شناسهٔ خبر: 67742885 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

وزیر راه و شهرسازی:

وعده شهید رییسی برای ساخت سالانه یک میلیون مسکن شجاعانه بود/ افزایش ترانزیت در دولت سیزدهم

صاحب‌خبر -
وعده شهید رییسی برای ساخت سالانه یک میلیون مسکن شجاعانه بود/ افزایش ترانزیت در دولت سیزدهم

خبرگزاری آریا - وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت :شهید رییسی شجاعانه و  با اشراف بر محدودیت ها و موانع وعده ساخت سالانه یک میلیون مسکن را دولت سیزدهم  اعلام کردند، چراکه این مسئله نیاز کشور است و ایشان با طرح این موضوع قصد داشتند تمام امکانات و ظرفیت های موجود در سرتاسر کشور را برای تحقق آن بکار گیرند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی آریا ، مهرداد بذر پاش در  نشست خبری گزارش عملکرد وزارت راه و شهرسازی در دولت سیزدهم از افزایش 14 درصدی رشد ساخت مسکن در دولت شهید رییسی خبر داد و گفت:کاهش تولید مسکن در دولت‌های قبل معنادار بود و اثر مستقیمی بر تورم داشت. طبق آمارهای مرکز آمار ایران، رشد تولید بخش مسکن و ساختمان در سال 1399 منفی 13 بود که این رقم در 1400 به منفی 6.9 و در سال 1402 به مثبت 7.1 رسید که در مجموع رشد 14 درصدی را  نشان میدهد.

رکورد بی سابقه واگذاری زمین در روستا ها

وی با بیان این که هم اکنون بیش از 2 میلیون و 600 هزار واحد نهضت ملی مسکن در فرایند ساخت قرار گرفته است گفت: تولید مسکن از سوی مردم بدون گرفتن زمین و تسهیلات نیز عدد قابل توجهی است.

بذرپاش افزود: در بخش روستایی از ابتدای انقلاب تا سال 1402، تعداد 800 هزار قطعه زمین به روستاییان واگذار شده بود، در حالی که در ساله دولت سیزدهم معادل یک میلیون قطعه زمین روستایی واگذار شده  و این اقدام در نوع خود بی سابقه است.

مقام عالی وزرات راه و شهرسازی ادامه داد:در بخش نوسازی بافت فرسوده که سیاست اصلی دولت سیزدهم در بخش مسکن بوده، میانگین صدور پروانه ساختمانی سالانه به بیش از 94 هزار واحد رسید. این در حالی است که در دولت یازدهم و دوازدهم سالانه 47 هزار پروانه در بافت فرسوده صادر می‌شد.

وزیر راه و شهرسازی  همچنین در خصوص نوسازی و مقاوم سازی واحدهای مسکونی روستایی طی دولت سیزدهم و مقایسه آن با دولت‌های قبل توضیح داد: نوسازی واحدهای مسکونی روستایی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم سالانه 80 هزار واحد بود که این رقم در دولت سیزدهم به سالانه 165 هزار واحد افزایش یافته است.

اقدامات کنترلی در بازار مسکن

وی در خصوص سیاست های کنترلی دولت در بازار مسکن توضیح داد: در دولت سیزدهم بیش از 120 هزار واحد خالی به سازمان امور مالیاتی معرفی شد و همین هشدار سبب شد تا عرضه بیش از 180 هزار واحد خالی را به بازار شاهد باشیم، همچنین با همکاری مجلس قانون سامان‌دهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها مصوب شد که در آن سقف اجاره بهای سالیانه به طور متوسط 25 درصد در نظر گرفته شد و سازوکارهای سختگیرانه‌ای برای عدم اجرای قانون نیز پیش‌بینی شده است.

بذز پاش خاطر نشان کرد: تصویب و ابلاغ قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول نیز یکی از قوانین دقیقی است که با اجرای آن کنترل دقیق بازار مسکن انجام خواهد شد.

افزایش قیمت مسکن پیامد کم کاری  در دولت روحانی

وی در پاسخ به سوالی در خصوص افزایش قیمت مسکن در دولت سیزدهم توضیح داد:عدم ساخت مسکن در هشت سال دولت یازدهم و دوازدهم یکی از دلایل آن بود، اما شاهد بودیم با همین تحرکی که در دولت سیزدهم انجام شد تورم نقطه به نقطه مسکن از 57 درصد به 9.7 درصد در خردادماه امسال کاهش یافت.همچنین علاوه بر عدم ساخت مسکن، عدم اعطای زمین به مردم احتکار زمین و غیره دیگر دلایل افزایش قیمت‌ها بوده است.

