شناسهٔ خبر: 67774030 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

آخرین جزئیات از بیماری تب دنگی در کشور/ دیدن پشه به معنی پیدایش بیماری است؟+ فیلم

اقتصادنیوز: معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران با اشاره به اینکه از ۲ هفته گذشته کانون های آئدس پشه ناقل بیماری تب دنگی در غرب استان مشاهده شده است، ‌گفت: اما مشاهده این پشه به تنهایی دلیل بر آلودگی منطقه به این بیماری نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، رضا صفری عربی روز دوشنبه افزود: تب دنگی از طریق گزش پشه آئدس که آلوده به ویروس این بیماری است منتقل می شود و وجود و مشاهده پشه در یک منطقه دلیل بر آلوده بودن منطقه به این بیماری نمی تواند باشد و آلوده بودن پشه به این ویروس در ابتلا به بیماری اصل است.

وی ادامه داد: از ۲ هفته قبل تعدادی پشه ناقل بیماری تب دنگی در منطقه رامسر مازندران مشاهده شده که این شائبه و ذهنیت را در مردم ایجاد کرده است که دیدن پشه همراه با پیدایش این بیماری خواهد بود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران اظهار داشت:با ارسال نمونه هایی از پشه های شناسایی شده در رامسر به آزمایشگاه های مرجع در تهران مشخص شد که پشه های موردنظر به ویروس تب دنگی آلوده نبودند و منشا و ناقل بیماری در جوامع انسانی نخواهند بود.

وی گفت:‌البته با توجه به حساسیت موضوع بیماری تب دنگی و نیاز به بررسی و مراقبت های مختلف، ‌ردگیری و آزمایش های لازم برای آلوده بودن یا نبودن پشه های آئدس به این بیماری در این منطقه به صورت مستمر انجام می شود.

خبر مرتبط
آخرین آمار قربانیان پشه مرگبار درایران؛ این استان ها بیشتر درگیر شدند

اقتصادنیوز : معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از شناسایی ۱۵۱ بیمار قطعی تب دنگی در کشور تاکنون خبر داد و گفت: پشه آئدس به استان تهران نرسیده و فقط یک بیمار (مسافر) شناسایی شده است.

به گفته صفری عربی شهروندان در صورت مشاهده این نوع پشه ها می توانند آن را به مراکز بهداشت ارسال کنند تا اقدامات لازم برای امحای پشه ها انجام شود.

وی همچنین به شهروندان توصیه کرد در صورت داشتن علائم مختص بیماری تب دنگی می توانند به پزشکان خانواده خود مراجعه کنند تا اقدامات تشخیصی لازم از جمله نمونه گیری برای آنها انجام و مراحل درمان نیز انجام شود.

 دنگی یا دانگو بیماری که اخیرا نامش بسیار بر سر زبان ها افتاده است و به‌دلیل ناآشنایی بیشتر مردم با این نوع بیماری، کاربران فضای مجازی در دامن زدن به شایعات گوی رقابت را از یکدیگر می ربایند به طوریکه هر روز در این فضا خبر از ابتلا افراد به بیماری و حتی فوت افرادی براثر ابتلا به آن در مازندران منتشر می شود که این خود موجبات دل نگرانی را در مردم ایجاد کرده است.

از جمله این موارد اخیرا در فضای مجازی ضمن انتشار اخباری مبنی بر ابتلای افراد مختلف به این نوع بیماری خبر از "فوت پزشک خانم ساروی" براثر ابتلا به این بیماری منتشر شده است که مسوولان بهداشت و درمان مازندران به جد آن را تکذیب می کنند و حتی پشه های آئدس شناسایی شده در مناطق غرب استان را عاری از ویروس بیماری اعلام کردند.

خبر مرتبط
پشه آئدس به آذربایجان شرقی رسید/ موردی از تب دنگی گزارش نشد

اقتصادنیوز: دانشگاه علوم پزشکی تبریز اعلام کرد که در شهرستان کلیبر پشه آئدس مشاهده شده است.

تب دنگی یک بیماری ویروسی است که توسط پشه هایی به نام آئدس منتقل می‌شود. این ویروس، چهار نوع ویروس دنگی را شامل می‌شود که هر کدام می‌توانند علت ابتلا به تب دنگی شوند.

افزایش ابتلا به تب دنگی معمولاً در مناطق گرمسیری اتفاق می‌افتد، زیرا پشه های ناقل آن در این مناطق به راحتی می‌توانند رشد و تکثیر کنند. همچنین، باران‌های زیاد و تجمع آب در ظروف و اشیاء مختلف می‌تواند محیط مناسبی برای تکثیر این گونه از پشه ها فراهم کند.

انسان ممکن است از طریق نیش پشه‌های حامل ویروس دنگی به این بیماری مبتلا شود. وقتی یک پشه حامل ویروس دنگی انسانی را نیش می زند، ویروس وارد سیستم خونی او می‌شود و عفونت را آغاز می‌کند.

درمان تب دنگی به تسکین علائم آن، نظیر تب، درد عضلانی، سردرد، و استفاده از آب و الکترولیت‌ها برای جبران از دست دادن مایعات بدن تأکید دارد. در صورت بروز عوارض جدی، مانند خونریزی گوارشی، به مداخله فوری پزشکی نیاز است.

 

نظر شما