شناسهٔ خبر: 67764051 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

سفیر چین در ایران در پاسخ به مهر:

باید کشور مستقل فلسطین به پایتختی قدس تشکیل شود

نفیسه عبدالهی

سفیر چین در تهران گفت: باید طبق قطعنامه سازمان ملل متحد خصوصا شورای امنیت، کشور مستقل فلسطین به پایتختی قدس ایجاد شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، «زونگ پی وو» سفیر چین در ایران در نشستی با هیأت رسانه‌ای ایران که اخیراً به استان چینگهای چین سفر کرده بودند، طی سخنانی اظهار داشت: طبق آمارهای رسمی در نیمه اول سال جاری تولید ناخالص داخلی کشور ۶۱.۷ تریلیون بوده که نسبت به سال قبل ۵ درصد افزایش داشته است، نهادهای بین‌المللی مانند صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی پیش‌بینی خود از رشد چین را افزایش داده و به چشم انداز اقتصادی چین رأی اعتماد می‌دهند.

وی با اشاره به سومین نشست عمومی حزب کمونیست چین اظهار داشت: این نشست با تمرکز بر اصلاحات برگزار می‌شود تا یکبار دیگر سیگنال بالا نگه داشتن پرچم اصلاحات را نشان دهد. در واقع این جلسه در زمانی برگزار می‌شود که چین در شرایط بین‌المللی و محیط پیچیده و وظایف طاقت‌فرسای اصلاحات و توسعه قرار دارد.

این دیپلمات چینی در ادامه با بیان این‌که کمیته حزب حاکم بر چین تاکید بر اصلاحات و مدرنیزاسیون به سبک چینی دارد، گفت: بیش از ۳۰۰ اقدام اصلاحی مهم مورد بررسی قرار گرفته و همه در جهت ساز و کارهای سیستمی است، در واقع تلاش می‌کند تا در مواجهه با مسائل جدید چین نگرش جدیدی را اتخاذ و اقدامات اصلاحی جدیدتری را دنبال کند.

سفیر چین در تهران همچنین بیان کرد: در این جلسه ضمن ارائه گزارش مدرنیزاسیون به سبک چینی، تاکید می‌شود که قاطعانه سیاست خارجی مستقل را دنبال کنیم، ساخت جامعه بشری با سرنوشت مشترک را ترویج داده، ارزش‌های مشترک را برای بشریت به کارگیریم و ابتکار توسعه، امنیت و تمدن جهانی را مورد توجه قرار دهیم.

زونگ پی‌وو در ادامه خاطرنشان کرد: «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین بارها تاکید کرد که درهای باز چین بسته نخواهد شد و روز به روز نیز بیشتر باز خواهد شد. اکنون نیز چین در حال ساخت الگوی توسعه جدید است تا برای گسترش باز شدن مزایای جدید اقتصادی در سطح بالاتر به آن تکیه کند، امیدواریم با افتتاح پروژه‌های بزرگ و مهم مانند یک کمربند- یک جاده آن را به طور مشترک و با کیفیت بالا بسازیم و به فرصتی بزرگ برای جهان تبدیل کنیم.

وی با اشاره به امضا سند همکاری مشترک ایران و چین در قالب شراکت جامع راهبردی اظهار کرد: رئیس جمهور چین در پیام تبریک خود به مسعود پزشکیان رئیس جمهور منتخب ایران به صراحت اشاره کرد که تمایل دارند با ایران همکاری کنند و مشارکت جامع دو کشور عمیق‌تر شود. رئیس جمهور منتخب ایران نیز ضمن استقبال، سیاست خارجی ایران را تشریح کرده و تاکید داشت که دوستی سنتی ایران و چین را گرامی می‌دارد.

باید کشوری مستقل به پایتختی «قدس» ایجاد شود

«زونگ پی وو»، سفیر چین در تهران با اشاره به اینکه برنامه جامع ۲۵ ساله یک نقش مثبت در روابط دو کشور ایفا می‌کند، گفت: اقای شیء جین پینگ در پیام تبریک خود به اقای دکتر پزشکیان اشاره کردند که تمایل دارند با تلاش مشترک توسعه روابط دو کشور را هدایت کنند.

وی با بیان اینکه در آینده برای اجرای این برنامه باید پروژه‌هایی که داریم به خوبی اجرا کنیم، اظهار داشت: باید همکاری ذیل چارچوب ابتکار کمربند - جاده را ادامه دهیم. همچنین قطار چین به اروپا که به تهران نیز می‌رسد برای اولین بار حرکت کرده و این اولین بار است که این قطار امروز وارد شهر تهران می‌شود.

