شناسهٔ خبر: 67773083 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه | لینک خبر

"مسافر الی الله"، اثری اخلاقی با رویکرد تفکّر محور

حوزه/ کتاب مسافر الی الله یک اثر اخلاقی معرفتی با رویکرد تفکّر محور است که معارف توحیدی و اخلاقی را در ده فصل با عنوان رضوان مطرح می کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری حوزه، کتاب مسافر الی الله یک اثر اخلاقی معرفتی با رویکرد تفکّر محور است که معارف توحیدی و اخلاقی را در ده فصل با عنوان رضوان مطرح می کند و در این کتاب که به قلم وحید نوروزی به زیور طبع آراسته شده، به مباحثی چون معرفت نفس، هدف از خلقت، طهارت نفس، اسباب و لوازم سعادت، معرفی گناهان کبیره و ذکر آنان و... پرداخته شده است.

این کتاب از جلوه‌های بصری، نوشتاری و تفکرانه و صنعت شعر که اثر مولف است و نیز جداولی در این کتاب، برای تدارک واجبات قضا شده به خدمت گرفته شده که می شود گفت از این حیث یک کار بی نظیری می باشد.

مؤلف کتاب مسافر الی الله برای اینکه مخاطب را به یک معرفت کامل برساند ابتدا با أشعار خود یک ذهنیت و فضایی را به تصویر می کشد و در ذیل آن با یک روایت یا آیه ای از آیات قرآن و سپس در ادامه با بیان مطالبی از ارباب معرفت، أهل قلم بوده اند، دل و جان او را برای القای معرفت افزایی مطالبی که در متن اصلی کتاب، با عنوان رضوان می آید، آماده می کند.

مخاطب با مطالعه متن اصلی هر رضوان، در ذهن او مفاهیم معرفتی و اخلاقی می نشیند که در همان رابطه مطالبی در حاشیه همان صفحه از ارباب معرفت صاحب تألیف، به عنوان شاهد و مکمل متن اصلی کتاب، به هم پیوست و ارتباط داده می شوند تا ذهنیت مخاطب کتاب به مسئله بیشتر منتقل گردد.

در پایان هر رضوان مخاطب دعوت به تفکر شده و از او خواسته می شود حاصل تفکر خود را در صفحه ای که برای این امر پیش بینی شده، ثبت کند و این تفکر، در پایان هر رضوان مطالبه می گردد تا مخاطب در پایان مطالعه کتاب، خود نوشت تفکر ابتدا و انتهای کتاب را مورد بررسی قرار داده و به نسبت معرفت ابتدا و انتهای حاصل مطالعه کتاب مسافر الی الله در جهت شناخت و عملگرایی خود، امتیاز دهد.

در ادامه و پایان هر رضوان، شرح حال مختصر از سلسله مشایخ عرفا و شاگردان آنان، برای پی بردن به اهمیت بیشتر کلام این بزرگواران، که چون شهد، کام دل و جان را شیرین و معطر، و به توحید مشتاق می گردانند، نیز بیان شده است.

نظر شما