شناسهٔ خبر: 67753217 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

رئیس‌جمهور آمریکا از بازگشت به کارزار انتخاباتی در روزهای آینده خبر داد

مقاومت «جو»

در حالی که تقاضاها در حزب دموکرات برای کناره‌گیری جو بایدن، رئیس‌‌جمهور آمریکا، از کارزارهای انتخاباتی شدت یافته، او می‌گوید آماده است تا هفته آینده به مسیر مبارزات انتخاباتی بازگردد.

صاحب‌خبر -

در حالی که تقاضاها در حزب دموکرات برای کناره‌گیری جو بایدن، رئیس‌‌جمهور آمریکا، از کارزارهای انتخاباتی شدت یافته، او می‌گوید آماده است تا هفته آینده به مسیر مبارزات انتخاباتی بازگردد.

بایدن که به دلیل ابتلا به کووید ۱۹ در خانه ساحلی خود در ایالت دلاور به سر می‌برد، با وجود فشارهای روزافزون از سوی هم‌حزبی‌هایش همچنان اصرار دارد که می‌تواند دونالد ترامپ را شکست دهد.

او با بیان اینکه سخنرانی ترامپ در پذیرش نامزدی انتخابات در کنوانسیون ملی جمهوری‌خواهان «دیدگاه تاریکی برای آینده» را به نمایش گذاشته است، گفت متعاقب ابتلا به کووید ۱۹ که باعث لغو تمام رویدادهای قبلی او شد، کارزار انتخاباتی خود را هفته آینده از سر می‌گیرد.

رئیس‌جمهور آمریکا در بیانیه‌ای که از طریق ستاد انتخاباتی او منتشر شد، گفت: «مشتاقانه منتظر هستم که در روزهای آینده به رقابت‌های انتخاباتی بازگردم تا به افشای تهدید دونالد ترامپ در پروژه ۲۰۲۵ ادامه دهم و در عین‌حال سوابق خودم و دورنمایی را که در قبال آمریکا دارم با شما در میان بگذارم؛ دورنمایی که در آن دموکراسی خود را نجات خواهیم داد، از حقوق و آزادی‌های خود محافظت کرده و برای همه فرصت‌سازی خواهیم کرد. خطرات بسیار و انتخاب روشن است. با هم پیروز خواهیم شد».

اندرو بیتس، معاون ارشد سخنگوی کاخ سفید، این خبر را در پستی در شبکه اجتماعی ایکس تأیید کرد. متعاقب عملکرد بایدن در مناظره با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، در ۲۷ ژوئن، ده‌ها نماینده دموکرات خواستار کناره‌گیری رئیس‌جمهور آمریکا از نامزدی حزب شدند.

حکیم جفریز، رهبر اقلیت مجلس نمایندگان، روز گذشته در بروکلین به خبرنگاران گفت که موضع او در قبال نماینده حزب دموکرات تغییری نکرده و او همچنان از نامزدی بایدن حمایت می‌کند. جفریز گفت: «او یکی از موفق‌ترین رؤسای‌جمهور تاریخ آمریکاست».

جان تستر، سناتور دموکرات مونتانا که در رقابتی نفس‌گیر در این ایالت به پیروزی رسید، یکی از آخرین کسانی است که از بایدن خواسته از نامزدی حزب دموکرات کناره‌گیری کند. تستر از تعهد بایدن به خدمت‌رسانی به مردم و کشور قدردانی کرد اما معتقد است که بایدن نباید برای دور دوم نامزد شود.

او با آدام شیف، نماینده دموکرات کالیفرنیا که برای رسیدن به کرسی خالی سنای کالیفرنیا تلاش می‌کند، هم‌نظر است. شیف از بایدن خواست جای خود را به کسی بدهد که بتواند میراث رهبری او را با غلبه بر ترامپ در انتخابات آتی حفظ کند. تستر دومین سناتور آمریکا پس از سناتور پیتر ولش (سناتور دموکرات ورمانت) است که با نامزدی دوباره بایدن مخالفت کرده است. ولش در مقاله‌ای در واشنگتن‌پست نوشت: «برای کشورم از بایدن می‌خواهم که از دور رقابت کناره‌گیری کند».

بسیاری از نمایندگانی که علنا اعلام کردند بایدن نباید در دور دوم نامزد شود، امسال با یک انتخابات نفس‌گیر در ایالت‌ها یا مناطق چرخشی روبه‌رو هستند. متعاقب مثبت‌شدن آزمایش کووید ۱۹ بایدن، او در ۱۷ جولای از لغو رویدادهای انتخاباتی خود در لاس‌وگاس در ایالت نوادا خبر داد.

دکتر کوین اوکانر، پزشک کاخ سفید، در نامه‌ای درباره وضعیت رئیس‌جمهور آمریکا توضیح داد. او گفت: «رئیس‌جمهور پس از دریافت دوز چهارم پکسلووید، با سرفه خشک و خفیف و گرفتگی صدا دست‌و‌پنجه نرم می‌کند اما علائم او به‌طور کلی بهبود یافته‌اند. فشار خون، آزمایش خون و دیگر آزمایشات او طبیعی هستند و آقای رئیس‌جمهور به انجام وظایف خود ادامه می‌دهد».

