شناسهٔ خبر: 67748281 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

رسانه عبری: پاپان دوران آسمان امن فرا رسید

یکی از مسوولان ارشد ارتش رژیم صهیونیستی عملیات پهپادی روز جمعه یمن علیه شهر تل‌آویو را همان هفتم اکتبر پدافند هوایی رژیم صهیونیستی توصیف کرد.

صاحب‌خبر - به گزارش جهان نيوز، روزنامه عبری «کالکالیست» به نقل از یکی از مسوولان رژیم صهیونیستی نوشت: موفقیت یمن در پرواز پهپاد انفجاری به مرکز تل‌آویو به منزله شکست بزرگ پدافند هوایی و به معنای پایان دوران آسمان امن است که تل‌آویو سال‌ها از آن دم می‌زد، این عملیات در واقع همان عملیات هفتم اکتبر برای پدافند هوایی اسرائیل بود.

این روزنامه صهیونیستی برای توجیه نفوذ این پهپاد یمنی به حریم هوایی‌اش آن هم بدون هیچگونه تلاش قبلی برای رهگیری آن، مجموعه‌ای از شرایط و مشکلات را ارائه کرد که اولین مورد آن وجود یک شکاف اطلاعاتی مهم درخصوص چنین پهپادهایی است که مسافتی حدود ۲۰۰۰ کیلومتر را بدون اینکه شناسایی شود، طی کرد.

کالکالیست در ادامه به نقل از یکی از مسوولان این رژیم نوشت، قرار بود سامانه پدافند هوایی به یک سیستم هشدار زودهنگام مجهز شود که امکان استقرار تمامی سامانه‌های پدافندی زمینی و هوایی را جهت شناسایی هدف مشکوک و انهدام آن با موشک‌های دفاعی و یا بالگرد و جنگنده فراهم کند. علاوه بر نبود چنین اطلاعات دقیقی، سامانه پدافندی نیروی هوایی ابزارهای دیگری همانند ماهواره، رصد بصری و رادار دارد که قرار بود به آن در تشخیص خطری که نزدیک می‌شود، کمک کند و این به منزله شکست دیگری است.

این مسوول صهیونیست در ادامه گفت: نیروی هوایی سیستم‌های رصد مختلفی دارد که بسیاری از آنها محرمانه هستند و قرار بود در صورتی که دیگر سیستم‌های شناسایی داده‌های لازم برای تشخیص هدف متخاصم را ارائه نکردند، از آن حمایت کند.

او درباره دشوار بودن دستیابی به تصویر قابل اعتمادی از آسمان با تکیه بر سامانه‌های بصری در طول عملیات گفت: دلیلش این است که حمله در شب انجام شد و این کار را برای چنین سامانه‌هایی سخت می‌کند. همینطور مسیر پرواز پهپاد از یمن یک مسیر طولانی چند ساعته است و سامانه‌های ما به دلیل اینکه پهپاد چندین بار ارتفاع و مسیر خود را تغییر داد، گمراه شدند و در نهایت این پهپاد از دریا به تل‌آویو رسید.

این مسوول رژیم صهیونیستی تاکید کرد: برتری هوایی اسرائیل دیگر مطلق نیست چراکه حمایت تمام عیاری از آسمان «اسرائیل» وجود ندارد و هر شخصی خلاف این را بگوید، گمراه است.
همچنین روزنامه عبری کالکالیست نوشت: شب گذشته بار دیگر معادلات بر هم خورد به شکلی که می‌توان گفت اسرائیل وارد دورانی شده که شهرک‌نشین‌ها (صهیونیست‌ها) در همه جا در معرض خطر حمله هوایی غافلگیرکننده که از قبل قابل پیشگیری نیست، قرار دارند.

منبع یاد شده در همین رابطه گفت: نیروی هوایی نیز باید در تحقیقات خود درباره این شکست مفتضحانه، این نکته را بررسی کند که آیا  نیروهای آمریکایی مستقر در دریای سرخ و خلیج (عقبه) حرکت مشکوکی را در منطقه رصد کردند یا نه، و آیا شکاف‌هایی در هماهنگی‌ها وجود داشته که اکنون نیاز به رفع آنها باشد؟

به نوشته کالکالیست، علاوه بر پهپادهای یمنی، پهپادهای پیشرفته‌تری به میدان نبرد در شمال (فلسطین اشغالی) وارد شدند که با موتورهای برقی و بسیار بی‌صداتر پرواز می‌کنند و به همین دلیل شناسایی آنها پیچیده‌تر و سخت‌تر است.

بر اساس سناریوهای تایید شده از سوی ارتش رژیم صهیونیستی و نهادهای امنیتی آن، در صورتی که درگیری‌ها میان این رژیم و حزب‌الله لبنان وارد مرحله جنگ فراگیر شود، در کنار شلیک‌ روزانه هزاران راکت و موشک نقطه‌زن که از قدرت تخریبی بسیار بالاتری برخوردار هستند، حملات پهپادی به کلانشهر تل‌آویو و زیرساخت‌های استراتژیک و مهم این رژیم بخشی اجتناب‌ناپذیر از این جنگ خواهد بود.

بامداد جمعه یک فروند پهپاد رادار گریز و انفجاری یمنی موسوم به یافا به تل‌آویو رسید و در ساختمانی در نزدیکی کنسولگری آمریکا در این منطقه منفجر شد، این امر موجب شد خطر پهپادهای محور مقاومت در هر جنگ آتی، بیشتر از قبل گفتگوها و تحلیل‌های رسانه‌های رژیم صهیونیستی و غربی را به خود اختصاص دهد چراکه این عملیات، شکاف موجود در پدافندهای هوایی این رژیم را آشکار کرد.

نظر شما