شناسهٔ خبر: 67769687 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: سلام نو | لینک خبر

پیش‌بینی بورس برای فردا دوشنبه یک مرداد ۱۴۰۳

شاخص کل خود را در نزدیکی محدوده‌های میانگین ۵۵ روزه و ۲۰۰ روزه می‌بیند و به نوعی چشم انتظار تشکیل دولت چهاردهم و تیم اقتصادی آن است.

صاحب‌خبر -
به گزارش سلام نو به نقل از اکوایران، بازدهی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران از ابتدای سال جاری تا پایان چهارمین ماه سال عدد منفی یک درصدی را نشان می‌دهد. عدد شاخص در پایان اسفند ۱۴۰۲ حوالی ۲.۲ میلیون واحدی بود و این رقم برای پایان تیر ۱۴۰۳ در محدوده ۲ میلیون و ۱۷۰ هزار واحدی قرار دارد .

اهالی بازار سرمایه گزارش‌های سه ماهه منتشر شده توسط شرکت‌ها را از علل افت این روزهای بازار سرمایه می دانند . رقمی که شرکت‌ها که برای سود خالص خود در بهار ۱۴۰۳ عنوان می‌کنند از رقمی که در مدت مشابه سال قبل رقم زده بودند کاهش معنا داری را نشان می دهد . آن هم در فصلی که نه مشکل گاز زمستانی و نه برق تابستانی وجود داشته است. این نوع گزارش دهی شرکت‌ها اهالی بازار سرمایه را از گزارش شش ماهه (سه ماهه تابستان) ترسانده است.

البته که در دقایق پایانی بازار (نیم ساعت پایانی) شاهد رنج های مثبتی در صندوق‌های اهرمی در بازار بودیم که می‌تواند وضعیت مناسبی را برای روزهای آینده در نظر داشته باشد اما چیزی که برای اهالی بازار سرمایه در درجه اول قرار دارد وضعیت سودآوری صنایع و شرکت‌ها است. که آن هم در این گزارش سه ماهه بهاری خیلی چشم گیر نبوده است.

گروه شیمیایی با ارزش معاملاتی ۲۳۲ میلیارد تومان برترین گروه بازار سرمایه در ارزش معاملات بود و خودرویی با ۱۴۸ میلیارد تومان و گروه کانه فلزی ها نیز با ۱۰۴ میلیارد تومان در رتبه های بعدی جای گرفتند.

ارزش بازار بورس تهران نیز به کانال ۷۲۰۰ همتی وارد شد. شاخص هم وزن نیز افت ۷۸۰۰واحدی را به خود دید تا رقم این نماگر بازار نیز در محدوده‌های ۶۹۳ هزار واحدی قرار داشته باشد.

اما در دیدار امروز رهبر انقلاب با نمایندگان مجلس، ایشان توصیه تعامل سازنده مجلس با دولت جدید را داشتند و موفقیت رئیس جمهور و دولت جدید، موفقیت همه دانستند.

اما در حاشیه برگزاری مجامع در این روزها خبرهایی از گروه خودرویی به گوش می‌رسد و علیمردان عظیمی مدیرعامل گروه ایران خودرو، در مجمع عمومی عادی سالانه این شرکت اعلام کرد: مسوولان ذی‌ربط وزارت صمت، در نامه‌ای رسمی به شورای رقابت اعلام کرده‌اند، با توجه به آزادسازی واردات، دیگر صنعت خودرو مشمول قواعد بازارهای انحصاری نیست و از این پس قیمت‌گذاری دستوری معنا ندارد.

همچنین در مجمع سایپا اعلام شده است که این شرکت از سال ۹۷ تجدید ارزیابی دارایی ها نداشته است‌ و برای خروج از زیان انباشته این اقدام انجام می شود. اما همچنان برای افزایش سرمایه نیاز به مجوز و تایید سران قوا است!

اما در بین اهالی بازار سرمایه دو نامه در حال دست به دست شدن بود. دو نامه انجمن فولاد سازان ایران به بورس کالا و وزارت نیرو. انجمن فولاد سازان ایران در نامه‌ای به بورس کالای ایران عنوان کرده است که به دلیل اعمال محدودیت‌های برقی فراتر از برنامه و خارج از اراده کارخانجات تولیدی امکان تولید و تحویل محصولات معامله شده وجود ندارد به همین خاطر از بورس کالای ایران درخواست شده است که به دلیل تاخیر در تحویل محصولات در این بازه زمانی شرکت‌ها مشمول جریمه نگردند.

همچنین این انجمن در نامه‌ای دیگر به وزارت نیرو اعلام کرده است که پیرو جلسه ۶ خرداد ماه سال جاری هیچ یک از توافقات جلسه مذکور اجرایی نشده است بلکه محدودیت‌های برقی زودتر از موعد و با شدت بیشتری اعمال شده است. به نحوی که از ۳۸۰۰ مگاوات ساعت برق توافق شده برای خرداد ماه کمتر از ۷۰ درصد از آن محقق شده است و از ۲۴۰۰ مگاوات ساعت برنامه تیر ماه محدودیت ۷۵ درصدی اعلام شده است. به گفته انجمن فولاد ایران به دلیل این محدودیت‌ها از ۲۰ تیرماه تولید فولاد درکشور با مشکل مواجه شده است و به نوعی تولید این محصول متوقف شده است.

بررسی تکنیکالی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز با افت بیش از ۲۰ هزار واحدی همراه شد و بازدهی بازار از ابتدای سال جاری تا منفی یک درصد ثبت شده است.

روندی منفی بازار در این روزهایی که بازار با بسته شدن نمادها برای شرکت در مجامع ایجاد شده است و هم زمانی آن با گزارش بد بهار ۱۴۰۳ به همراه ترس از محدودیت های شدید برقی در تابستان امسال بازار را از خرید منصرف کرده است و صرفا نگاه بازار به تک نمادها و گروه هایی مثل خودرویی است تا با خبرهایی همچون افزایش سرمایه بتوانند بازدهی نسبتا خوبی را از روی تابلوی قیمتی نمادهای دریافت کنند.

.

برچسب‌ها:

نظر شما