شناسهٔ خبر: 67776252 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شهدای ایران | لینک خبر

تیراندازی در مراسم عزا و عروسی جرم است

سخنگوی فراجا با بیان اینکه تیراندازی در مراسم عزا و عروسی جرم است، گفت: رسم غلط تیراندازی را از بُن برکنید. تیراندازی در مراسم عزا و عروسی جرم است

صاحب‌خبر -

به گزارش شهدای ایران به نقل از جهان ، سردار سعید منتظرالمهدی سخنگوی فراجا در یک یادداشت با اعلام این که بی‌شک یکی از مهمترین جلوه‌های بصری ناامنی در یک جامعه، صحنه تیراندازی در میان جمعیت است، آورده است: البته این معضلی عمومی در دنیاست و حتی در برخی کشورها منجر به فجایع تلخی شده، به عنوان مثال در آمریکا به چنین رفتارِ مجرمانه‌ای mass shooting می‌گویند.

"مَس شوتینگ" یا تیراندازی بی هدف به قصد آزار و یا حتی در برخی مواقع به قصد جشن، شادی و سرور است که  بحرانی فراگیر در جوامع پیشرفته است و مشابه چنین رفتارهایی در برخی نقاط کشور، معضلی تاریخی  است که عمدتا به بهانه جشن و شادی و تاحدی در عزاداری ها رخ می‌دهد. اما با توجه به سابقه مدنیت چندین هزارساله ایرانیان، از مردم عزیزمان انتظار می‌رود این رسم غلط و دلهره‌آور را از بُن برکنند.

برخی از این تیراندازی‌ها که حتی با سلاح های شکاری مجاز،  به صورت شلیک هوایی صورت گرفته و به ظاهر کم خطر است اما علاوه بر ایجاد رعب و وحشت در بین شهروندان به ویژه کودکان، باعث اخلال امنیتی در روند پرواز‌ فرودگاه‌ها و گاها باعث لغو برخی از پروازها می‌شود.

تاسف‌آورتر اینکه اعلام کنم از سال 1401 تا کنون 35 تن از شهروندان عزیزمان را در همین تیراندازی‌های نامتعارفِ رعب‌آور از دست‌داده‌ایم و ده‌ها تن نیز نقص عضو شده‌اند که بسیار دل خراش است.

پلیس همواره در این مقوله مهم نگاه پیشگیرانه و هشداری داشته و با بسیج امکانات تحت اختیار خود نسبت به آموزش و فرهنگ‌سازی اقدام  و طی دو دهه اخیر تلاش نموده تا از فضیلت بی‌منطق چنین کاری کاسته و به قبح آن بیافزاید.

با وجود تلاش پلیس و برگزاری برنامه‌های آموزشی در نقاط حادثه خیز و ایجاد پویش های متنوع در قالب‌هایی چون "تیربَس" یا " تفنگ بَس" ؛ کماکان میزانِ و حجم تیراندازی های بی هدف در مراسمات بالا بوده و قربانیان زیادی می‌گیرد؛ گاها آمارها بیش از 3 هزار مورد تیراندازیِ سالیانه در مراسمات مختلف است.

هر چند در جوامع هدفی که عمدتا قربانی چنین رفتار نابخردانه ای هستند؛ ورود آموزش و پرورش و نهاد تعلیم و تربیت و آموزش عالی به همراه سَمَن ها بیشترین بازدهی را خواهد داشت  اما چند نکته حائز اهمیت را  از یاد نبریم.
در قوانین کشور ما در اختیار داشتن و استفاده از سلاح گرم ممنوع و جرم است و مالکان و صاحبان سلاح های شکاریِ مجاز نیز خود را در قِبال این وسیله خطرزا مسئول بدانند.

تدبیر و سیاستهای پلیس در مواجهه با این جرمِ مشهود، غیرقابل اغماض است وقطعا و حتما با دارندگان سلاحهای غیرمجاز برخورد قانونی صورت می گیرد و اگر افرادی به صورت داوطلبانه سلاح‌ها و فشنگهای غیرمجاز خود را تحویل  نمایند از ارفاق قانونی برخوردار می‌شوند و پایان سخن، مشارکت آگاهانه مردم می‌تواند سنت‌های زیبا و مفرحِ ایرانی- اسلامی را جایگزین این رسم خطرآفرین کند.

نظر شما