شناسهٔ خبر: 67745724 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رویدادایران | لینک خبر

صدای پای «اقتصاد ترامپی» در بازارهای جهانی صدای پای «اقتصاد ترامپی» در بازارهای جهانی

به گزارش اکوایران، هفته گذشته هفته‌ای مهم در سیاست آمریکا بود. آنچه با سوء‌قصد به دونالد ترامپ شروع شد، با تایید او به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری حزب جمهوری خواه و افزایش گمانه زنی‌ها از کناره گیری جو بایدن از رقابت های انتخاباتی به پایان رسید. اما چه انتظاری می‌توان از سیاست تجاری و اقتصادی

صاحب‌خبر -

به گزارش اکوایران، هفته گذشته هفته‌ای مهم در سیاست آمریکا بود. آنچه با سوء‌قصد به دونالد ترامپ شروع شد، با تایید او به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری حزب جمهوری خواه و افزایش گمانه زنی‌ها از کناره گیری جو بایدن از رقابت های انتخاباتی به پایان رسید. اما چه انتظاری می‌توان از سیاست تجاری و اقتصادی ریاست جمهوری احتمالی دونالد ترامپ داشت؟

به نوشته فایننشیال تایمز، اظهارات دونالد ترامپ در سخنرانی کنفرانس حزب جمهوری خواه نشانه‌هایی از سیاست‌های احتمالی او داشت؛ او برنامه خود برای «کاهش مالیات‌ها» و «زنده کردن جنگ تجاری» را در صورت ورود دوباره به کاخ سفید مجددا تکرار کرد. شعار «اول آمریکا» نیز از سوی معاون تازه او، جی دی ونس تکرار شد، که از سخنرانی خود برای انتقاد از سیاستمدارانی که به سود کسب‌وکارهای بزرگ کار می‌کنند استفاده کرد.

این «لفاظی‌های ضد شرکت‌های بزرگ» منعکس کننده عصبانیت جمهوری‌خواهان درباره پایبندی این شرکت‌ها به دستورالعمل‌های زیست محیطی، اجتماعی و دولتی است.

چشمگیرترین عناصر در دستورکار اقتصادی ترامپ-ونس اما پیشنهاد «تعرفه 10 درصدی بر واردات» و «60 درصد عوارض برای واردات کالاها از چین» است. «بخشش‌های مالیاتی» نیز قطعی بنظر می‌رسند، گرچه پس از اینکه برخی جمهوری خواهان به دنبال انتقادهای دموکرات‌ها مایلند این بسته سود کمتری برای ثروتمندان داشته باشد، مشخص نیست که کدام گروه بیشترین سود را از آن خواهند برد.

«مقررات زدایی» نیز احتمالا یکی دیگر از ویژگی‌های سیاست‌های ترامپی است، به‌طوری که از اقدامات ضد آلودگی و ضد انتشار دی اکسید کربن عقب نشینی خواهد شد. ترامپ همچنین تعهد خود برای «افزایش استخراج» را برای پایین آوردن قیمت‌های انرژی اعلام کرد.

بازارها شروع به وفق دادن خود با چشم انداز پیروزی احتمالی دونالد ترامپ در انتخابات کرده‌اند.

برای نمونه، سرمایه گزاری معروف صندوق‌های تامینی روی بازدهی اوراق را دوباره احیا شده است، که مشابه «تجارت ترامپ» است که پس از پیروزی سال 2016 او در انتخابات ریاست جمهوری بازارها را تکان داد.

قیمت‌های طلا نیز رکوردزنی کرده‌اند، چراکه سرمایه گذاران در مقابل چشم انداز دوره‌ای از تنش‌های تجاری به دنبال دارایی‌های امن‌تری هستند؛ بیتکوین نیز با این اعتقاد که تراپ رئیس جمهور دوستدار کریپتویی خواهد بود رشد کرده است.

قیمت طلا

به گفته یک مفسر بازار، اظهارت ترامپ همچنان بر تصمیمات سرمایه گذاران اثرگذار است، همچون اظهارات او مبنی بر اینکه «تایوان کسب‌وکار تراشه‌های ما را دزدیده است»؛ ولی اثر کلی سیاست‌های تجاری او در واقع کمی ناآشکار و بسیار درهم ریخته است؛ گرچه اجماعی میان سرمایه گذاران وجود دارد مبنی بر اینکه این سیاست‌ها تورم‌زا هستند. پیروزی تراپ همچنین می‌تواند در بازارهای خارج از ایالات متحده نیز انعکاس زیادی داشته باشد.

اما مساله‌ای که می‌تواند واقعا کارها را به‌هم بزند دخالت او در کار فدرال رزرو است. اما در این زمینه حداقل سرمایه گذاران می‌توانند آرام بمانند؛ چراکه ترامپ اعلام کرده است که جروم پاول، رئیس فدرال رزرو را قبل از پایان دوره ریاست‌اش برکنار نخواهد کرد؛ گرچه به او هشدار داده است که قبل از برگزاری انتخابات نرخ بهره را کاهش ندهد.

در همین حال، صنعت به ترامپ علاقمند شده است، به‌خصوص در سیلیکون ولی که چهره‌هایی چون جو لونزدیل، موسس Palantir به گروه جمع آوری کمک مالی ترامپ کمک‌های میلیون دلاری کرده‌اند. از زمان سوء قصد، ترامپ همچنین از سوی کسانی چون ایلان ماسک، ثروتمندترین مرد جهان نیز حمایت شده است.

 

منبع: ecoiran-67640

نظر شما