شناسهٔ خبر: 67754530 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مهر گزارش می دهد؛

نسخه پزشکان برای وزیر بهداشت دولت چهاردهم/ نباید امتیاز بدهد

حبیب احسنی پور

فعالان و دست اندرکاران حوزه سلامت، توصیه هایی به وزیر بهداشت دولت چهاردهم ارائه کردند تا بتوان به اوضاع و احوال وزارت بهداشت سر و سامان داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، وزارت بهداشت، متولی حوزه سلامت کشور است و از همین رو، هر اتفاق یا مشکلی که متوجه سلامت جامعه می‌شود؛ وزیر مربوطه باید پاسخگو باشد. البته نباید از این نکته غافل شد که بخش زیادی از مسائل مرتبط با سلامت، خارج از حیطه وزارت بهداشت است. با تمامی این تفاسیر، همگان از وزارت بهداشت به عنوان متولی حوزه سلامت یاد می‌کنند.

وزارت بهداشت، در حوزه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وظایفی دارد که می‌توان مدعی شد در هر سه حوزه با چالش‌هایی مواجه بوده است. در این بین، بخش درمان که از اهمیت زیادی برخوردار است؛ بیش از دیگر حوزه‌های سلامت، آسیب دیده است.

دارو را می‌توان، یکی از چالش‌های حوزه درمان تلقی کرد و به دنبال آن، هزینه‌های تأمین دارو و درمان بیماری‌ها، بخش دیگری از مشکلات حوزه درمان است.

عدم توجه به مقوله پیشگیری و بهداشت، چالش دیگر وزارت بهداشت در سال‌های اخیر بوده است و موضوع افزایش ظرفیت پزشکی، به رغم مشکلات زیرساختی؛ نکات دیگری است که عملکرد وزارت بهداشت را زیر سوال برده است.

حالا و در آستانه تشکیل دولت چهاردهم، فعالان و دست اندرکاران حوزه سلامت کشور، برای اینکه نظام سلامت از نقاط ضعفی که دارد، فاصله بگیرید؛ توصیه‌هایی را برای وزیر بهداشت دولت چهاردهم دارند.

هادی یزدانی به عنوان یک پزشک، گفت: امید در پزشکان جوان کشته شده و امیدواریم وزیر بهداشت بعدی جلوی خودکشی و موج مهاجرت پزشکان را بگیرد.

وی افزود: وزیر بهداشت نباید به نمایندگان مجلس شورای اسلامی امتیاز بدهد.

بابک زمانی متخصص مغز و اعصاب گفت: وزیر بهداشت باید با ساختار وزارت بهداشت آشنا باشد اما جزو مدیران اخیر این وزارتخانه نباشد چرا که فردی که در داخل وزارتخانه بوده توان نقد آن را ندارد. وزیر بهداشت باید پزشک بالینی باشد تا با وخامت وضعیت فعلی حوزه درمان آشنا باشد.

مهدی رضایی معاون سازمان بیمه سلامت گفت: وزیر بهداشت باید کاملاً سیاسی باشد تا بتواند همکاری بین‌بخشی خوبی با سایر دستگاه‌های مرتبط با وزارت بهداشت داشته باشد.

وی افزود: وزیر بهداشت نمی‌تواند بخش خصوصی را از حوزه ارائه خدمات درمانی حذف کند و اگر رئیس‌جمهوری نظر خاصی در این زمینه باشد باید او را متقاعد کرد.

سیدحسن امامی رضوی عضو فرهنگستان علوم پزشکی ایران گفت: به نظر من دکتر پزشکیان قطعاً فردی را برای وزارت بهداشت انتخاب می‌کند که او را از قبل شناخته باشد. تمام وقت بودن نیروهای وزارت بهداشت و جدا نبودن سفره مسؤولان از مردم (بیمه‌های پایه و تکمیلی) جزو اعتقادات رئیس جمهور منتخب است.

ناهید خداکرمی رئیس انجمن علمی مامایی ایران گفت: با توجه به حجم بالای مشکلات حوزه بهداشت و درمان، دلم برای وزیر بهداشت دولت چهاردهم می‌سوزد.

زهره افتخاری عضو هیأت علمی انستیتو پاستور ایران گفت: وزیر بهداشت، باید حواسش را در انتخاب رئیس سازمان غذا و دارو جمع کند تا تعارض منافع نداشته باشد. ضمن اینکه برخی مدیران و کارشناسان میانی در وزارت بهداشت هستند که اگر وزیر بهداشت توجه کافی به آنها نداشته باشد، ممکن است نتواند برنامه‌ها و اهداف خود را محقق کند.

رضا مسائلی معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان نظام پزشکی گفت: ضعف مدیریتی چند سال اخیر در وزارت بهداشت باعث تراکم مشکلات این حوزه شده است.

وی افزود: در هیأت وزیران، وزیر بهداشت وزیر تعیین کننده‌ای نیست و به همین دلیل دستورات شخص رئیس‌جمهوری در حوزه سلامت ممکن است حتی با مقاومت سایر وزرا مواجه شود. وزیر بهداشت باید گفتمان‌ساز باشد و کار را برای رئیس‌جمهوری در حوزه سلامت راحت کند. البته وزیر بهداشت نباید صرفاً به دستورات رئیس‌جمهوری متکی باشد و باید خودش گفتمان سلامت را در حوزه سیاسی پیاده کند و سهم حوزه سلامت را از تولید ناخالص داخلی کشور افزایش دهد.

وحید محلاتی نایب رئیس انجمن پخش دارو و مکمل گفت: بازار دارو با کمبود ارز و نقدینگی مواجه است و طرح دارویار به درستی طراحی و اجرا نشد.

وی افزود: امسال ۴۰ همت برای دارویار در نظر گرفته شده که تاکنون دو همت هم پرداخت نشده است. از الان قول می‌دهم که در ماه‌های آینده کمبود دارو خواهیم داشت.

محلاتی گفت: مدیران وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو، باید برنامه عاجلی برای حوزه دارو داشته باشند تا نقدینگی و ارز به صورت فوری در اختیار کارخانه‌های داروسازی قرار بگیرد تا شدت کمبودها کاهش یابد.

وی افزود: برای تأمین ارز و نقدینگی، مدیران وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو دولت چهاردهم باید ارتباط خوبی با سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی داشته باشند.

رضا لاری‌پور معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی ایران گفت: تا زمانی که سهم حوزه سلامت از تولید ناخالص داخلی کشور (GDP) افزایش نیابد، اقتصاد سلامت اصلاح نخواهد شد و بسیاری از اهداف حوزه سلامت محقق نخواهند شد.

وی افزود: وزیر بهداشت دولت چهاردهم باید حق سلامت را بگیرد، در کابینه جایگاه بالایی داشته باشد و یک وزنه در کابینه محسوب شود.

لاری پور گفت: باید در دولت چهاردهم به پزشکان جوان، فرصت کار و مسؤولیت اجرایی داده شود.

نظر شما