شناسهٔ خبر: 67769637 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ترامپ: شکست کامالا هریس آسان تر از جو بایدن خواهد بود

تهران-ایرنا- دونالد ترامپ، نامزد جمهوری خواه انتخابات آمریکا روز یکشنبه گفت که به نظر او شکست کامالا هریس، معاون رئیس جمهور این کشور در انتخابات نوامبر راحت تر از جو بایدن، رئیس جمهور دموکرات آمریکا خواهد بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش یکشنبه شب ایرنا از "رویترز" ترامپ این اظهارات را در گفتگو با شبکه سی ان ان بیان کرد و یک خبرنگار این شبکه در رسانه های اجتماعی نوشت که این اظهارات ترامپ پیش از اعلام کناره گیری از سوی بایدن بوده است.

سرانجام جو بایدن ۸۱ ساله، رئیس جمهور کنونی دموکرات آمریکا از رقابت های انتخابات ریاست جمهوری این کشور کناره گیری و از کامالا هریس، معاون خود در دوره ریاست‌جمهوری به‌ عنوان نامزد حزب دموکرات حمایت کرد.

به گزارش ایرنا، بایدن در بیانیه ای اعلام کرد: هموطنان عزیزم، در طول سه سال و نیم گذشته، به‌عنوان یک ملت پیشرفت‌های بزرگی داشته‌ایم. امروز، آمریکا قوی‌ترین اقتصاد جهان را دارد. سرمایه‌گذاری‌های تاریخی در بازسازی کشور، کاهش هزینه‌های داروهای نسخه‌ای برای سالمندان، و گسترش خدمات بهداشتی مقرون‌به‌صرفه داشته‌ایم.

او افزود: ما به تعدادی از آمریکایی‌ها خدمات بهداشتی حیاتی ارائه کرده‌ایم. قانون امنیت سلاح را پس از ۳۰ سال تصویب کردیم. اولین زن آفریقایی-آمریکایی را به دیوان عالی منصوب کردیمو بزرگترین قانون اقلیمی را در تاریخ جهان به تصویب رساندیم. آمریکا هرگز به این خوبی برای رهبری آماده نبوده است.

کناره گیری بایدن در پی شکست او در مناظره با دونالد ترامپ در خواست های فزاینده از سوی اعضای حزب دموکرات برای کناره گیری او در روزهای اخیر مطرح شده بود.

نخستین مناظره جو بایدن رئیس جمهور کنونی آمریکا با دونالد ترامپ رئیس جمهور قبلی آمریکا در ۲۷ ژوئن (۷ تیر ۱۴۰۳) برای انتخابات ۵ نوامبر ۲۰۲۴ (۱۵ آبان ۱۴۰۳) برگزار شد. بایدن در این مناظره بارها با بیان جملات نامفهوم و نیمه‌تمام و سکوت‌های عجیب، در برابر ترامپ عملا باخت و این نمایش ضعیف بایدن در کنار دیگر خطاهای مکرر او در انظار عمومی، زنگ خطر را برای بسیاری از دموکرات ها و تحلیلگران سیاسی آمریکا به صدا در آورده و خواستار انصراف او از رقابت‌ها شده‌اند.

دموکرات ها در راس آنها باراک اوباما رئیس جمهور سابق دموکرات آمریکا و نیز نانسی پلوسی رئیس سابق مجلس نمایندگان آمریکا بسیار نگران انتخابات پیش رو و وضعیت دموکرات ها در برابر ترامپ نامزد جمهوری خواهان بودند که پلوسی به صراحت خواستار کناره گیری او شده بود.

ترامپ از سال ۲۰۱۶ که برای اولین بار به ریاست جمهوری آمریکا رسید، یکی از چهره‌های برجسته حزب جمهوری‌ خواه است که در انتخابات سال ۲۰۲۰ از رقیب دموکرات خود جو بایدن شکست خورد. اما در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، پس از تیراندازی به او هنگام سخنرانی انتخاباتی، محبوبیتش بر اساس نظرسنجی ها در حال افزایش بوده است.

تیراندازی عصر شنبه (۱۳ جولای ۲۰۲۴ برابر با ۲۳ تیرماه ۱۴۰۳) به وقت محلی به دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا هنگام سخنرانی انتخاباتی او در جمع هوادارانش در باتلر پنسیلوانیا و مجروح شدنش در آستانه انتخابات ریاست جمهوری در این کشور به سرعت به خبر یک رسانه های آمریکایی تبدیل و موجب واکنش مقامات این کشور شد. ترامپ از این سوء قصد جان سالم به در برد و فقط گوش راست او آسیب دید.

بر اساس نظرسنجی هیل که نتایج آن روز یکشنبه منتشر شد، معلوم شده است که میزان محبوبیت دونالد ترامپ بعد از حادثه سوءقصد به جانش در میان رای‌دهندگان آمریکایی به بالاترین حد خود در سال‌های گذشته رسیده است. در همین نظرسنجی نیز مشخص شد که بیشتر آمریکایی‌ها فکر می کنند جو بایدن باید از رقابت‌ها کنار بکشد.

طبق این نظرسنجی که توسط موسسه ایپسوس با همکاری شبکه ای‌بی‌سی انجام شد، ۴۰ درصد از آمریکایی‌ها گفتند که برداشت مطلوبی از ترامپ به عنوان نامزد رسمی جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری دارند، در حالی که ۵۱ درصد گفتند که دیدگاه نامطلوبی دارند. هفت درصد گفتند که نظری ندارند و ۲ درصد گفتند که نمی‌دانند.

نتایج نظرسنجی انجام شده نشان می‌دهد که میزان مطلوبیت ترامپ به بالاترین رقم در چهار سال گذشته افزایش یافته در حالی که این رقم معمولاً بین دامنه پایین تا متوسط ‌۳۰ درصد بوده است.

آمریکایی‌ها روز سه شنبه ۵ نوامبر ۲۰۲۴ (۱۵ آبان ماه ۱۴۰۳) برای انتخاب رئیس جمهور بعدی آمریکا به پای صندوق‌های رای می‌روند. برنده این انتخابات، دوره چهار ساله ریاست جمهوری را از ژانویه ۲۰۲۵ آغاز خواهد کرد.

اکنون چهار ماه قبل از مشارکت مردم آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری این کشور، رقابت برای در اختیار گرفتن سکان کاخ سفید دچار تغییر شده است.

نظر شما