حسین محمدیان، عضو هیات رئیسه اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان در تشریح جزئیات توقف چندهفتهای کامیونها در مرز ایران و افغانستان به خبرنگار ایلنا گفت: این ۴۱۰ کامیون که رانندگان همه آنها ایرانیاند، حامل سوختی هستند که بخش خصوصی افغانستان از عراق خریده اما در افغانستان کیفیت آنها تایید نشده و این امر سبب گرفتاری کامیونهای ایرانی در مرز ماهیرود شده است.
وی افزود: اعضای هیات مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان به این دلیل که رانندگان ایرانی نیز در این معامله به مشکل برخوردهاند در مکاتبهای که بهتازگی با سرکنسولگری افغانستان در مشهد داشته خواستار این شد که با توجه به ایرانی بودن رانندگان به حل این مشکل سرعت داده شود تا رانندگان از این بلاتکلیفی خلاص شوند و امیدواریم در چند روز آینده پاسخ این نامه را دریافت کنیم.
محمدیان خاطرنشان کرد: در افغانستان برخلاف ایران تامین سوخت توسط حاکمیت مدیریت نمیشود و بخش خصوصی این امر را بر عهده دارد، از سوی دیگر افغانستان در رعایت برخی استانداردها ضعیف عمل میکند و شمار آزمایشگاههایی که کیفیت کالای وارداتی را بررسی کنند کم است، این شرایط تاجران بخش خصوصی را وسوسه میکند که کالاهایی با کیفیت پایینتر وارد کنند.
رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی خراسان رضوی تصریح کرد: این مشکل در معامله سوخت میان ایرانیها و افغانستانیها هم وجود دارد و اتاق مشترک ایران و افغانستان برای حل مشکل مصوبهای را ابلاغ و این الزام را ایجاد کرده که از کامیونهای حاوی سوخت پیش از خروج از ایران و ورود به افغانستان توسط طرف افغانستانی در تمام مرزها نمونهبرداری شود و افغانستانیها در ۴۸ ساعت جواب نمونهبرداری را بدهند و مشخص کنند که محموله میتواند وارد افغانستان شود یا نه و در صورتی که محموله به افغانستان وارد شود دیگر طرف ایرانی بازگشت آن را قبول نمیکند و مسئولیت آن بر عهده طرف افغانستانی است. ایران حتی پیشنهاد داده که در انجام آزمایش میتواند به طرف افغانستانی کمک کند تا از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری شود.
وی خبر داد: اوایل هفته آینده کارگروهی از افغانستان که مقامات دولتی هم در میان آنها هستند با اتاق ایران و افغانستان نشستی خواهند داشت و در مورد مفاد این مصوبه نیز گفتوگو خواهند کرد.
∎
وی افزود: اعضای هیات مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان به این دلیل که رانندگان ایرانی نیز در این معامله به مشکل برخوردهاند در مکاتبهای که بهتازگی با سرکنسولگری افغانستان در مشهد داشته خواستار این شد که با توجه به ایرانی بودن رانندگان به حل این مشکل سرعت داده شود تا رانندگان از این بلاتکلیفی خلاص شوند و امیدواریم در چند روز آینده پاسخ این نامه را دریافت کنیم.
محمدیان خاطرنشان کرد: در افغانستان برخلاف ایران تامین سوخت توسط حاکمیت مدیریت نمیشود و بخش خصوصی این امر را بر عهده دارد، از سوی دیگر افغانستان در رعایت برخی استانداردها ضعیف عمل میکند و شمار آزمایشگاههایی که کیفیت کالای وارداتی را بررسی کنند کم است، این شرایط تاجران بخش خصوصی را وسوسه میکند که کالاهایی با کیفیت پایینتر وارد کنند.
رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی خراسان رضوی تصریح کرد: این مشکل در معامله سوخت میان ایرانیها و افغانستانیها هم وجود دارد و اتاق مشترک ایران و افغانستان برای حل مشکل مصوبهای را ابلاغ و این الزام را ایجاد کرده که از کامیونهای حاوی سوخت پیش از خروج از ایران و ورود به افغانستان توسط طرف افغانستانی در تمام مرزها نمونهبرداری شود و افغانستانیها در ۴۸ ساعت جواب نمونهبرداری را بدهند و مشخص کنند که محموله میتواند وارد افغانستان شود یا نه و در صورتی که محموله به افغانستان وارد شود دیگر طرف ایرانی بازگشت آن را قبول نمیکند و مسئولیت آن بر عهده طرف افغانستانی است. ایران حتی پیشنهاد داده که در انجام آزمایش میتواند به طرف افغانستانی کمک کند تا از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری شود.
وی خبر داد: اوایل هفته آینده کارگروهی از افغانستان که مقامات دولتی هم در میان آنها هستند با اتاق ایران و افغانستان نشستی خواهند داشت و در مورد مفاد این مصوبه نیز گفتوگو خواهند کرد.
نظر شما