شناسهٔ خبر: 67765484 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: آی‌تی‌آنالایز | لینک خبر

اختلال‌های دومینووار در GPS تهران

صاحب‌خبر -

صبح روز شنبه، بازهم GPSدر شهر تهران برای ساعاتی دچار اختلال شد تا آنجا که همه مکان‌یاب‌ها، پالایشگاه‌ها در منطقه باقر‌‌شهر را نشان می‌دادند. اتفاقی که البته تازگی هم ندارد. در ماه‌های گذشته چندباری اختلال GPSدر شهرتهران و کلانشهرهای دیگر رخ داده بود و برای تاکسی‌های اینترنتی هم دردسرهایی درست کرده بود.

در‌مورد علت بروز اختلال روز گذشته، هنوز توضیح دقیقی داده نشده اما گفته می‌شود‌ آمادگی برای برگزاری مراسم تحلیف رئیس‌جمهور و حضور میهمان‌های خارجی، منجر به آزمایش اختلال GPS در روز گذشته شده است. بروز این اختلال‌ها اما همیشه یک علت مشخص نداشته و گاهی دلایل امنیتی یا پارازیت‌هایی که در شبکه ایجاد می‌شود، این اختلال‌ها را ایجاد می‌کند و گاهی پای یک خرابکاری در میان است. به هرصورت نمی‌توان کتمان کرد که بروز این اختلال‌ها می‌تواند آسیب‌هایی در حوزه‌های حساسی که نیاز به مکان‌یابی دارد، ایجاد کند و در مواردی خسارت‌هایی به دنبال داشته باشد.


   اختلال‌های دومینووار در GPSها
آخرین بار در خرداد ماه بود که اختلالی گسترده در فعالیت مسیر‌یاب‌ها ایجاد شد. مسیریاب نشان در پیامی که بعد از این اختلال منتشر کرده بود، به موضوع اشاره کرد که اختلال رخ‌داده، «شدید‌ترین اختلال جی‌پی‌اس» در سال‌های اخیر بوده است. مهندس ارشد مسیریاب نشان‌ نیز به این موضوع اشاره کرد که با «بررسی ماژولی»، «برای تشخیص و اطلاع‌رسانی جعل جی‌پی‌اس»، متوجه «الگوهای اختلال» در مناطق مختلف کشور شده است. پیش از این در اردیبهشت‌ماه نیز، اختلال در جی‌پی‌اس‌ها رخ داد که به خاطر اسپوفینگ یا جعل موقعیت مکانی رخ داده بود.  ‌این مشکل بیشتر به دلایل خاص ایجاد می‌شد، اما این بار در کل شهر اتفاق افتاد‌. این اختلال البته همراستا با اختلال اینترنت هم رخ داد‌ اما علت مشخصی برای آن ذکر نشد. مرداد ماه سال گذشته هم اختلالی مشابه در جی‌پی‌اس‌ها رخ داد که اپلیکیشن بلد و نشان را با اختلال مواجه کرد و فعالیت تاکسی‌های اینترنتی را هم مختل ساخت. این اختلال در سال 99 نیز رخ داد. بروز این اختلال‌ها امر تازه‌ای نیست. هرچند وقت یک بار به جان مسیریاب‌ها می‌افتد و زندگی مردم را با مشکل همراه می‌کند. نکته قابل توجه این است گاهی در فاصله یک اختلال، اختلال بعدی با شدت بیشتری رخ می‌دهد و البته همچنان علت آن نامشخص باقی می‌ماند. 

 

   اختلال جی‌پی‌اس‌ها کسب‌وکارها را مختل می‌کند
برای افراد عادی که روزانه از مسیریاب‌ها استفاده می‌کنند، تنها آسیب بروز اختلال شاید این باشد که مسیر را اشتباه بروند یا با تاخیر بیشتری به مقصد برسند. اما این اختلال برای کسب‌وکارها خسارت‌های بیشتری ایجاد می‌کند. اولین متضرران اصلی بروز این اختلال‌ها تاکسی‌های اینترنتی هستند. حداقل آسیب آن هم این است که تا زمان رفع این اختلال امکان جابه‌جایی مسافر وجود ندارد. علاوه‌براین در شرایط اضطراری ماشین‌های اورژانس در مسیر‌یابی دچار مشکل می‌شوند. در سطح گسترده بروز این اختلال می‌تواند مسیریابی هواپیماها را با چالش مواجه و حمل‌ونقل‌های دریایی را مختل کند. برخلاف تصور بروز اختلال در جی‌پی‌اس می‌تواند زندگی مردم شهر را برای ساعاتی مختل کند و مهم‌تر از همه اینکه عموم این اختلال‌ها با اختلال در اینترنت هم همراه است. 

 

   حداقل اختلال‌های عمدی را اطلاع دهید
بروز این اختلال‌ها می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد، گاهی برخی از این اختلال‌ها به دلیل ارسال سیگنال‌های جعلی به ماهواره‌ها اتفاق می‌افتد و رنگ و بوی خرابکاری دارد که امری اجتناب‌ناپذیر است. گاهی برخی از این اختلالات به صورت عمدی، در داخل رخ می‌دهد و عموما به دلایل حفاظتی و نزدیک مکان‌های نظامی برای مشخص نشدن مشخصات آن مکان صورت می‌گیرد. گاهی اوقات نیز برخی مناسبات‌های مهم در کشور که میهمان‌های خارجی هم در آن حضور پیدا می‌کنند، منجر به ایجاد اختلال عمدی در مکان‌های برگزاری مراسم می‌شود. گاهی اوقات نیز این اختلال‌ها به جهت مشکل در اپلیکیشین‌های مسیریاب رخ می‌دهد. نکته‌ مورد توجه این است که اگر بروز این اختلال‌ها به خاطر خرابکاری‌ها صورت می‌گیرد، پس ضروری است زیرساخت‌ها در این حوزه اصلاحات اساسی داشته باشند. اما اگر‌ بروز این اختلال‌ها به صورت عمدی صورت می‌گیرد، نکته‌ای که باید مورد توجه و ملاحظه قرار گیرد این است که به واسطه بروز این اختلال زندگی روزمره مردم برای ساعاتی دچار مشکل می‌شود و بهتر این است که پیش از ایجاد این اختلال‌ اطلاع‌رسانی‌های لازم صورت گیرد. (منبع: فرهخیتگان)

برچسب‌ها:

نظر شما