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص ابهام در سرنوشت مسکن ملی در دولت اینده گفت:نهضت ملی مسکن قانون است و باید اجرایی شده و ادامه یابد، بنابراین در دولت چهاردهم نیز ادامه خواهد یافت.

آغاز عملیات اجرایی 2 شهر جدید در خلیج فارس و مکران

وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: یکی از اتفاقات بسیار خوب در دولت سیزدهم طرح مکان‌یابی 27 شهر ساحلی بود که تاکنون عملیات اجرایی 2 شهر جدید خلیج فارس و مکران مرکزی آغاز شده و اجرایی شدن شهر جدید تیس نیز سرعت بیشتری گرفته است.

وی افزایش 100 همتی سرمایه بانک مسکن را یکی دیگر از اتفاقات خوب دولت سیزدهم در بخش مسکن برشمرد و افزود: در بخش بازار مسکن با راه‌اندازی سامانه خودنویس واسطه‌گری بین موجر و مستاجر به حداقل رسیده و تاکنون بیش از 650 هزار قرارداد در این سامانه منعقد شده است.

افزایش ترانزیت جاده ای

بذر پاش در ادامه  در تشریح کلی پروژه های حوزه راه و حمل و نقل ریلی و هوایی  توضیح داد: پروژه "ایران راه " با هدف برگردان نقش کریدوری ایران در معادلات منطقه تعریف شد که آمار رسمی ترانزیت وضعیت این کلان پروژه را نشان می‌دهد بطوریکه در سال ١4٠٢ رکورد ترانزیت کشور شکسته شد و مجموع ترانزیت ریلی و جاده‌ای به ١٧ میلیون تن رسیدیم در حالی که در بالاترین عدد در سال ١٣٩٣ میزان ترانزیت حدود ١٣ میلیون تن بود.همچنین ترانزیت جاده‌ای در سال گذشته نسبت به سال ١4٠١ افزایش 5٨ درصد داشت و در 4 ماه امسال رشد 56 درصدی ترانزیت را شاهد بودیم و در همین مدت رشد ترانزیت جاده‌ای ٧٠ درصد است.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: طبق قانون برنامه هفتم در سال اول این برنامه ترانزیت ١6 میلیون تنی هدف‌گذاری شده اما با این روند میزان ترانزیت تا پایان امسال از ٢٢ میلیون تن عبور می‌کند که این موضوع آرزوی کشور در بخش ترانزیتی بود که این موفقیت ماحصل توسعه روابط با کشورهای همسایه بود و در بخش توسعه ترانزیت رکورد بی سابقه در ١٠ سال گذشته را داشتیم.

بذرپاش درباره توسعه کریدورهای ترانزیتی کشور گفت: یکی از اقدامات مهم دولت در این بخش این بود که پروژه اختلافی زنگزور را به کریدور ارس تبدیل کردیم و امروز علمیات اجرایی این پروژه بین آذربایجان و ایران در حال انجام است و در آخرین بازید شهید جمهور از این پروژه میزان پیشرفت فیزیکی آن را باور نکردنی توصیف کرد.

وی ادامه داد: یکی دیگر از پروژه‌های ترانزیتی راه‌آهن رشت- آستارا است که به هر حال اجرایی قرارداد بین دو کشور ایران و روسیه زمانبر خواهد بود. وزیر راه و شهرسازی افزود: قطعه دوم تملک اراضی برای پروژه راه‌آهن رشت- آستارا در حال اجرا است و همزمان پروژه راه‌آهن رشت- کاسپین را دنبال می‌کردیم که اخیرا به بهره‌برداری رسید.

وی با بیان اینکه کریدور شرق در ٢٠ جبهه کاری در حال انجام است، گفت: راه‌آهن زاهدان- خاش به بهره‌برداری رسیده و اخیرا ادامه پروژه خاش تا چابهار از محل استجازه رهبری و تهاتر نفت تامین مالی شد و تا پایان امسال راه‌اهن خاش تا چابهار هم به بهره‌برداری می‌رسد.

بذرپاش همچنین درباره قرارداد با اپراتور هندی در بندر شهید بهشتی اظهارداشت: فاینانس هندی در قرارداد جدید 4 برابر شد البته نقدهایی درباره حضور هندی‌ها وجود دارد اما هدف ما شریک شدن با کشورهای صاحب بار است که کشورهای هند، چین و روسیه از این شرکا هستند.
وی ادامه داد: پروژه راه آهن شلمچه -بصره از سال 54 آغاز و در دولت سیزدهم علمیاتی شد و مین روبی‌ها انجام شد.
وزیر راه و شهرسازی درباره قیمت بلیت هواپیما اربعین گفت: بلیت اربعین قیمت مصوب خواهد داشت اما هنوز ستاد اربعین جمع‌بندی نشده‌است.




نظر شما