شناسهٔ خبر: 67770796 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

پشت پرده حملات علیه ظریف

امکان ندارد شعار دادن در نماز جمعه به طور اتفاقی رخ داده باشد یا آقای کوچک زاده به شکل ناگهانی به یاد ایراد گرفتن از آقای ظریف افتاده باشد یا جراید و روزنامه‌ها به شکل اتفاقی علیه آقای ظریف محتوا منتشر کرده باشند، بلکه معتقدم همه این‌ها برنامه ریزی شده و حساب شده اند. وقتی آقای ظریف در برابر جریان حساب شده‌ای ایستاده که قصد و برنامه تخریب ایشان را دارد، پس باید بیش از این‌ها رعایت می‌کرد و نباید بهانه‌ها را ایجاد می‌کرد. اصلا نیازی نبود که آقای ظریف در صدا و سیما توضیحی ارائه دهند. اگر هم قصد داشتند توضیحی دهند می‌توانستند به همان اصل‌های مهم از جمله پاک دستی، تسلط به امور و ... تاکید کنند و لزومی نداشت توضیحات تکمیلی دهند.

صاحب‌خبر -

فرارو- روز جمعه ۲۹ تیرماه ویدئو‌هایی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌داد، گروهی علیه محمدجواد ظریف، وزیر خارجه پیشین جمهوری اسلامی، و از مشاوران ارشد مسعود پزشکیان شعار می‌دهند. این اتفاق در حاشیه نماز جمعه تهران رخ داد.

به گزارش فرارو، پیشتر و با تعیین محمد جواد ظریف به عنوان سرپرست شورای راهبری دولت چهاردهم نیز برخی افراد به ویژه در شبکه اجتماعی ایکس به محمد جواد ظریف حمله کرده بودند. اظهار نظر ظریف در مورد امتیاز داشتن زنان و اقلیت‌های قومی و دینی در انتخاب اعضا و مقام‌های دولت جدید نیز از جمله موضوعات مورد اعتراض است.

با توجه به این شرایط و افزوده شدن دامنه حملات علیه محمد جواد ظریف به صحن مجلس و سخنان نماینده طیف پایداری علیه وی پرسش‌هایی مطرح است از جمله این که چرا این حملات با این شدت علیه وزیر امور خارجه پیشین کشور مطرح می‌شود و آیا شکل گیری این شورا، مسئله منتقدان است یا با خود ظریف و دیدگاه‌های وی مشکل دارند؟ عزت الله یوسفیان ملا، فعال سیاسی اصولگرا و نماینده ادوار مجلس در گفتگو با فرارو به این پرسش‌ها پاسخ داده است:

ظریف و تیم او به گروه‌های حاشیه ساز بهانه داده‌اند

حملات علیه ظریف برنامه ریزی شده است/ نیازی نبود ظریف در صدا و سیما توضیحی ارائه دهد / ظریف و تیم او به گروه‌های حاشیه ساز بهانه داده اند/ برخی افراد از زمان برجام از ظریف کینه به دل دارند عزت الله یوسفیان ملا به فرارو گفت: «درست است که مردم باید در جریان مسائل مهم کشور باشند، اما باید به این نکته هم توجه داشته باشیم که کدام بخش‌ها از مسائل کشور را به مردم انتقال می‌دهیم. نباید به شیوه‌ای عمل شود که دادن برخی اطلاعات به مردم باعث ایجاد حساسیت شود. این موضوع به طور ویژه در گزینش افراد مطرح است. گزینش افراد را نمی‌شود به شکل جزء به جزء به مردم اطلاع داد. یک نکته که باعث حساسیت مردم شد، مطرح شدن بحث تشیع و سنی‌ها بود. نباید مباحث به شیوه‌ای مطرح شوند که باعث تضعیف تشیع شود. این که گفته شد اگر کسی مسلمان اهل تشیع باشد ۱۰ امتیاز نمی‌گیرد، اما اهل سنت این امتیاز را می‌گیرند، اگرچه با نیت خیر مطرح شد، اما یکی از عوامل ایجاد حساسیت شد. در بسیاری از موارد، ممکن است شنونده به درستی متوجه منظور آقای ظریف نشده باشد، اما واکنش نشان دهد. حقیقت این است که هدف از این امتیاز دادن‌ها این است که افرادی که محروم تر، اما مستعدتر هستند، به علت عدم دسترسی‌ها به برخی امکانات و موقعیت ها، از دستیابی به مقامی شایسته باز نمانند و امکان پیشرفت داشته باشند. اما پرسش این است که چرا این نوع موضوعات با این ادبیات در رسانه عمومی و ملی مطرح می‌شود؟ باید آقای ظریف به این نکته دقت می‌کردند که اشاره به شیعه و سنی موضوعی حساسیت زا است.»

