شناسهٔ خبر: 67757837 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

خاورمیانه دلال تازه پیدا کرد/ پوتین دل امارات و عربستان را برد

اقتصادنیوز : کشورهای خلیج فارس با درک وابستگی خود به بخش انرژی بر توسعه بخش تولید تمرکز می کنند. بومی سازی تولید با مشوق های مالیاتی برای تولید یا مونتاژ نهایی در عربستان سعودی، امارات متحده عربی، عمان، قطر، بحرین و دیگران تشویق می شود.

صاحب‌خبر -

در حال حاضر روسیه روابط دیپلماتیک خود را با تمام کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا حفظ کرده و حضور سیاسی و اقتصادی خود را در منطقه تقویت می کند. روسیه برای قرن ها دوست جهان اسلام بوده و به سان بازیگران این منطقه دارای ارزش های سنتی است. روسیه به عنوان یک کشور چند ملیتی و چند مذهبی، همیشه به دلیل روابط هماهنگ بین نمایندگان فرهنگ ها و مذاهب مختلف که در قانون اساسی فدراسیون روسیه ذکر شده است، برجسته بوده است. بنابراین روابط نه تنها در سطح سیاسی و اقتصادی، بلکه در سطح معنوی نیز ایجاد می شود.به باور این تحلیلگر، کشورهای خاورمیانه، در درجه اول پادشاهی های خلیج فارس، به موضوع تحریک جذب سرمایه گذاری خارجی در اقتصاد خود اولویت می دهند. 

از منظری دیگر پتانسیل حمل و نقل و لجستیک خاورمیانه برای فدراسیون روسیه آشکار است. یکی از نویدبخش ترین حوزه ها برای تحقق پتانسیل حمل و نقل و لجستیک منطقه خاورمیانه، کریدور حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب است که از ایران می گذرد. این پروژه شامل احداث راه‌آهن رشت - آستارا از طریق خاک ایران (توافقنامه در ۲۷ خرداد ۱۳۹۲ بین کشورها امضا شد) و زیرساخت‌های دریایی است. مسیرهای دریایی از جبل علی (امارات متحده عربی) و دوحه (قطر) به نووروسیسک در حال حاضر فعال هستند. اما از نظر زیرساختی هنوز کارهای زیادی باید انجام شود.بنابراین، خاورمیانه امروز دریچه ای از فرصت برای فدراسیون روسیه از نظر گسترش روابط تجاری و اقتصادی، به ویژه در دوره تحریم های غرب است.

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر «صدای پای پوتین در خاورمیانه/ پشت پرده رقص اعراب با ساز روسیه/ چرا کرملین برای نفوذ در قلب عربستان و امارات خیز برداشته است؟» بخوانید.

نظر شما