شناسهٔ خبر: 67768148 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ۱۹دی | لینک خبر

هنوز ۲۲۰۰ شهیدِ مفقود تا پایان ماموریت تفحص داریم

19 دی آنلاین: فرمانده کمیته جست‌وجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح گفت: هنوز وضعیت دو هزار و ۲۰۰ شهید مشخص نشده و تا زمانی که تکلیف این شهدا روشن نشود، ماموریت این کمیته به پایان نمی‌رسد.

صاحب‌خبر -
سردار سیدمحمد باقرزاده امروز، یکشنبه -۳۱ تیر- در نشست خبری اعلام مراسم بدرقه و تشییع شهید حسین سامی مقام که پیکر این شهید پس از ۴۴ سال پیدا شده، در پاسخ به خبرنگار ایرنا درباره آخرین وضعیت شهیدان مفقود گفت: تاکنون بالغ بر ۴۷ هزار شهید پیدا کرده ایم که ۱۳ هزار نفر از آنان را شهدای مفقود تشکیل می دهد و پیکرهای بیشتر آن ها در گلزارهای شهدا، امام زادگان، دانشگاه ها، پادگان ها و مراکز اداری و صنعتی دفن شده اند که بر اساس طرح تدوین شهدای گمنام صورت گرفته است.
وی افزود: باید دو هزار و ۲۰۰ شهید دیگر را پیدا کنیم و ماموریت کمیته تفحص زمانی به پایان می رسد که این شهدا را در داخل خاک عراق و یا بخش جزیی از آن را در داخل خاک ایران پیدا کنیم. البته بخشی از شهدای مفقود برای همیشه از دسترس ما خارج شده اند ولی تعداد آن دسته از شهدایی که محتمل هستند، با توجه به ۱۲۲ شهیدی که اخیرا یپدا شده، اکنون به دو هزار و ۲۰۰ شهید می رسد که برنامه ریزی های ما متمرکز بر پیدا کردن این شهداست.
سردار باقرزاده اضافه کرد: تکلیف تعدادی از شهدای مفقود الاثر با شناسایی مشخص می شود. مثل شهید سامی مقام که با گواهی نامه رانندگی داخل جیبش مشخص شد ولی با اطمینان می گویم که شاید هیچوقت نتوانیم آن ۱۰ هزار نفر را به صورت قطعی شناسایی کنیم. البته تاکنون تکلیف ۱۵ درصد از این شهدا بر اساس نمونه گیری های سیستم شناسایی مولکولی و دی.ان. ای مشخص شده است.
هنوز پرونده بسیاری از مفقودان جنگ باز است
وی با اشاره به وضعیت جست و جوی مفقودان در سایر کشورها گفت: در کشورهایی مثل بوسنی یا قبرس و حتی جنگ ویتنام هنوز پرونده مفقودان بسته نشده است درحالی که ده ها سال از پایان جنگ در این کشورها می گذرد. ۵۰ سال پیش جنگ های داخلی برزیل رخ داد که ۵۰ هزار مفقود داشت ولی هنوز بسیاری از آنها را پیدا نکرده اند درحالی که اکنون جنگی وجود ندارد و آرامش در آنجا حاکم است.
باقرزاده همچنین به جنگ کره جنوبی و کره شمالی اشاره کرد که هنوز تکلیف بسیاری از مفقودین آن مشخص نشده و افزود: پرونده مفقودین جنگ جهانی دوم اخیرا بسته شد و فیلم های آن موجود است.
وی از انتقاد برخی افراد غیرکارشناس انتقاد کرد و گفت: عده ای می گویند این کار تعطیل شود درحالی که جنگ های ۵۰ سال پیش هنوز مشغول تفحص هستند. برخی نیز می گویند داخل تابوت ها چه چیزی می گذارند و من توصیه می کنم این افرد پایگاه اینترنتی کمیته تفحص مفقودین را ببینید که چگونه شهدا را شناسایی می کنند. مثل بیرجند بیگ محمدی که پس از ۴۰ سال پیدا شد.

نظر شما