سفیر چین در تهران همچنین بیان کرد: امیدوارم این نوع همکاری‌ها ادامه داشته باشد و برخی همکاری‌ها نیز شروع می‌شود. برای مثال صادرات محصولات کشاورزی باکیفیت بالا ایران به چین که از آن استقبال می‌کنیم و سال گذشته یک کانال سبز برای واردات محصولات کشاورزی ایران باز کردیم.

پی وو با اشاره به زمینه‌های جدید همکاری گفت: می‌توانیم در زمینه انرژی نو همکاری داشته باشیم تا نیروی محرکه برای توسعه همکاری دو کشور پیدا کنیم. وی خاطر نشان کرد: در آینده نزدیک نقش مثبت این برنامه جامع ۲۵ ساله نمایان خواهد شد.

سفیر چین در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر روابط اقتصادی ایران و چین و فاصله آن با سطح ایده‌آل اظهار داشت: فکر می‌کنم در روند توسعه همکاری تجاری و اقتصادی دو کشور یک افزایش خوبی را شاهد هستیم. چین چند سال متوالی بزرگترین شریک تجاری ایران است و از یکی از مهم‌ترین کشورهای مقصد صادراتی ایران است.

وی افزود: یک واقعیت وجود دارد که حجم تجارت چین با ایران بیشتر از حجم تجارت ایران با همه کشورهای اروپایی است. میزان مشارکت ایران در نمایشگاه‌های چین هم به رکورد بالایی می‌رسد، همچنین شرکت‌های بزرگ چین در نمایشگاه‌های مختلف ایران مانند نفت و قطعات خودرو حضور فعال دارند.

پی وو با بیان اینکه همکاری تجاری دو کشور یک فضا برای ارتقا دارد، اظهار داشت: در جلسه سوم حزب حاکم چین که در خصوص مدرنیزاسیون به سبک چینی است، فکر کنم فرصت‌های بیشتر برای توسعه همکاری دو کشور ارائه می‌شود. توسعه چین نیروی محرکه جدیدی برای همکاری دو کشور ایجاد می‌کند.

سفیر چین همچنین با اشاره به نقش شرکت‌ها خصوصی تصریح کرد: چین از توسعه شرکت‌های خصوصی استقبال می‌کند و این شرکت‌ها می‌توانند بر روابط دو کشور تأثیر بگذارند. در طی روند مدرنیزاسیون چین، سیاست "درب باز" چین بیشتر گشایش می‌یابد و برای روابط دو کشور فرصت بیشتری فراهم می‌کند.

این دیپلمات چینی خاطر نشان کرد: شرکت‌های چینی تمایل دارند که در ایران سرمایه گذاری کنند اما آنها یک محیط شفاف و با ثبات برای سرمایه گذاری می‌خواهند. حضور این شرکت‌ها در ایران نه فقط به نفع چین بلکه به نفع ایران نیز است.

مخالفیم که برخی آمریکایی‌ها در روند انتخابات از روابط چین با ایران به عنوان بهانه استفاده کنند

زونگ پی وو در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه از نظر چین در صورت به قدرت رسیدن ترامپ و سرنوشت توافق ۲۵ ساله چیست، گفت: انتخابات آمریکا مربوط به امور داخلی آنان است. ما همواره مخالفیم که برخی آمریکایی‌ها در روند انتخابات از روابط چین با ایران به عنوان بهانه استفاده کنند.

وی تصریح کرد: برنامه ۲۵ ساله یک برنامه بلند مدت است و ما نتایج خوبی گرفتیم. درمواجهه با چالش‌های خارجی باید اعتماد محکمی داشته باشیم و برنامه را اجرا کنیم.

سفیر چین ادامه داد: در همین زمان باید بیشتر صبر کرده و کماکان برنامه را اجرا کنیم. معتقدم که با تلاش مشترک چین و دولت جدید در ایران می‌توانیم چشم انداز روشنی از این برنامه را ببینیم.

پی وو در ادامه در پاسخ به سوالی درباره برجام و اینکه برخی‌ها معتقدند که برجام دیگر فایده ندارد، اظهار داشت: مواضع چین خیلی شفاف است. رسیدن به یک قرارداد مثل برجام خیلی سخت بود. طرف چینی فکر می‌کند برجام یکی از رکن‌های سیستم عدم اشاعه هسته‌ای بین‌المللی است و باید تلاش کرد از این قرارداد حفاظت شود.

وی افزود: قدرت‌هایی که این قرارداد را به شکست کشاندند باید اشتباه خودشان را جیران کرده و به مسیر درستی برگردند؛ یعنی این قرارداد به درستی و کامل اجرا شود.

مواضع چین در مورد غزه شفاف است

سفیر چین در ایران در ادامه در پاسخ به سوال مهر مبنی بر اینکه برنامه دولت چین برای موضع گیری جدی‌تر در قبال جنایات در غزه مثل کاهش سطح روابط با رژیم اسرائیل چیست، گفت: در مورد مسئله فلسطین طرف چینی در صحنه‌های مختلف مواضع خود را توضیح داده است. این مسئله تا امروز ادامه دارد و برای این مسئله باید یک موضوع را حل و فصل کرد و آن موضوع ایجاد کشور مستقل فلسطین است.

