شناسهٔ خبر: 67747918 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

لغو جلسه منصوری و عبدالملکی با دلایل اعلام‌نشده

اخبار حاکی از آن است که جلسه شورایعالی مناطق آزاد که قرار بود یکشنبه ۳۱ تیر در ساختمان کوثر ریاست جمهوری برگزار شود، به دستور سرپرست قوه مجریه لغو شده است. همچنیین یک حکم انتصاب نیز از سوی کفیل ریاست جمهوری لغو شد. دلیل برگزاری این جلسه و هویت فرد منصوب شده در مناطق آزاد، نامشخص است.

صاحب‌خبر -

فرارو– حجت عبدالملکی یکی از پدیده‌های جریان اصولگرایی و به خصوص بخش تندروی آن‌هاست. او به نظریات عجیبش در عرصه حکمرانی (ایجاد شغل با یک میلیون تومان)، اخبار جالب توجه در زمینه سرمایه‌گذاری‌های خارجی (اعلام آمادگی اماراتی‌ها برای سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیارد دلاری در مناطق آزاد) و همچنین افتتاح‌های خاص (افتتاح یک میز به عنوان اورژانس کسب و کار) معروف است. عبدالملکی از جمله امام صادقی‌هایی بود که به دولت سیزدهم راه یافتند و سکانداری وزارت کار را بر عهده گرفت، اما یکسال هم نتوانست در ساختمان نبش خیابان آزادی دوام بیاورد و به مناطق آزاد رفت.

به گزارش فرارو، حالا خبر‌ها حاکی از آن است که در جریان سلسله انتصاب‌های غیرقانونی دولتیان که خلاف دستور سرپرست ریاست جمهوری است، مناطق آزاد نیز تحرکاتی در این زمینه داشت که با دستور محمد مخبر، این تحرکات خنثی شد. طی روزهای اخیر و با مشخص شدن نتیجه انتخابات، احکام دقیقه نودی زیادی از سوی برخی مدیران دولتی تا سطح وزیر صادر شد. به رغم این که سرپرست ریاست جمهوری با صدور بخشنامه‌ای این اقدامات را ممنوع کرده بود و رئیس‌جمهور منتخب نیز با صدور نامه‌ای، از محمد مخبر درخواست کرد که جلوی این انتصابات و تغییرات را بگیرد.

تشکیل جلسه شورایعالی

روز پنجشنبه نامه‌ای از سوی یک فعال رسانه‌ای اصولگرا منتشر شد که خبر از تشکیل جلسه شورایعالی مناطق آزاد با حضور محسن منصوری، معاون اجرایی رئیس جمهور و سرپرست نهاد ریاست جمهوری می‌داد. تاریخ نامه مربوط به ۲۰ تیرماه بوده و توسط عبدالملکی امضا شده است. جلسه مذکور قرار بود فردا در طبقه هشتم ساختمان کوثر ریاست جمهوری برگزار شود. مشخص نبود که این جلسه به چه منظور تشکیل شده است. اما دلیل تشکیل آن هر چه بود، با دستور محمد مخبر لغو شد.

لغو جلسه با حضور منصوری و عبدالملکی

کاوه اشتهاردی، مدیرعامل سابق ایرنا و دستیار ویژه مخبر در این باره نوشت: «بعضی موضوعات که این روز‌ها در فجازی آمده، مشکل آن از قبل با تدبیر حل، اما برخی به انتشار خبرش اصرار دارند. جلسه شورای مناطق آزاد بنا به دستور دکتر مخبر تعویق، انتصاب یکی از مناطق ویژه اقتصادی ملغی و احکام دیگری با دقت پیگیری شده. تصمیمات لازم مطابق قانون و بدون حاشیه گرفته شده و می‌شود.»

لغو جلسه با حضور منصوری و عبدالملکی

هشدار محمد مهاجری

محمد مهاجری تحلیلگر سیاسی اصولگرا و عضو پیشین شورای سردبیری کیهان، پس از انتشار این خبر خطاب به سیداحسان خاندوزی وزیر اقتصاد (منصوب کننده دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی) نوشت: «آقای ‎احسان خاندوزی وزیر محترم اقتصاد؛ باسلام. همه ناکارآمدی‌ها و بی‌عرضگی‌های سه سال اخیر به کنار؛ آیا درباره افتضاح اخیر آقای حجت عبدالملکی در مناطق آزاد که برای ماستمالی‌کردنش عده‌ای وزرا را روز ۳۰ تیر دعوت کرده‌اید، توضیح می‌دهید یا می‌خواهید آن را هم بفرستید پیش فساد ‎چای دبش؟» 

لغو جلسه با حضور منصوری و عبدالملکی

واکنش عبدالملکی

عبدالملکی تنها یک پست در شبکه ایکس (توئیتر) راجع به این مساله منتشر کرد و هیچ اظهارنظر دیگری نکرده است. دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی نوشت: «شورای عالی مناطق آزاد تشریفاتی نیست و مرجع مصوبات اجرایی مناطق آزاد و ویژه بوده و هرسال دو تا سه بار برگزار می‌شود. تصویب بودجه سازمان‌های مناطق آزاد و بررسی صورت‌های مالی آن‌ها بخشی از وظایف این شوراست و تعطیلی آن امور جاری مناطق را مختل می‌کند. ‏تا روز آخر به کار خود ادامه می‌دهیم.»

لغو جلسه با حضور منصوری و عبدالملکی

ابهامات

هنوز مشخص نیست که حکم ملغی شده توسط محمد مخبر، چه بوده و سرپرست ریاست جمهوری چرا جلوی برگزاری این جلسه را گرفته است. آیا این جلسه یک نشست معمولی روتین بود که طبق گفته عبدالملکی باید تشکیل می‌شد؟ یا برگزاری آن دلیل دیگری داشته است؟ اخبار در این خصوص بسیار محدود است. محمد مهاجری نیز توضیح بیشتری در این خصوص نداده است که افتضاح مورد نظرش، چیست. هنوز مشخص نیست که در مناطق آزاد چه اتفاقی افتاده است. 

نظر شما