های موجود همگی حاکی از حسن برگزاری این رویدادها و خاطره خوش شرکت کنندگان آن ها از حضور در ایران است.
صحرایی خاطر نشان کرد: دومین میزبانی ایران از المپیاد جهانی فیزیک قرار بود در سال 2023 باشد که به دلیل وقوع کوید 19 یک سال به تاخیر افتاد.
وزیر آموزش و پرورش با قدردانی از دست اندرکاران برگزاری این دوره از المپیاد فیزیک در اصفهان، گفت: کم لطفی و بی مهری برخی از کشورها در ممانعت از حضور دانش آموزان کشورشان در این رویداد، پاسخ مناسبی به آن همه گذشت و فداکاری برپاکنندگان این المپیاد نبوده است.
وی با بیان اینکه ماده یک اساسنامه المپیاد جهانی فیزیک به کشورها اجازه چنین کاری را نمی دهد، افزود: با این وجود ما تلاش کردیم فقط خدمتگزار این رویداد باشیم و درصدد هیچ نوع بهره برداری از آن نباشیم، اگرچه انتظار ما از دانشمندان و فرهیختگان کشورها این بود که آنها نیز کمک کنند المپیاد جهانی فیزیک از آسیب موج های سیاسی مصون بماند.

نظر شما