شناسهٔ خبر: 67758535 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتماد آنلاین | لینک خبر

اطلاعات زرادخانه هسته‌ای آمریکا از حالت محرمانه خارج شد؛ ایالات متحده چند کلاهک هسته‌ای در اختیار دارد؟

داده‌های جدیدی نشان می‌دهند که آمریکا تا تاریخ سپتامبر ۲۰۲۳، تعداد ۳۷۴۸ کلاهک هسته‌ای را در انبارهای هسته‌ای خود داشته است.

صاحب‌خبر -
اطلاعات زرادخانه هسته‌ای آمریکا از حالت محرمانه خارج شد؛ ایالات متحده چند کلاهک هسته‌ای در اختیار دارد؟
کد خبر: 667979
|
۱۴۰۳/۰۴/۳۱ ۱۰:۲۴:۵۶

آژانس ملی امنیت هسته‌ای ایالات متحده سند تازه‌ای را درباره آمار ذخایر هسته‌ای خود از حالت محرمانه خارج کرده که براساس آن آمریکا تا تاریخ سپتامبر ۲۰۲۳، ۳۷۴۸ کلاهک هسته‌ای را در اختیار داشته است.

به گزارش ایسنا و به نقل از راشا تودی، این سند هم‌چنین نشان می‌دهد که اندازه ذخایر در مقایسه با سال ۲۰۲۰ تقریبا یکسان باقی مانده است. این آژانس می‌گوید آمریکا تا سپتامبر ۲۰۲۰ دارای ۳۷۵۰ کلاهک بوده است و البته این آمار شامل کلاهک‌های فعال و غیرفعال می‌شود، اما آنهایی را که از رده خارج شده‌اند، شامل نمی‌شود.

آژانس ملی امنیت هسته‌ای آمریکا خاطر نشان کرد که بین سال‌های ۱۹۹۴ تا ۲۰۲۳، این کشور ۱۲ هزار و ۸۸ کلاهک هسته‌ای را برچید که ۴۰۵ مورد از آنها بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۳ رخ داد و تقریبا ۲۰۰۰ کلاهک هسته‌ای اضافی در حال حاضر از دور خارج می‌شوند یا در انتظار برچیده شدن هستند.

این آژانس تاکید می‌کند که رقم کنونی نسبت به سال ۱۹۶۷ افت چشمگیری داشته است؛ زمانی که ذخایر به اوج خود یعنی ۳۱ هزار و ۲۵۵ کلاهک رسیده بود.

طبق آنچه موسسه تحقیقات صلح بین‌الملل استکهلم (سیپری) گزارش می‌کند، آمریکا تا سال ۲۰۲۴ با موجودی ۵۰۴۴ کلاهک هسته‌ای دومین قدرت هسته‌ای بزرگ جهان باقی مانده است و روسیه با ۵۵۸۰ کلاهک، بزرگترین قدرت به‌شمار می‌رود.

نظر شما