شناسهٔ خبر: 67764104 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

وبگاه آمریکایی هیل: پزشکیان نه به دنبال اصلاح ایران بلکه اصلاح نظام جهانی آمریکایی است

هیل: مسعود پزشکیان به صراحت به دنیا می گوید که خواهان یک نظم جهانی جدید با محوریت چین، روسیه و جمهوری اسلامی ایران است و ایالات متحده آمریکا و غرب در این دیدگاه نمی گنجند.

صاحب‌خبر -

وبگاه آمریکایی "هیل" (وابسته به کنگره آمریکا) در مقاله ای به قلم " گابریل دایموند" نوشت، پزشکیان به جای انجام اصلاحات در ایران، به دنبال اصلاح نظام جهانی آمریکایی است.

به گزارش عصرایران، در این مطلب آمده است: 

"مسعود پزشکیان، رئیس جمهوری تازه منتخب ایران، نظام سیاسی داخلی جمهوری اسلامی را اصلاح نخواهد کرد بلکه او دست در دست چین و روسیه برنامه اصلاح نظم جهانی آمریکایی را دنبال خواهد کرد.

کافی است تنها به مواضع خود او استناد کنیم. او یک هفته پس از انتخابش، مقاله ای را در روزنامه "تهران تایمز" منتشر کرد و چشم انداز ریاست جمهوری خود را ترسیم کرد. 

این مقاله او حساب شده به نگارش درآمده و از کشورهای اروپایی  و نیز آمریکا به خاطر خروج  واشنگتن از برجام انتقاد می کند.

با این حال، کلید پیام پزشکیان در وسط مقاله او قرار دارد. او می نویسد: "چین و روسیه همواره در زمان های سخت و چالش برانگیز در کنار ما ایستاده اند. ما عمیقا برای این دوستی ارزش قائلیم."

جمهوری اسلامی در واقع برای چین و روسیه به دلیل تامین فرصت های لازم برای دور زدن تحریم های غرب ارزش قائل است. ایران به روسیه پهپاد و موشک می‌دهد تا جنگ تهاجمی خود را علیه اوکراین ادامه دهد.

این کار درآمد هنگفتی را برای کاهش فشار ناشی از تحریم ها برای تهران فراهم می کند. چین همچنان واردکننده شماره یک نفت ایران است. به گفته شرکت تحقیقاتی اروپایی "کپلر" تقریبا 90 درصد از صادرات نفت خام ایران به چین تحویل می شود. نفت با استفاده از تانکرهای "ناوگان اشباح" حمل می شود و در مقابل چین از طریق بانک های کوچک چینی پول نفت را به ایران پرداخت می کند.

پزشکیان بر قدردانی خود در مورد توافقنامه همکاری 25 ساله بین ایران و چین که در مارس 2021 امضا شد، تاکید می کند. این توافق روابط تهران و پکن را به سطح راهبردی و بلندمدت ارتقا داد.

"وانگ یی" وزیر امور خارجه چین، درست پیش از مراسم امضای قرارداد در سال 2021، گفت که روابط با ایران "دائمی و راهبردی خواهد بود." 

او گفت: "چین به دنبال بهبود همه جانبه روابط با ایران است." این قرارداد شامل سرمایه گذاری های پایدار چین در انرژی، بانکداری، حمل و نقل و امنیت سایبری است. بر اساس پیش نویس این قرارداد که توسط نیویورک تایمز به دست آمده، ارزش این سرمایه گذاری های چین در جمهوری اسلامی ایران طی 25 سال آینده به 400 میلیارد دلار خواهد رسید. 

یعنی ایران به رَغم تحریم های غرب، سرمایه گذاری 400 میلیارد دلاری چین را جذب خواهد کرد که به تهران اجازه می‌دهد کنترل داخلی خود را حفظ کند و از نیروهای نیابتی خود در خارج - از جمله حماس، حزب‌الله و حوثی‌ها - حمایت کند.

همانطور که پزشکیان  در تهران تایمز می نویسد، او همچنین "متعهد به گسترش و تقویت" همکاری با روسیه خواهد بود. او با ابراز حمایت خود از "صلح برای مردم روسیه و اوکراین" تلاش کرده غرب را راضی نگه دارد، اما اشاره ای نمی کند که چگونه این امر محقق خواهد شد.

در عوض، رئیس جمهوری منتخب ایران بر همکاری با روسیه از طریق "چارچوب هایی مانند برجام، سازمان همکاری شانگهای و اتحادیه اقتصادی اوراسیا" تاکید می کند. 

او در چارچوب "بریکس" برای مقابله با نظم کنونی جهانی کار می کند، از جمله درخواست برای ایجاد یک ارز جدید برای به چالش کشیدن دلار آمریکا. سازمان همکاری شانگهای توسط چین و روسیه در سال 2001 به عنوان بخشی از برنامه بلندمدت چین برای تغییر نظم تک قطبی (آمریکایی) در جهان تاسیس شد.

اتحادیه اقتصادی اوراسیا تنها جبهه ای برای معاملات اقتصادی بین روسیه و کشورهای اقماری آن شامل بلاروس، ارمنستان، قزاقستان و قرقیزستان است. به عبارت دیگر، پزشکیان در چارچوب هایی کار خواهد کرد که آمریکا و غرب را با چالش اقتصادی و سیاسی مواجه می کند.

علاوه بر این، پزشکیان چین را به عنوان قدرت جدید جهانی در حیاط خلوت خود می شناسد نه آمریکا را.

او میانجیگری چین برای احیای روابط ایران و عربستان سعودی در سال 2023 را به عنوان شاهدی بر "دیدگاه سازنده و رویکرد آینده نگر این کشور به امور بین الملل" ذکر می کند.

عقب نشینی ناموفق دولت بایدن از افغانستان در سال 2021، عدم پاسخ به حملات گروه های نیابتی ایران به دارایی ها و پرسنل آمریکایی و خودداری آمریکا از حمایت نظامی از متحدانش در خاورمیانه نشان دهنده ضعف و عقب نشینی واشنگتن از منطقه است و این واقعیت را جمهوری اسلامی ایران  درک کرده و پزشکیان نیز از این قاعده مستثنی نیست.

مسعود پزشکیان به صراحت به دنیا می گوید که خواهان یک نظم جهانی جدید با محوریت چین، روسیه و جمهوری اسلامی ایران است. ایالات متحده آمریکا و غرب در این دیدگاه نمی گنجند. رهبران غربی باید با رئیس‌جمهوری جدید ایران مانند اصلاح‌طلبانی که به دنبال اصلاح نظم جهانی تحت رهبری آمریکا هستند، رفتار کنند.

 

نظر شما