شناسهٔ خبر: 67778843 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

بابل از روزگار باستان میزبان آیین داوت است

بابلی‌ها این روزها؛ یعنی ایام پایانی تیر و آغازین مرداد را با یک رسم و آیین باستانی در خاطر سپرده‌اند؛ آیینی مذهبی با عنوان داوت یا سنت کشتی لوچو که در منطقه بندپی بابل به اجرا در می‌آید و ریشه در ویژگی‌های پهلوانی مردمان باستان این سرزمین دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بابل، در مازندران آیین‌های سنتی زیبایی وجود دارد که هر کدام نمادی از اعتقادات  و تفکرات اجداد این سرزمین است.

یکی از آیین‌های زیبای شهرستان بابل که در بخش بندپی شرقی بابل اجرا می‌شود، رسم دعوتین یا آیین سنتی داوت است.

این رسم هر ساله در اواخر تیر و اوایل مرداد در بخش بندپی شرقی بابل و در منطقه شیخ موسی  با رسوم خاصی از  جمله برپایی کشتی لوچو ( کشتی پهلوانی) برگزار می‌شود. 

صاحب نظران تاریخ برگزاری ورزش را به پیش از اسلام و زمان پیروزی فریدون بر ضحاک منتسب می‌دانند و گفته شده این آئین در شهرهای جویبار و فریدونکنار اجرا می‌شود.

صمد صالح طبری؛ محقق و نویسنده کتاب بابل سبزه دیار در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت:  آیین سنتی مذهبی داوت، همه ساله در اواخر تیر ماه شمسی، یا اوایل مرداد و پیش از برپایی آیین سنتی 26 عَیدِ ماه، در بخش بندپی شرقی برگزار می شود. 

 صالح طبری تاکید کرد: مراسم داوت (دعوتین) حضرت امامزاده عبدالله و حاج شیخ موسی با حضور گسترده آحاد مردم منطقه همه ساله در زیارتگاه حاج شیخ موسی بندپی شرقی بابل برپا شده و فرصتی برای دورهمی چند قوم منطقه است.

 وی گفت: حاج شیخ موسی از شاگردان حضرت امام جعفر صادق(ع) بود و منطقه را وقف عام کرد؛ و گفته‌اند ایشان در دوران امامت امام موسی کاظم (ع) امام هفتم ما شیعیان، برای تقیّه و نشر احکام و معارف اسلامی به این منطقه آمده بود.

این نویسنده و محقق ادامه داد: آئین سنتی مذهبی دعوتین به ابتکار علمای بندپی از حدود دو قرن قبل و با هدف تکریم مقام والای حضرت امامزاده عبدالله و حاج شیخ موسی که مروج خدمات ارزشمند اسلامی در منطقه بودند، برگزار می‌شود. پس از پیروزی انقلاب اسلامی هم مراسم تجلیل از شهدای گرانقدر بندپی در طی این آیین در زیارتگاه شیخ موسی برپا می‌شود.

 وی با تاکید بر اینکه این مراسم به صورت آیینی و  مردمی در دورهمی صمیمی با حضور طایفه ها و قشرهای مختلف مردم برگزار می‌شود، گفت: مردم بندپی برای به جای آوردن صله رحم و شرکت در این آیین، با ارادت خاصی در  زیارتگاه حاج شیخ موسی که در ارتفاع دو هزار متری از سطح دریا قرار دارند تجمع می‌کنند و مراسم ویژه نذر و نیاز و زیارت برپا می‌شود.

صالح طبری افزود: این گردهمایی باشکوه از نخستین ساعت‌های صبح آغاز می‌شود و صله ارحام و دیدار دوستان در این آیین صمیمی انجام می‌شود.

وی گفت: بازارچه محلی هم با ارائه کالا و مواد غذایی سنتی در حاشیه این مراسم  استقرار دارند. 

 به گفته وی، هزینه اطعام و پذیرایی از زائران و شرکت کنندگان در مراسم، از محل موقوفات و کمک های مردمی تامین و مصرف می‌شود.


انتهای پیام/

نظر شما