وی افزود: «نکته دیگر این است که نوع گزینش‌های علنی، نوعی سنت شکنی است که برخی افراد آمادگی لازم را برای مواجهه با آن ندارند. در ۱۳ دولت قبلی نیز دقیقا ساز و کار مشابهی وجود داشت. اما این ساز و کار به شکل مخفیانه و به دور از انظار عمومی فعالیت می‌کرد. در دولت‌های قبلی نیز یک هیئت متشکل از افراد مختلف با رئیس جمهور همفکری می‌کردند و اینطور نبود که رئیس جمهور، خود، تنها بنشیند و تصمیم گیری کند. همیشه یک تیم و یک جریان برای رصد اشخاص وجود داشت. این مسئله اکنون بسیار علنی شده است و هرچه باز‌تر باشد و جزئیات ان به شکل عمومی مطرح شود، مخالفت‌ها و حساسیت‌ها بیشتر می‌شود. من معتقدم که در این زمینه بی احتیاطی‌هایی رخ داده است. هرچند که از سوی دیگر، معتقدم شعار دادن و توهین کردن و یا بازی کردن با آبرو و اعتبار یک نفر نیز هیچ توجیهی ندارد. معتقدم در سایه برخی بی احتیاطی ها، خود آقای ظریف و شورای ایشان بهانه‌هایی را به گروه‌هایی دادند که همیشه به دنبال حاشیه هستند.»

حملات علیه ظریف برنامه ریزی شده است

این فعال سیاسی اصولگرا گفت: «امکان ندارد شعار دادن در نماز جمعه به طور اتفاقی رخ داده باشد یا آقای کوچک زاده به شکل ناگهانی به یاد ایراد گرفتن از آقای ظریف افتاده باشد یا جراید و روزنامه‌ها به شکل اتفاقی علیه آقای ظریف محتوا منتشر کرده باشند، بلکه معتقدم همه این‌ها برنامه ریزی شده و حساب شده اند. وقتی آقای ظریف در برابر جریان حساب شده‌ای ایستاده که قصد و برنامه تخریب ایشان را دارد، پس باید بیش از این‌ها رعایت می‌کرد و نباید بهانه‌ها را ایجاد می‌کرد. اصلا نیازی نبود که آقای ظریف در صدا و سیما توضیحی ارائه دهند. اگر هم قصد داشتند توضیحی دهند می‌توانستند به همان اصل‌های مهم از جمله پاک دستی، تسلط به امور و ... تاکید کنند و لزومی نداشت توضیحات تکمیلی دهند. باز شدن برخی مسائل برای بسیاری از افراد تحمل ناپذیر بود. من به عنوان نماینده ۴ دوره مجلس، تجربه دولت‌های آقای احمدی نژاد و روحانی را به یاد دارم. باور کنید ما در مجلس مطلع نبودیم چه کسانی در حال چینش یا انتخاب وزرا هستند، مگر این که از یک نماینده نظرخواهی و کسب مشورت می‌شد. البته من این حجم فعالیت دولت‌ها در خفا را هم تایید و تشویق نمی‌کنم.»

وی افزود: «آقای پزشکیان سعی کرد مسائل را شفاف کرده و با مردم به اشتراک بگذارد. این موضوع اتفاقا بسیار هم مثبت بود، اما فکر می‌کنم در اجرای این برنامه زیاده روی رخ داده است. هم اکنون نام هزاران نفر، به عنوان افرادی که باید انتخاب شوند مطرح شده است. فهرست‌های مختلفی هم در شبکه‌های مجازی مطرح شده است که این هم درست نیست و اعتماد مردم را مختل می‌کند. معتقدم همانقدر که گزینش افراد در خفا طی دولت‌های قبلی، افراط بود، اکنون درگیر تفریط شده ایم و بیش از حد جزئیات گزینش را مطرح می‌کنیم. در خصوص خانم‌ها هم نقد من این است که به جای آن که به بانوان ترحم کرده و امتیاز اضافی دهیم، بهتر بود روی چگونگی شایسته سالاری و استفاده حداکثری از حضور زنان توانمند در عرصه‌های گوناگون متمرکز می‌شدیم.»

یوسفیان ملا تاکید کرد: «برخی از زمان برجام نسبت به آقای ظریف کینه به دل دارند، درواقع این نوع کینه ورزی‌ها و رفتار‌های ضد آقای ظریف زمینه داشته و تازگی هم ندارد.»

نظر شما