شناسهٔ خبر: 67772185 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان صنعت | لینک خبر

نبض اقتصاد ایران کندتر شد

تحریریه جهان صنعت نیوز

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد که شاخص تولید و فروش شرکت‌های صنعتی بورسی نسبت به سال قبل کاهش 1.2 و 8.2 درصدی را تجربه کرده‌اند، و در مقایسه با ماه قبل نیز کاهش 2.4 و 6.2 درصدی را داشته‌اند.

صاحب‌خبر -

جهان صنعت نیوز – بخش حقیقی اقتصاد ایران که در صنعت و معدن جای گرفته، حال و روز خوبی ندارد؛ این وضعیت نیز مربوط به امروز و دیروز نیست و چند سالی است که گریبان اقتصاد و زیرمجموعه‌های آن را گرفته است. در آخرین گزارشی که مرکز پژوهش‌های مجلس منتشر کرده، وضعیت چنگی به دل نمی‌زند. این شاخص که تولید و فروش شرکت‌های صنعتی بورسی را نشان می‌دهد، در خرداد ماه امسال نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب کاهش ۲.۱ و ۲.۸ درصدی را به ثبت رسانده است.

سرویس اقتصاد کلان: در گزارش خرداد ۱۴۰۳، مرکز پژوهش‌های مجلس به بررسی وضعیت صنعت و معدن پرداخت. این گزارش نشان می‌دهد که شاخص تولید و فروش شرکت‌های صنعتی بورسی نسبت به سال قبل کاهش ۱.۲ و ۸.۲ درصدی را تجربه کرده‌اند، و در مقایسه با ماه قبل نیز کاهش ۲.۴ و ۶.۲ درصدی را داشته‌اند.

در بخش خودرو و قطعات، شاخص تولید نسبت به سال قبل ۳.۵ درصد کاهش و شاخص فروش ۲۱.۱ درصد کاهش داشته است. همچنین شاخص تولید در مقایسه با ماه قبل ۷.۸ درصد افزایش و شاخص فروش ۲.۳ درصد کاهش یافته است. در بخش فلزات پایه، شاخص تولید و فروش نسبت به سال قبل به ترتیب ۷.۳ و ۲.۹ درصد کاهش داشته‌اند و نسبت به ماه قبل نیز شاخص تولید ۲.۸ درصد و شاخص فروش ۱.۷ درصد کاهش داشته‌اند.

در خرداد ۱۴۰۳، نرخ رشد ماهانه قیمت فعالیت‌های صنعتی بورسی ۵.۱ درصد افزایش یافته و رشد نقطه به نقطه نیز با کاهش ۷.۲ درصدی نسبت به ماه قبل به ۲۰.۸ درصد رسیده است. میانگین سالانه شاخص قیمت نیز نسبت به ماه قبل ۱.۳ واحد درصد افزایش یافته و به ۲۱.۸ درصد رسیده است.

نظر شما