شناسهٔ خبر: 67756992 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: میراث آریا | لینک خبر

خواهرخواندگی ۲ شهر ملی سوزن‌دوزی کشور امضا شد

احسان ورامینی

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان گفت: تفاهم‌نامه خواهرخواندگی میان دو شهر ملی سوزن‌دوزی سنگسر و بلوچ منعقد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش میراث آریا، سمانه سلطانی‌پور گفت: در حاشیه اولین جشنواره شهر ملی سوزن‌دوزی بلوچ در ایرانشهر، دبیران دبیرخانه شهر ملی سوزن‌دوزی سنگسر و بلوچ در مراسمی در شهرداری ایرانشهر تفاهم‌نامه خواهرخواندگی این دو شهر ملی سوزن‌دوزی کشور را امضا کردند.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان افزود: مدت‌زمان این تفاهم‌نامه پنج‌ساله است و بر اساس آن علیرضا شربت‌دار شهردار مهدی‌شهر و دبیر دبیرخانه شهر ملی سوزن‌دوزی سنگسر و سعید دیده‌ور شهردار ایرانشهر و دبیر دبیرخانه شهر ملی سوزن‌دوزی بلوچ که تنها دو شهر ملی سوزن‌دوزی ثبت‌شده کشور هستند، متعهد می‌شوند تا در برگزاری جشنواره‌های مشترک فرهنگی در حیطه‌های سوزن‌دوزی و عشایری مشارکت کنند.

او گفت: تبادل اطلاعات و تجربیات و افزایش هماهنگی‌های علمی و تخصصی برای ایجاد هماهنگی و مراودات فرهنگی میان دو قوم بلوچ و عشایر سنگسر و انتقال تجارب میان اساتید سوزن‌دوزی دو منطقه و نیز ثبت جهانی سوزن‌دوزی به‌عنوان یکی از هنرهای اصیل ایرانی که از جنوب شرق تا پهنه مرکزی ایران امتداد دارد ازجمله اهداف مشترک دبیرخانه‌های شهر ملی سوزن‌دوزی ایرانشهر و مهدی‌شهر است.

سلطانی‌پور افزود: برگزاری ورکشاپ و کارگاه‌های آموزشی در دو شهر ملی سوزن‌دوزی با حضور سوزن دوزان مهدی‌شهری و ایرانشهری، برگزاری نمایشگاه‌های سوزن‌دوزی توسط هنرمندان و صنعتگران میراث فرهنگی در شهرهای مهدی‌شهر و ایرانشهر به‌صورت مشترک و دوره‌ای، تبادل اطلاعات و تجربیات در حوزه صنایع‌دستی با اولویت سوزن‌دوزی، بازدید از تعاونی‌های سوزن‌دوزی و کارگاه‌های سوزن‌دوزی، خلق محصولات مشترک، توسعه گردشگری و دیدار شهروندان دو شهر از طریق تورهای ویژه، ایجاد بستر مناسب فعالیت برای ترویج و گسترش توریسم و معرفی دو شهر خواهرخوانده از طریق رسانه‌های محلی و ملی و... از جمله مفاد این تفاهم‌نامه است.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان گفت: از دیگر مفاد این تفاهم‌نامه می‌توان برگزاری هفته‌های فرهنگی دو شهر ملی سوزن‌دوزی در مهدی‌شهر و ایران‌شهر و نام‌گذاری دو خیابان در هر یک از شهرها به نام شهر خواهرخوانده اشاره کرد.

انتهای پیام/

نظر شما