شناسهٔ خبر: 67763210 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

کارشناس تغذیه مطرح کرد؛

لزوم نوشیدن آب به اندازه کافی در روزهای گرم

بوشهر- کارشناس تغذیه شبکه بهداشت و درمان دشتستان گفت: در روزهای گرم، منتظر احساس تشنگی نباشید، به اندازه کافی آب بخورید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، پریوش بهادری با بیان اینکه یکی از اهداف اولیه در مدیریت تغذیه در هنگام گرمازدگی آب‌رسانی مجدد است، اظهار داشت: نوشیدن مایعات زیاد، به‌ویژه آب، برای جایگزینی مایعات از دست رفته بدن بسیار مهم است.

کارشناس تغذیه شبکه بهداشت و درمان دشتستان اضافه کرد: تعریق شدید، نمک و مواد معدنی را از بدن خارج می‌کند که باید جایگزین شود، یک نوشیدنی حاوی مقدار اندکی نمک به جز (مبتلایان به فشارخون) با کمی لیموترش همراه خاکشیر و تخم شربتی می‌تواند جایگزین نمک و مواد معدنی باشد.

وی تصریح کرد: عدم تعادل الکترولیت‌ها در گرمازدگی به دلیل تعریق زیاد شایع است و الکترولیت‌هایی مانند سدیم، پتاسیم، منیزیم برای عملکرد مناسب سلول حیاتی هستند.

کارشناس تغذیه شبکه بهداشت و درمان دشتستان با بیان اینکه گنجاندن مواد غذایی غنی از الکترولیت می‌تواند به بازیابی تعادل بدن کمک کند، گفت: موز، پرتقال، سبزیجات برگدار منابع عالی پتاسیم هستند و مصرف غذاهایی مانند آجیل، دانه‌ها، غلات کامل و حبوبات می‌تواند مقدار کافی منیزیم را تأمین کند.

بهادری تأکید کرد: در روزهای گرم از مصرف نوشیدنی‌های شیرین و کافئین دار خودداری کنید، زیرا می‌توانند کم‌آبی بدن را بدتر کنند.

احتمال التهاب در اثر گرمازدگی

وی با بیان اینکه گرمازدگی می‌تواند باعث التهاب شود، افزود: مصرف گروه‌های غذایی سرشار از آنتی‌اکسیدان از جمله میوه‌هایی مانند، انواع توت‌ها، انگور، گیلاس و مواد با خواص ضدالتهابی می‌تواند به کاهش التهاب کمک کند.

بهادری اظهار کرد: ترکیب اسیدهای چرب امگا ۳ که در غذاهای دریایی مثل ماهی‌ها یافت می‌شود می‌تواند به کاهش التهاب کمک کند.

کارشناس تغذیه شبکه بهداشت و درمان دشتستان تصریح کرد: پروتئین‌ها یکی از مواد مغذی مهم برای بهبودی از گرمازدگی است و می‌تواند به ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده و حمایت از عملکرد ایمنی کمک کند.

وی بیان کرد: گوشت بدون چربی، مرغ، ماهی، تخم‌مرغ، محصولات لبنی و منابع پروتئین گیاهی مانند لوبیا می‌تواند مقدار کافی پروتئین برای کمک به بهبودی فراهم کند.

کارشناس تغذیه شبکه بهداشت و درمان دشتستان گفت: شهروندان باید توجه داشته باشند، درست است که تغذیه نقش مهمی در بهبود گرمازدگی دارد اما نباید جایگزین درمان پزشکی شود.

نظر شما