شناسهٔ خبر: 67774186 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

نحوه پرداخت مالیات خودرو چگونه است؟

یکی از هزینه‌هایی که هنگام فروش خودرو و قبل از تعویض پلاک وسیله نقلیه باید پرداخت شود، مالیات خودرو یا اصطلاحا مالیات نقل و انتقال آن است.

صاحب‌خبر -

رپرتاژ آگهی:  ما در این محتوا در این باره که مالیات نقل و انتقال خودرو چیست و میزان آن چقدر است با شما صحبت خواهیم کرد و در بخش پایانی هم درباره نحوه پرداخت مالیات و انتقال خودرو توضیحاتی خواهیم داد.

مالیات نقل و انتقال خودرو چیست؟

مالیات نقل و انتقال

بر اساس قانون، هنگام فروش هر محصولی، فروشنده باید مبلغی را برای مالیات بپردازد که این هزینه به حساب دولت واریز می‌شود. مالیات نقل و انتقال خودرو هزینه‌ای است که هنگام فروش انواع وسیله نقلیه پرداخت می‌شود و بدون پرداخت آن امکان تعویض پلاک و انتقال مالکیت وسیله نقلیه به خریدار وجود ندارد.

مالیات نقل و انتقال خودرو چقدر است؟

مالیات نقل و انتقال خودرو برای انواع وسایل نقلیه عدد ثابت و مشخصی نیست و مبلغ آن بر اساس عواملی مثل داخلی یا خارجی بودن خودرو، سال تولید و مدل خودرو متغیر است. بر اساس قانون میزان مالیات خودروهای خارجی 2 درصد و خودروهای داخلی 1 درصد ارزش روز آن است؛ به ازاء هر سال هم که از تولید وسیله نقلیه می‌گذرد، 10 درصد از مبلغ مالیات آن کم می‌شود. برای محاسبه میزان دقیق مالیات نقل و انتقال خودرو می‌توانید به سامانه آیتول مراجعه کنید و با وارد کردن اطلاعات مربوط به وسیله نقلیه مورد نظر، مبلغ دقیق مالیات آن را ببینید.

نحوه پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو

برای پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو روش‌های مختلفی وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به استفاده از درگاه پرداخت اداره مالیات یا سامانه آیتول اشاره کرد. هر یک از این دو روش مزایا و معایب خود را دارند که در ادامه این بخش ضمن معرفی نحوه پرداخت با هر یک از آن‌ها، درباره این دو شیوه به صورت مجزا صحبت خواهیم کرد.

پرداخت مالیات خودرو از طریق درگاه آنلاین اداره مالیات

یکی از روش‌های رایج برای پرداخت مالیات خودرو، مراجعه به درگاه آنلاینی است که از سوی سازمان امور مالیاتی طراحی شده است؛ برای این منظور می‌توانید مراحل زیر را به صورت گام به گام دنبال کنید:

مرحله اول: به درگاه ملی خدمات الکترونیک اداره امور مالیاتی بروید.

مرحله دوم: با وارد کردن کد ملی و رمز عبور وارد حساب کاربری خود شوید؛ البته اگر قبلا در این سامانه ثبت‌نام نکرده‌اید، ابتدا با وارد کردن اطلاعات مورد نیاز در آن ثبت‌نام کنید.

مرحله سوم: در این مرحله پیامکی به شماره همراه شما ارسال می‌شود که می توانید با وارد کردن آن به حساب کاربری خود وارد شوید.

بعد از وارد شدن به حساب کاربری خود می‌توانید نسبت به پرداخت آنلاین مالیات نقل و انتقال وسیله نقلیه مورد نظر از طریق این سامانه اقدام کنید. استفاده از درگاه ملی خدمات الکترونیک اداره امور مالیاتی با وجود تمام مزایا، مشکلاتی هم دارد که یکی از مهم‌ترین این چالش‌ها، اختلالات و قطعی زیاد آن است؛ به همین دلیل اغلب کاربران استفاده از خدمات سامانه‌هایی مثل آیتول را ترجیح می‌دهند.

پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو با آیتول

استعلام مالیات نقل و انتقال با آیتول

آیتول یکی از معتبرترین سامانه‌های ارائه دهنده انواع خدمات خودرویی است که امکان استعلام و پرداخت مالیات خودرو با استفاده از آن به سادگی وجود دارد. برای این منظور کافی است پس از نصب اپلیکیشن آیتول، در آن احراز هویت کنید و با وارد کردن اطلاعات مربوط به وسیله نقلیه مورد نظر و کد ملی مالک آن، مبلغ مالیات نقل و انتقال خودرو را ببینید و در صورت نیاز آن را به‌صورت آنلاین پرداخت کنید. استفاده از خدمات آیتول برای استعلام و پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو مزایای جذابی برای کاربران دارد که از جمله مهم‌ترین این مزایا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • با استفاده از سامانه آیتول امکان دریافت انواع خدمات خودرویی از جمله پرداخت مالیات وسیله نقلیه به‌صورت آنلاین در سریع‌ترین زمان ممکن برای افراد فراهم می‌شود.

  • این سامانه معتبر برای جلب رضایت کاربران، خدمات خود را با حداقل کارمزد به آن‌ها ارائه می‌دهد. به‌طور مثال آیتول برای استعلام و پرداخت مالیات خودرو مبلغ ناچیز 5200 تومان را از آن‌ها دریافت می‌کند.

  • این سامانه اپلیکیشنی با ظاهری بسیار جذاب و در عین حال ساده دارد که افراد ضمن تعامل راحت با آن، سرویس‌های مورد نیاز خود را دریافت کنند.

  • آیتول دارای بخش پشتیبانی 24 ساعته است و در صورتی که کاربران برای پرداخت مالیات خودرو یا هر سرویس دیگری، پرسش یا مشکلی داشته باشند، می‌توانند با تیم پشتیبانی ارتباط برقرار کنند و از آن‌ها کمک بگیرند.

با توجه به مزایای جذابی که آیتول در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد، بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند مالیات وسیله نقلیه خود را با استفاده از این سامانه معتبر پرداخت کنند.

سخن آخر

یکی از مواردی که افراد هنگام فروش خودرو خود باید برای پرداخت آن اقدام کنند، مالیات نقل و انتقال خودرو است که میزان آن به خارجی یا داخلی بودن وسیله نقلیه، سال تولید و نوع آن بستگی دارد. شما برای اطلاع از میزان مالیات نقل و انتقال خودرو خود می‌توانید به سامانه آیتول مراجعه کنید و ضمن مشاهده مبلغ، در صورت نیاز آن را بپردازید.

استعلام و پرداخت مالیات خودرو با استفاده از سامانه آیتول مزایای جذابی مثل رابط کاربری آسان، پرداخت آنلاین و کارمزد پایین دارد. به همین دلیل استفاده از این سامانه می‌تواند بهترین انتخاب برای این منظور باشد. جهت استفاده از سامانه آیتول برای پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو و یا پرداخت سایر بدهی های مرتبط با خودروی خود می توانید به سایت آیتول مراجعه کنید.

نظر شما