شناسهٔ خبر: 67754023 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

صفر تا صد واردات خودروهای کارکرده | هزینه واردات خودروی دست دوم چقدر است؟

با انتشار آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده، جزئیات و نحوه واردات خودروهای دست دوم برای مردم مشخص شد.این آیین‌نامه دارای شروطی است که هر فردی قبل از واردات خودرو باید بداند.

صاحب‌خبر -

 پس از یک سال و نیم بررسی هفته قبل بالاخره هیأت دولت آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده را تصویب کرد و از این پس هر ایرانی می‌تواند با رعایت ضوابطی که در این آیین‌نامه تعیین شده خودروی مورد نظر را از سایر کشورها وارد کشور کند.

طبق آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده واردات خودرو صرفا برای مصارف شخصی مجاز است و واردکننده حق ندارد تا ۵سال خودروی مورد نظر را بفروشد. همچنین سن خودرو نباید بیشتر از ۵سال باشد و باید از کشورهایی مانند ژاپن، کره‌جنوبی یا اتحادیه اروپا وارد شود. خودروهای وارداتی همچنین باید استاندارد آلایندگی یورو ۵داشته باشند و وضعیت ایمنی خودرو نیز باید به تأیید سازمان ملی استاندارد برسد.

اما نکته مهم در واردات خودروهای کارکرده تعرفه گمرکی این خودروهاست. در آیین‌نامه خودروهای کارکرده تعرفه مجزایی برای این خودروها درنظرگرفته نشده و احتمالا تعرفه واردات خودروهای دست دوم همان تعرفه آیین‌نامه خودروهای وارداتی است.

آنطور که بررسی‌ها نشان می‌دهد چنانچه این تعرفه برای خودروهای کارکرده نیز لحاظ شود صرف با واردات خودروهای زیر ۱۵۰۰سی‌سی و خودروهای هیبریدی است که تعرفه کمتری دارند.

صفر تا صد واردات خودروهای کارکرده | هزینه واردات خودروی دست دوم چقدر است؟

به‌طورمثال تعرفه واردات خودروهایی با حجم موتوری کمتر از ۱۵۰۰سی‌سی ۵۵درصد است و یک حساب سرانگشتی نشان می‌دهد چنانچه فردی قصد وارد کردن یک خودروی ۱۰هزار دلاری داشته باشد احتمالا هزینه نهایی این خودرو رقمی در حدود یک میلیارد تومان خواهد بود.

اما درمورد خودروهای هیبریدی باتوجه به تعرفه پایین‌تر این خودرو هزینه نهایی خودرو بسیارکمتر از خودروهای بنزینی است و متقاضیان احتمالا می‌توانند خودروهای ۱۰هزار دلاری هیبریدی را با ارقامی در حدود ۷۰۰میلیون تومان با نرخ دلار آزاد وارد کشور کنند.

نظر شما