شناسهٔ خبر: 67772006 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

پیش‌بینی بورس امروز یکم مرداد ۱۴۰۳ / کمبود برق مشکل اصلی بازار سرمایه

انتشار دو نامه انجمن فولاد سازان ایران که خطاب به بورس کالا و وزارت نیرو نوشته شده بر معاملات دیروز اثر منفی داشت. انجمن فولاد سازان ایران در نامه به شرکت بورس کالای ایران اعلام کرده که به دلیل اعمال محدودیت‌های برقی فراتر از برنامه و خارج از اراده کارخانجات تولیدی امکان تولید و تحویل محصولات وجود ندارد.

صاحب‌خبر -

 بورسی‌ها در شرایطی به استقبال معاملات روز دوشنبه می‌روند که در دو روز گذشته شاخص کل بورس تهران افت کرده است. دیروز شاخص کل 20 هزار و 222 واحد ریزش کرد و شاخص کل هم‌وزن 7 هزار و 806 واحد افت کرد. همچنین شاخص کل فرابورس  273 واحد پایین آمد و شاخص هم وزن فرابورس کاهش 2 هزار و 32 واحدی داشت. ​

بیشترین افزایش قیمت

روز یکشنبه در بورس شرکت سیمان بهبهان (سبهان)، شرکت دوده صنعتی پارس (شدوص) و شرکت حفاری شمال (حفاری) نمادهای سبزپوش بازار بودند که بیشترین رشد را داشتند. در فرابورس نیز شرکت جنرال مکانیک (رنیک)، شرکت مهندسی ساختمان تأسیسات راه آهن (بالاس) و شرکت صنعتی بهپاک (غپاک) بیشترین رشد قیمت را ثبت کردند.

بیشترین کاهش قیمت 

در بورس نمادهای شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان)، درازک (شرکت دارویی رازک) و وکار (بانک کارآفرین) در روز یکشنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت بهمن دیزل (خدیزل)، شرکت توسعه معادن کرومیت کاوندگان (کرومیت) و شرکت رایان هم افزا (رافزا) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

در معاملات یکشنبه، 24 نماد صف خرید داشتند و 115 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد 88 درصدی نسبت به روز کاری قبل به 216 میلیارد تومان افزایش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با افزایش 68 درصدی به رقم هزار و 76 میلیارد تومان رسید.

پیش‌بینی بورس امروز یکم مرداد ۱۴۰۳ / کمبود برق مشکل اصلی بازار سرمایه

پیش بینی بورس امروز 

دیروز شاخص کل بورس تهران برای دومین روز ریزش کرد. علاوه بر این ریزش شاخص 2 برابر بیشتر شد. روز شنبه شاخص 10 هزار واحد افت کرد و روز یکشنبه ریزش 20 هزار واحدی داشت.

نمادهای شپنا، تاپیکو، شستا، شبندر، وبملت و فارس بیشترین اثر کاهشی را بر شاخص کل داشتند. 

همچنین ارزش معاملات خرد سهام با افزایش 6 درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 2 هزار و 943 میلیارد تومان رسید که همچنان سطح پایینی است.

اما روز یکشنبه بار دیگر سرمایه حقیقی از بورس خارج شد که رقم آن 228 میلیارد تومان بود. دیروز نمادهای وبملت، تاپیکو، شپدیس، شستا و تاصیکو بیشترین خروج پول حقیقی را ثبت کردند. 

روند خروج پول حقیقی در دو روز گذشته افزایشی بوده است. علاوه بر این دیروز شاهد رشد صف‌های بازار بودیم. مجموع ارزش صف‌های فروش به هزار و 76 میلیارد تومان بالغ شد که بیشترین رقم در 22 روز کاری اخیر از پایان خرداد به این سو است.

به نظر می‌رسد مجموع عوامل درونی و بیرونی بازار موجب رکود معاملاتی و رشد خروج سرمایه است. گزارش‌های مالی سه ماهه بسیاری از شرکت‌ها نشان از افت عملکرد آن‌ها داشت، که موجب ریزش قیمت‌ها در معاملات دیروز شد. از سوی دیگر انتشار دو نامه انجمن فولاد سازان ایران که خطاب به بورس کالا و وزارت نیرو نوشته شده بر معاملات دیروز اثر منفی داشت. انجمن فولاد سازان ایران در نامه به شرکت بورس کالای ایران اعلام کرده که به دلیل اعمال محدودیت‌های برقی فراتر از برنامه و خارج از اراده کارخانجات تولیدی امکان تولید و تحویل محصولات وجود ندارد، به همین خاطر از بورس کالای ایران درخواست کرده که به دلیل تاخیر در تحویل محصولات در این بازه زمانی شرکت‌ها مشمول جریمه نشوند.

همچنین این انجمن در نامه‌ای دیگر به وزارت نیرو اعلام کرده که پیرو جلسه 6 خرداد ماه سال جاری هیچ یک از توافقات جلسه مذکور اجرایی نشده است بلکه محدودیت‌های برقی زودتر از موعد و با شدت بیشتری اعمال شده است. به نحوی که از 3800 مگاوات ساعت برق توافق شده برای خرداد ماه کمتر از 70 درصد از آن محقق شده است و از 2400 مگاوات ساعت برنامه تیر ماه محدودیت 75 درصدی اعلام شده است. به گفته انجمن فولاد ایران به دلیل محدودیت‌ برق از 20 تیرماه تولید فولاد درکشور با مشکل مواجه شده است و به نوعی تولید این محصول متوقف شده است.

بنابراین، یکی از مشکلات این روزهای بازار سرمایه کمبود برق است. ناظران معتقدند با توجه به عملکرد نامطلوب بسیاری از شرکت‌ها در سه ماه ابتدایی سال، کمبود برق موجب می‌شود که عملکرد شرکت‌ها در سه ماهه دوم سال نیز بهبود چندانی نیابد. این چشم انداز انتظارات معامله گران را منفی کرده است و دور از انتظار نیست که ریزش بازار ادامه یابد. در عین حال برخی دیگر از ناظران معتقدند با شکل گرفتن کابینه مسعود پزشکیان، اگر تیم اقتصادی دولت چهاردهم از متخصصین و مدیران کارآمد و خوشنام تشکیل شده باشد، می‌تواند انتظارات را در بازار سرمایه مثبت کند.

پیش‌بینی بورس امروز یکم مرداد ۱۴۰۳ / کمبود برق مشکل اصلی بازار سرمایه

نظر شما