شناسهٔ خبر: 67778294 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

"لیلی منم"؛ عاشقانه‌ای آرام پس از جنگ

کتاب "لیلی منم" تصویری از زندگی زنی را به نمایش می‌گذارد که علی‌رغم وجود مشکلات فراوان، اثبات می‌کند که لیلی افسانه نبوده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، با وجود آنکه بیش از چهار دهه از پایان جنگ تحمیلی گذشته، اما کمتر کتابی است که گویای تمامی زوایای زندگی جانبازان باشد.

عمده آثار دفاع مقدس طی دهه‌های گذشته یا به فرماندهان و حاضران در میدان نبرد پرداخته یا با گردشی به عقب جبهه‌ها، سری زده است بر خانواده‌های رزمندگان و به ویژه همسران و مادران شهدا. در این میان، البته توجه به ادبیات اردوگاهی نیز با انتشار آثاری چون «پایی که جاماند» و «آن بیست و سه نفر» رونق دوباره‌ای گرفت. با توجه به آثاری که طی سال‌های اخیر منتشر شده، به نظر می‌رسد سهم جانبازان به ویژه جانبازانی که شرایط ویژه‌ای را برای ادامه زندگی پیش رو دارند، کم و کمتر شده است.

از این منظر خواندن کتاب "لیلی منم" که چاپ دوم آن به‌تازگی روانه بازار نشر شده است، فرصت مغتنمی است برای ورود به دنیایی جدید. کتاب که به قلم مریم عرفانیان نوشته و از سوی به‌نشر به چاپ رسیده است، داستان زندگی راضیه فدایی، همسر شهید جانباز مهدی سورچی را روایت می‌کند؛ زندگی مشترکی که در یک کلام می‌توان آن را عاشقانه‌ی آرام پس از هیاهوهای جنگ توصیف کرد. 

 

شهید سورچی که از 16 سالگی در جبهه‌های جنگ حضور داشت، در عملیات‌های والفجر هشت، بدر و میمک به‌عنوان امدادگر، تخریبچی و غواص فعالیت کرد و طی دو مرحله در فروردین و بهمن سال 1364 براثر اصابت موج انفجار و ترکش به ناحیه‌ی پا در منطقه‌ عملیاتی جنوب کشور و در سال 1365 در عملیات کربلای یک براثر اصابت ترکش به ناحیه‌ی شکم و کمر قطع نخاع شد و به‌افتخار 70 درصد جانبازی نائل می‌آید.

داستان زندگی "لیلی منم" داستان زندگی زنانی است که خود به خواستگاری رزمندگان جانباز می‌روند. خانم فدایی که قهرمان این کتاب است، با وجود مخالفت‌های خانواده، با شهید سورچی ازدواج می‌کند. کتاب در ادامه تصویری از زندگی زنی را به نمایش می‌گذارد که علی‌رغم وجود پستی‌ها و بلندی‌ها، دردهای بی‌شمار همسر و زندگی متفاوت یک جانباز قطع نخاع، همچنان عاشق است و اثبات می‌کند که لیلی افسانه نبوده است. و چه لیلی‌هایی که در جنگ و پس از آن، رسم عاشقی را به نسل امروز نشان دادند. 

کتاب عرفانیان با وجود آنکه بر پایه مستندات و روایت‌های راوی بنا شده، اما خالی از نگاه هنرمندانه نویسنده نیست. روایت‌های صادقانه راوی در کنار قلم زیبا و پرداخت داستانی نویسنده، سبب شده تا "لیلی منم" از جمله کارهای خواندنی در سال‌های اخیر باشد. 

انتشارات به‌نشر اخیراً چاپ دوم این کتاب را با قیمت 120 هزار تومان در دسترس علاقه‌مندان قرار داده است. 

انتهای پیام/

نظر شما