شناسهٔ خبر: 67776639 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتماد آنلاین | لینک خبر

واکنش ملی پوش جودوی نابینایان و کم‌بینایان به حذف از المپیک؛ بینا نیستم، از خدایم است گواهینامه داشته باشم؛ به من ویزا ندادند تا حذفم کنند

دارنده مدال طلای پارالمپیک توکیو بعد از کنار گذاشته شدن از رقابت های پارالمپیک توکیو گفت من قربانی شده ام!

صاحب‌خبر -
واکنش ملی پوش جودوی نابینایان و کم‌بینایان به حذف از المپیک؛ بینا نیستم، از خدایم است گواهینامه داشته باشم/ به من ویزا ندادند تا حذفم کنند
کد خبر: 668149
|
۱۴۰۳/۰۵/۰۱ ۱۱:۴۵:۲۳

وحید نوری، ملی‌پوش جودوی نابینایان و کم‌بینایان کشورمان که از شانس‌های طلای بازی‌های پارالمپیک پاریس بود به دلیل نرسیدن به مسابقات مصر، سهمیه این بازی‌ها را از دست داد.

به گزارش روزنامه اعتماد، خبری که منتشر شد و با پیگیری‌های خبرنگار «اعتماد» مشخص شد این خبر زوایای پنهانی دارد! چراکه اصلا مسابقاتی در مصر نبوده، بلکه بحث بر سر کلاس‌بندی بوده است. مسوولان کمیته جهانی پارالمپیک تعیین وضعیتی در خصوص سلامت ورزشکاران در کشور مصر انجام می‌دادند که نوری نتوانست خودش را به این کشور برساند. جودوکار کم‌بینا که قبلا صحبت‌هایی درباره بینا بودن و حتی گواهینامه داشتن او نیز مطرح بوده به سوالات خبرنگار «اعتماد» پاسخ داد که در ادامه می‌خوانید.

 

چه اتفاقی افتاد که سهمیه حضور در پارالمپیک را از دست دادی؟

والله می‌شود گفت به خاطر یک ویزا بود!

ویزا صادر نشد و بازی‌های به این مهمی را از دست دادی؟

ما باید یک‌کلاس‌بندی مجدد می‌رفتیم که از ما خواسته بودند. باید می‌رفتیم مصر که یک ضرب‌الاجل ۱۵ روزه به ما داده بودند‌ که متاسفانه مصر به من ویز نداد و فدراسیون جهانی هم یک طرفه قضاوت کرده و یک‌جورهایی سر ما را دارند می‌بُرند!

درباره کلاس‌بندی توضیح بدهید.

کلاس‌بندی دو دسته است؛ یکیG1 و دیگری G2. بچه‌های G1 نابینایان مطلق هستند و بچه‌های کم‌بینا هم G2 هستند. ورزشکاران هم قبل از مسابقات باید در کلاس‌بندی‌ها شرکت کنند و وضعیت‌شان مشخص شود. بنده هم سه ماه پیش یک کلاس‌بندی ۲ ساله گرفته بودم، اما متاسفانه فدراسیون جهانی ۲۰ تا از ورزشکاران کشورهای مختلف خواست مجدد در کشور مصر کلاس‌بندی شوند که مصر به من ویزا نداد. می‌شود گفت بی‌محبتی فدراسیون جهانی هم بوده. البته رییس کمیته ملی پارالمپیک خیلی جدی پیگیر این قضیه هستند. این بی‌محبتی‌ها و ندادن ویزای مصر به ما قربانی‌ام کرد!

پیگیری از طرف کمیته‌ ملی پارالمپیک صورت نگرفت؟

آقای کارگری شخصا پیگیر این قضیه هستند، متاسفانه فدراسیون به ریاست آقای مظلومی اصلا پیگیری نکرد و بنده از ایشان گله دارم حتی به کمیته هم گزارش این قضیه را دادیم. متاسفانه در این ‌یک هفته که به مشکل برخوردیم ایشان به جای اینکه پیگیر کارها باشد با تیم ‌گلبال رفته ترکیه‌ که اصلا لزومی به سفر ایشان نبود! حالا رییس کمیته ملی پارالمپیک به‌ شدت پیگیر هستند که امیدو‌اریم نتیجه مثبت داشته باشد تا فدراسیون جهانی این کار را با بقیه بچه‌ها نکند! انگار آقای مظلومی بدش هم نمی‌آمد این اتفاق رخ دهد و پیگیری نکردند!

از چه لحاظ؟

چون سر مشکلات فنی با هم کمی اختلاف‌نظر داشتیم! ایشان با من زاویه داشت و بعد اصلا پیگیری نکرد! الان آقای کارگری در حال فداکاری است وگرنه وظیفه فدراسیون است که پیگیری کند.

درباره اتهاماتی که بعضی‌ها به شما وارد کردند و می‌گویند شما مشکل بینایی ندارید، صحبت می‌کنید؟

درباره ‌این موضوعات خیلی صحبت کردیم. من از سال ۲۰۱۷ که کلاس‌بندی می‌شود یک‌بار هم به مشکل نخوردم‌ الان هم به لحاظ کلاس‌بندی به مشکل نخوردم. یعنی نگفتند شما کلاس‌بندی‌ات مشکل دارد یا بینا هستی یا در حال تظاهر هستی. این اتفاق نیفتاده. الان می‌گویند جز من به حدود ۲۰ نفر از ورزشکاران خوب دنیا گفتند در کلاس‌بندی شرکت کنید تا بازدید کنیم، چون متاسفانه نتوانستم بروم فدراسیون جهانی. می‌گویند همه کشورها آمدند و فقط شما نیامدید.حالا هم نامه زدند که فقط در المپیک ‌نمی‌توانم شرکت کنم. حالا ما هم اعتراض زدیم و گفتیم یک کشور دیگر را معین کنید و ما آنجا برویم کلاس‌بندی شرکت کنیم، اما فدراسیون جهانی همکاری نمی‌کند.

احتمال دارد از ایران به فدراسیون جهانی نامه‌نگاری کرده باشند که شما بینا هستید؟

خیلی‌ها این را گفتند، اما من قبول ندارم. البته دشمن نسبت به فدراسیون و جودوکار و نابینا داریم، ‌اما ۲۰ نفر از کشورهای مختلف که همگی قهرمان هستند را خواسته بودند و فقط من نبودم. شخصا این نظر را ندارم!

حالا واقعا گواهینامه دارید یا نه؟

ما که دوست داشتیم داشته باشیم، اما این‌طور نیست!

صحبت خاصی مانده؟

من قربانی اشتباه فدراسیون جهانی شدم اگر‌ رییس فدراسیون پیگیر بود نتیجه بهتری می‌گرفتیم. وقتی آنها می‌بینند فدراسیون ما بی‌تفاوت است زورشان را بیشتر می‌کنند. امیدوارم مدیران ارشد ما بیشتر به فکر ورزشکاران باشند، چون این مدال‌هاست که مدیران را با ارزش می‌کند و اگر این مدال‌ها نباشد مدیران ما ارزشی پیدا نمی‌کنند.

 

نظر شما