شناسهٔ خبر: 67769331 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

بانک مرکزی از ارز نیمایی گزارش داد/ ارز صنعت لغو شده

اقتصادنیوز: از ابتدای سال جاری تا 23 تیر ماه، حجم ارز تخصیص‌داده‌شده برای واردات از 20 میلیارد دلار فراتر رفته است. همچنین به نظر می‌رسد بخشی از ارز تخصیص‌داده‌شده به صنعت، لغو شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، بانک مرکزی در تازه‌ترین گزارش خود آماری از وضعیت تامین ارز مورد نیاز کشور ارائه کرده است. بر اساس این گزارش، از ابتدای امسال تا پایان 23 تیر ماه، مجموعا حدود 20 میلیارد دلار ارز تامین شده که نزدیک به 11 میلیارد دلار آن برای کالاهای تجاری و بازرگانی و حدود 4.7 میلیارد دلار آن مربوط به کالاهای اساسی و دارو بوده است.

اتفاق جالبی که در گزارش منتهی به 23 تیر بانک مرکزی رخ داده، کاهش ارز تخصیص داده شده به گروه «سایر» در حوزه صنایع نسبت به گزارش 16 تیر ماه است. این کاهش در حالی رخ داده که آمار تامین ارز «تجمعی» بوده و ارزی که به تازگی در این هفته تخصیص داده شده، به آمار ارز تخصیص‌یافته در هفته قبل اضافه می‌شود. بنابراین کاهشی شدن آن در حالت عادی منطقی به نظر نمی‌رسد. اما به نظر می‌رسد این اتفاق به دلیل این رخ داده باشد که بخشی از ارز «تخصیص‌یافته» به این بخش، در مراحل بعدی لغو شده است.

لغو1

افزایش سقف تامین ارز واردات به بالای 20 میلیارد دلار

طبق تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی، از ابتدای فروردین 1403 تا پایان 23 تیر ماه، مجموعا 20 میلیارد و 182 میلیون دلار ارزی که مورد نیاز کشور بوده توسط بانک مرکزی فراهم شده است. این رقم مربوط به واردات 4 دسته کالا و خدمات است. یکی از این دسته‌ها، کالاهای تجاری  و بازرگانی است که برای تامین آن‌ها 10 میلیارد و 901 میلیون دلار ارز تخصیص داده شده است. دسته دیگر، واردات در مقابل صادرات است که برای اجرای آن 4 میلیارد و 122 میلیون دلار ارز در نظر گرفته شده است. برای واردات خدمات نیز مجموعا 388 میلیون دلار ارز تامین شده است.

لغو2

کالاهای اساسی و دارو

طبق گزارش بانک مرکزی، از ابتدای امسال تا انتهای 23 تیر ماه، مجموعا 4 میلیارد و 771 میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی اختصاص یافته است. از این رقم، 3 میلیارد و 807 میلیون دلار صرف واردات کالاهای اساسی و کشاورزی شده است. این اقلام شامل گندم، دانه‌های روغنی، نهاده‌ها و مواردی از این قبیل شده است. 964 میلیون دلار نیز صرف واردات دارو و تجهیزات پزشکی شده است. نرخ تبدیل هر دو گروه کالای اساسی و دارو به ریال، 28 هزار و 500 تومان در نظر گرفته شده است.

اتفاقی جالب در تامین ارز موردنیاز صنایع

به طور کلی، ارز مورد نیاز صنایع در 6 گروه دسته‌بندی شده و برای آن‌ها مجموعا 15 میلیارد و 23 میلیون دلار ارز تخصیص داده شده است. مشمولان دریافت این وجه یا ارز را به صورت نیمایی دریافت کرده‌اند یا واردات در مقابل صادرات داشته‌اند.

از میان 6 گروه مورد نظر، اتفاق جالبی در گروه «سایر» دیده شده است. در گزارشی که بانک مرکزی تا 16 تیر ماه منتشر کرده بود، ارز نیمایی تخصیص داده شده به گروه «سایر» 5.758 میلیارد دلار بوده در حالی که در گزارش منتهی به 23 تیر، این رقم به 5.639 میلیارد دلار رسیده است.

این اتفاق در حالی پیش آمده که آمار ارز تخصیص یافته تجمعی است و حجم ارز تخصیص یافته در هفته جدید به هفته قبل اضافه می‌شود. بنابراین به نظر می‌رسد این اختلاف 119 میلیون دلاری در گروه «سایر» نسبت به گزارش 16 تیر، به دلیل لغو شدن 119 میلیون دلار از ارز تخصیص‌یافته باشد. به طور کلی، مسئله «تخصیص ارز» متفاوت با «تامین ارز» است. تخصیص ارز بعد از ثبت سفارش واردکننده اتفاق می افتد و ممکن است در مراحل بعدی به دلایل متفاوت، ارز تامین نشود. این عدم تامین می‌تواند ناشی از لغو شدن سفارش یا موارد این چنینی باشد. .

لغو3

نظر شما