برخی از رسانه‌ها، به نقل از منابع ناشناس نزدیک به بایدن، گزارش دادند که رئیس‌جمهور در آستانه پذیرش درخواست نخبگان دموکرات مبنی بر کناره‌گیری از انتخابات به نفع یک نامزد دیگر است. بااین‌حال کارزار انتخاباتی بایدن این شایعات را تکذیب کرد. برای نمونه، تی. جی. داکلو، مشاور ارشد ارتباطات بایدن، در پستی در ۱۸ جولای در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «این گزارش‌ها گمانه‌زنی‌های بی‌اساسِ منابع ناشناس هستند».

سناتور کریس کونز (سناتور دموکرات دلاور)، متحد دیرینه و رئیس مشترک کارزار انتخاباتی بایدن در سال ۲۰۲۴، گفت که به حمایت از رئیس‌جمهور دموکرات فعلی ادامه خواهد داد. کونز نوشت: «من کاملا از رئیس‌جمهور حمایت می‌کنم. من صددرصد پشت او هستم، چون می‌دانم که او می‌تواند ترامپ را مثل دفعه قبل از سر راه بردارد». جن اومالی دیلون، رئیس ستاد انتخاباتی بایدن، در مصاحبه با ام‌اس‌ان‌بی‌سی به گزارش رسانه‌ها واکنش نشان داد.

خانم دیلون گفت: «بایدن بیش از همیشه خواهان شکست دونالد ترامپ است و ما به این کارزار ایمان داریم. ما برای انتخابات آتی آماده‌ایم و مسیر پیش‌روی خود را می‌شناسیم».

بایدن در ۱۶ جولای با اد گوردون از بت‌نیوز مصاحبه کرد. او در این مصاحبه گفت که در دولت دوم خود کارهای بیشتری انجام خواهد داد. «تنها چیزی که سن به ارمغان می‌آورد، اندکی خرد است و فکر می‌کنم نشان داده‌ام که می‌دانم چگونه امور کشور را پیش ببرم. اما کارهای بیشتری برای انجام وجود دارد و تمایلی به کناره‌گیری از رقابت ندارم». بایدن در مصاحبه‌ای رادیویی با یونیویزیون که یک روز بعد پخش شد، از رسانه‌ها و به ویژه خبرنگاران سیاسی ابراز ناامیدی کرد. رئیس‌جمهور آمریکا گفت کارزار او سعی دارد به حرف‌ها و کارهای توهین‌آمیز و گمانه‌زنی‌هایی که درخصوص نامزدی او وجود دارد، پاسخ بدهد.

در عین‌حال، گزارش شده که نمایندگان کمیته قوانین کنوانسیون ملی دموکرات در جلسه‌ای آنلاین درباره جزئیات رأی‌گیری مجازی گفت‌و‌گو کردند. این کمیته قصد دارد پیش از آغاز کنوانسیون، یک رأی‌گیری مجازی برای نامزدی جو بایدن برگزار کند. کمیته ملی دموکرات اعلام کرده که زمان برگزاری این رأی‌گیری زودتر از ماه آگوست نخواهد بود.

اظهارات تازه جو بایدن در حالی است که برخی از برجسته‌ترین اعضای حزب دموکرات از بابت نامزدی او ابراز نگرانی کرده و گفته‌اند که پیروزی بر ترامپ را با او دشوار می‌بینند. باراک اوباما رئیس‌جمهور سابق و نانسی پلوسی رئیس پیشین مجلس نمایندگان آمریکا از بلندپایه‌ترین اعضای حزب دموکرات هستند که گفته می‌شود جو بایدن را ترغیب به کناره‌گیری کرده‌اند.

طبق گزارش‌ها خانم پلوسی به طور خصوصی به بایدن گفته است که اگر او کنار نرود، ممکن است این حزب توانایی کسب اکثریت در مجلس نمایندگان را از دست بدهد. شرود براون، سناتور دموکرات اوهایو، به جمع کثیری از سیاست‌مداران این حزب پیوست که از جو بایدن می‌خواهند کناره‌گیری کند.

در همین حال مقامات حزب دموکرات در کنگره سخت در تلاش هستند تا در صورت کناره‌گیری احتمالی جو بایدن، بر سر جانشین او به توافق برسند. عده‌ای از آنان از همین حالا بحث‌ها برای قرارگرفتن در پشت کامالا هریس معاون رئیس‌جمهور را آغاز کرده‌اند. این در شرایطی است که برخی دیگر روندی فراگیرتر را برای انتخاب نامزد جدید ریاست‌جمهوری ترجیح می‌دهند. بر اساس نتایج یک نظرسنجی در میان دموکرات‌ها در آمریکا، نزدیک به دوسوم گفته‌اند که جو بایدن باید کناره‌گیری کرده و به حزبش اجازه دهد نامزد دیگری را معرفی کند. این آمار ادعاهای بایدن را به چالش می‌کشد که پس از مناظره با دونالد ترامپ گفته بود «عموم دموکرات‌ها» هنوز با او هستند.

 

نظر شما