شناسهٔ خبر: 67769717 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

یکشنبه‌های الگونمایی؛

خدمت به زائران اربعین در مسیر نجف تا کربلا

یزد- فعال اجتماعی گفت: بسیاری از فعالیت‌های مرتبط با اربعین در نوع خود از رخدادهای بی‌سابقه بشمار می‌آید، حرکت مردمی جای پای یار نیز از منظر یک کار جمعی در پاکیزگی محیط زیست اهمیت می‌یابد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، سیدحسن حسینی، یکشنبه شب در استمرار سلسله نشست‌های تخصصی «یکشنبه‌های الگونمایی» و در بیست و ششمین نشست که با هدف معرفی اقدامات و ابتکارات شاخص مردمی در حوزه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی برگزار شد، با اشاره به فعالیت هیئت بچه‌های فاطمی در یزد گفت: به همت این هیئت و یکشنبه‌ها، جلسه قرآن کریم برگزار می‌شود که سال‌های سال پابرجاست. سال ۱۳۹۳ برای پیاده روی اربعین حسینی حضور یافتیم و از معنویات این مسیر زیاد صحبت می‌شد اما برخی هم از زباله‌هایی که ریخته می‌شد، شاکی بودند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه تصمیم داشتیم در این مسیر اقدامی غیر از پباده روی انجام دهیم، بحث موکب مطرح شد و برای برنامه ریزی جلساتی برگزار می‌کردیم.

حسینی افزود: در فضای مجازی تصویری در حال انتشار بود که در یک برنامه طراحی شده نسبت به تخریب پیاده روی اربعین و عدم نظافت در مسیر زائران خبرسازی شده و لذا در جلسه‌ای که شهید محمدخانی نیز حضور داشتند تصمیم گرفته شد، به صحبت رهبر معظم انقلاب که کمک حال عراقی‌ها باشید جامه عمل بپوشانیم.

این فعال اجتماعی با اشاره به وقفه‌ای در برگزاری جلسات گفت: یک تا دو ماه قبل از اربعین خبر شهادت شهید محمدخانی در حلب را شنیدیم و در مراسمی با توجه به دغدغه شهید در زمینه نظافت مسیر، این موضوع مطرح و شروع به برنامه ریزی کردیم.

حسینی با اشاره به نامگذاری این طرح با نام، جای پای یار بیان کرد: امام فرمودند که صاحب الزمان، هر سال، اربعین پیاده از نجف به زیارت جدشان حضرت حسین (ع) غریب می‌روند. دیدیم چه خوش‌تر که خاک قدومش را سرمه چشممان بکنیم، شاید که زیارتمان مقبول باشد به غبار عبایش. امام فرمودند زمان ظهور صفوف نماز جماعت از کربلا تا نجف امتداد خواهد داشت. پس مسیر نیاز به نظافتچی داشت. مفتخر شدیم که نظافت چی شویم.

وی ادامه داد: در این راستا، با طرح یکی از افراد حاضر در جلسه و با توجه به اینکه قصد داشتیم جای پای زائران اربعین حسینی را جارو زده و هدف این شد که آن گونه که شایسته و درتوان داریم مسیر را نظافت کنیم، جای پای یار نام گرفت.

حسینی با اشاره به اینکه لباس این خادمی همان لباس جبهه و جنگ بود، گفت: در روز اول عراقی‌ها پذیرا نبودند اما روزهای دوم و سوم وقتی فعالیت و نظافت مسیر را مشاهده کردند، به گونه‌ای بود که همه به کمک می‌آمدند. در ابتدا در شش روزی که آنجا بودیم با ۴۰ نفر نیرو فعالیت می‌کردیم که با کمک سایر زائران به بیش از ۸۰ نفر رسیدیم که برخی ساعت‌ها و روزها در این زمینه خدمت می‌کردند.

وی ادامه داد: پس از برگشت به یزد، در نشست‌هایی نقاط قوت و ضعف بررسی و چگونگی گسترش این فعالیت مورد بحث قرار می‌گرفت. کم کم این فعالیت گسترش و به شهرها و سایر استان‌ها رسید و سال بعد تعداد افراد دست اندرکار به یک هزار نفر رسید که به صورت تجمیعی از عمود ۶۰۰ تا ۱۲۰۰ تحت پوشش قرار گرفت. این اقدام کمیته بندی و مسئولان کمیته‌ها مشخص و فعالیت‌ها ساماندهی شد.

این فعال اجتماعی افزود: سال بعد تعداد افرادی که خدمت رسانی می‌کردند به دو هزار و ۴۰۰ نفر رسید که مسیر عمود ۳۵۰ تا ۱۴۰۰ نظافت و تحت پوشش قرار گرفت. این فعالیت کاملاً مردمی انجام شده است و افراد با عشق و علاقه پای کار هستند.

وی تاکید کرد: اگر ارگان‌ها و نهادهای دولتی نیز همکاری داشته باشند، می‌توانند در کار نیروهای مردمی تسریع و جذابیت ایجاد کنند. فعالیت‌های اربعین مردمی و اکثراً دلی و با عشق پای کار آمده و در این فعالیت نیز از همه طیفی حضور دارند.

حسینی افزود: با توجه به اینکه در این طرح، فعالیت پزشک را داشتیم، درمانگاهی با نام جای پای یار احداث کردیم و از این ظرفیت به خوبی استفاده شد. فعالیت‌های مردمی بهتر و به نحو شایسته ای انجام می‌شود و صحنه‌های زیبایی در این فعالیت‌های خلق خواهد شد و خستگی در آن راه و معنا ندارد چرا که برگرفته از دل و با رغبت انجام می‌شود.

این فعال اجتماعی با اشاره به اینکه با سرگروه‌ها در شهرستان‌های مختلف ارتباط داشته و در طول سال جلساتی برقرار می‌شود گفت: در شهرستان‌ها نیز جلسات بین افرادی که در این قالب فعالیت دارند، برگزار و در برخی موارد در بحث‌های جهادی مثل سیل، زلزله کرمانشاه و… کمک رسانی داشتیم.

حسینی با اشاره به اینکه افرادی که در این طرح حضور دارند با هزینه شخصی است، و به عنوان ستاد مرکزی زیرساخت‌ها برای این طرح آماده می‌شود گفت: برنامه‌ها در سال جاری نیز در مسیر پیاده روی اربعین ادامه خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه سایت «جای پای یار» تا روزهای آتی در دسترس قرار می‌گیرد، عمود ۸۸۵ را ستاد مرکزی در این مسیر بیان کرد و گفت: خوشبختانه ارتباط خوبی با موکب داران عراقی برقرار شده و گاهی برای درمان مهمان ما می‌شوند.

حسینی گفت: بسیاری از فعالیت‌های مرتبط با اربعین در نوع خود از رخدادهای بی سابقه جهان به شمار می‌آید، حرکت مردمی نظافت و جمع آوری زباله‌های مسیر نیز از منظر یک کار جمعی در پاکیزگی محیط زیست اهمیت می‌یابد و می‌تواند مورد استقبال دوست داران محیط زیست قرار گیرد.

نظر شما