وی افزود: در مورد ایجاد کشور فلسطین مستقل مواضع چین شفاف است و باید طبق قطعنامه سازمان ملل متحد خصوصاً شورای امنیت یک کشور به پایتختی قدس ایجاد شود. در حال حاضر مهم است که قطعنامه‌های شورای امنیت به زودی و به طور جامع اجرا شود.

این دیپلمات با بیان اینکه طرف چینی در این امر یک نقش سازنده را ایفا می‌کند، توضیح داد: در نظر داریم با جامعه جهانی تلاش کنیم تا آرامش برقرار شده و قطعنامه‌ها اجرا شوند. چین و ایران باید تبادلات و هماهنگی بیشتری را ادامه دهند.

زونگ پی وو در آخر خاطر نشان کرد: همکاری چین و ایران یک همکاری راهبردی و فراتر از زمینه اقتصادی است. ما مشارکت راهبردی همه جانبه داریم. خیلی خوشحالم همکاری‌های دو کشور در خصوص مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی بیشتر شده و دو کشور بتوانند در قالب سازمان‌های شانگهای و بریکس به همکاری‌های خود ادامه دهند.

چین مخالف حضور نیروهای ناتو در منطقه آسیا و اقیانوسیه است

در ادامه این جلسه "فنگ چون"، رایزن سیاسی سفارت چین در ایران به ایرادات سخنانی پرداخت و پاسخگوی سوالات شد.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص اظهارات انگلیس علیه کشورهای ایران، چین، کره شمالی و روسیه گفت: معتقدم که همه دوستان چین و ایران متوجه شدند که کشورهای غربی برای حفظ هژمونی خود یکجانبه گرایی را در سراسر جهان ترویج می‌کنند. در این روند یک اتحادیه پنج چشم به رأس آمریکا به طور جامع به دنبال سرکوب کشورها مانند چین و ایران هستند.

وی ادامه داد: شاهد این بودم که ناتو کماکان به سمت شرق گسترش پیدا می‌کند و آمریکا بحران اوکراین را ترویج می‌کند. همه اینها برای حفظ هژمونی آمریکا و کشورهای غربی است.

باید کشوری مستقل به پایتختی «قدس» ایجاد شود

رایزن سیاسی سفارت چین در ایران با بیان اینکه کشورهای غربی از قدرت خود استفاده کرده و به همکاری چین با ایران، چین با روسیه و چین با دیگر کشورها صدمه می‌زنند، توضیح داد: دولت جدید انگلیسی چهار کشور را محور شرور می‌خواند اما این موضوع جدیدی نیست. آنها از این کلمه یعنی محور استفاده می‌کنند و مردمی که واقعیت را نمی‌دانند فکر می‌کنند این چهار کشور مانند ایتالیا، آلمان و ژاپن در زمان جنگ جهانی دوم هستند. چین با این اقدام مخالفت است.

وی تاکید کرد: چین مخالف است که ناتو نیروی خود را به منطقه آسیا و اقیانوسیه وارد کند. چین به طور قاطعانه از حاکمیت و منافع خود دفاع می‌کند.

فنگ چون با اشاره به اینکه چین تمایل دارد با کشورهایی مثل ایران و روسیه این دخالت‌های خارجی را دفع کرده و همکاری‌ها را ترویج کند، گفت: در این روند یک نقطه مهم وجود دارد و رسانه‌ها باید با هژمونی کشورهای غربی مبارزه کنند.

رایزن سیاسی سفارت چین همچنین در خصوص نظر چین نسبت به سیاست خارجی دولت جدید ایران که در مقاله رئیس جمهور منتخب منتشر شد، بیان کرد: طرف چینی در مورد مقاله آقای پزشکیان یک پاسخ رسمی داد. در مورد نگرش طرف چینی برای سیاست خارجی دولت جدید ایران، باید چند نکته را تاکید کنم. هرچقدر وضعیت بین المللی تغییر یابد، چین از نگاه راهبردی روابط بین دو کشور را نگاه می‌کند.

وی ادامه داد: دو کشور دارای روابطی با قدمت و دوستانه هستند. در حال حاضر در این وضعیت آشفته جامعه بین‌المللی همکاری دو کشور فراتر از سطح دوجانبه است. همانطور که اقای پینگ در پیام تبریک خود اشاره کردند، سران دو کشور توسعه روابط را به طور عمیق‌تر دنبال می‌کنند. سفارت چین هم اجماع سران دو کشور را به خوبی اجرا می‌کند تا روابط دو کشور توسعه یابد.

نظر شما