شناسهٔ خبر: 67740336 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صبح‌نو | لینک خبر

گذر از بایدن؛ اقبال به نیوسام

در شرایطی که زمان زیادی به انتخابات آمریکا باقی نمانده، جو بایدن رئیس‌جمهور 81 ساله این کشور به شدت تحت فشار هم‌حزبی‌هایش برای کناره‌گیری قرار گرفته است و این خواسته بعد از مناظره با ترامپ با جدیت بیشتری دنبال می‌شود. در همین راستا روزنامه واشنگتن‌پست در روزهای اخیر نوشت: «باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، در روزهای اخیر به متحدان خود گفته است که شانس بایدن برای پیروزی به شدت کاهش یافته است و باید به شکل جدی در مورد نامزدی‌اش در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا تجدیدنظر کند.» در روزهای اخیر بسیاری از چهره‌های شاخص دموکرات‌های ایالات متحده نظیر نانسی پلوسی و آداف شیف نیز از بایدن خواسته بودند از نامزدی در انتخابات کناره‌گیری کند.

صاحب‌خبر -

 آگاهی بایدن از عدم پیروزی در انتخابات
روزنامه نیویورک‌تایمز نیز روز گذشته به نقل از منابع نزدیک به جو بایدن نوشت که او از عدم توانایی خود برای پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا آگاه است.
این افراد به نیویورک‌تایمز گفتند: «بایدن چاره‌ای جز کناره‌گیری از رقابت‌ها ندارد و هم‌زمان حزب دموکرات تاریخ رأی‌گیری برای معرفی بایدن به‌عنوان نامزد نهایی خود را تا اواسط ماه آگوست به تعویق انداخته است.»
در ادامه این گزارش آمده است: «عجیب نخواهد بود که بایدن به زودی از کامالا هریس به‌عنوان جایگزین خود اعلام حمایت کند.»
از سوی دیگر نتایج یک نظرسنجی جدید نشان می‌دهد اکثریت قاطع دموکرات‌ها از جانشینی کامالا هریس به جای جو بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری نوامبر حمایت می‌کنند. در نظرسنجی مشترک یوگاو/اکونومیست 79 درصد از دموکرات‌ها گفته‌اند در صورت کناره‌گیری جو بایدن از انتخابات نوامبر از جانشینی کامالا هریس به جای او حمایت می‌کنند.
 
کناره‌گیری جو به نفع آمریکا است
شبکه آمریکایی نیوز نیشن نیز در روزهای اخیر گزارش داد: «جو بایدن قصد دارد طی روزهای آتی از رقابت‌های انتخاباتی کناره‌گیری کند.» هم‌زمان شبکه سی‌ان‌ان نیز به نقل از یک مشاور عالی دموکرات گزارش داد: «جو بایدن ایده کناره‌گیری خود از رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری را بیش از گذشته پذیرفته است.» به گفته این شبکه، بایدن از مشاوران خود پرسیده است که آیا معتقدند که «کامالا هریس» معاون وی می‌تواند در انتخابات پیروز شود؟
طی هفته‌های اخیر و با محرز شدن ناتوانی جسمی و ذهنی بایدن به خصوص در مناظره انتخاباتی در مقابل ترامپ، ده‌ها نفر از نمایندگان، حامیان مالی و اعضای حزب دموکرات خواستار کناره‌گیری جو بایدن از رقابت‌های انتخاباتی و جایگزینی فرد دیگری با وی شده‌اند.
«آدام شف» عضو دموکرات مجلس نمایندگان و از افراد پر نفوذ این حزب از ایالت کالیفرنیا، به بایدن گفت که باید ادامه رقابت را به فرد دیگری واگذار کند.
اما جنجالی‌ترین خبر متعلق به شبکه ای‌بی‌سی نیوز است؛ این شبکه گزارش داد که «چاک شومر» رهبر اکثریت دموکرات سنا در نشست روز شنبه به بایدن گفته است که کناره‌گیری او به نفع آمریکا و به نفع حزب دموکرات است. «شومر» پیش از این به شکل رسمی از بایدن حمایت کرده بود.
 
شانس گوین نیوسام در کمپین دموکرات‌ها
اما برخی معتقدند که در صورت کناره‌گیری بایدن از کارزار انتخابات، گوین نیوسام فرماندار کالیفرنیا قطعا از شانس بیشتری نسبت به کامالا هریس برخوردار است. عملکرد موفق نیوسام در کاهش عبور مهاجران غیرقانونی از مرز مکزیک به سوی کالیفرنیا، او را نزد بخشی از محافظه‌کاران محبوب کرده است و این موضوع با توجه به محوریت داشتن در کمپین انتخاباتی ترامپ می‌تواند چالش‌هایی را برای وی به وجود بیاورد. ترامپ در انتخابات پیشین با شعارهایی علیه مکزیک به کاخ سفید راه یافته بود.
خبرگزاری رویترز روز گذشته از قول منابعی از داخل حزب دموکرات نوشت: «بایدن در حال بررسی خروج از رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا است.»
بنا به گزارش دویچه وله؛ این خبرگزاری از قول منبعی که نامش فاش نشده افزود: «بایدن تقاضاها برای کناره‌گیری‌اش از انتخابات را جدی گرفته است.»
بسیاری از اعضای کلیدی حزب دموکرات معتقدند کناره‌‌گیری بایدن از نامزدی ریاست‌جمهوری قطعی است و مسأله تنها بر سر زمان آن است. یکی از این افراد گفته است: «من با اطمینان می‌دانم که او در حال فکر کردن است و خیلی جدی در این‌باره فکر می‌کند.»
یک عضو دیگر حزب دموکرات نیز به رویترز گفته است: «به نظر می‌رسد الان مسأله بایدن نه رفتن یا ماندن بلکه زمان رفتن است.» نیویورک‌تایمز نیز از قول منابع متعددی در میان دموکرات‌ها نوشت‌: «بایدن قانع شده که باید از رقابت‌های انتخاباتی کناره‌گیری کند.» یکی از این منابع گفت‌‌: «او پذیرفته که در ماه نوامبر احتمالا نمی‌تواند پیروز شود و باید از نامزدی کناره‌گیری کند.»
 
 
فشار پلوسی بر بایدن
روزنامه واشنگتن‌پست از قول سه مقام بانفوذ حزب دموکرات که نامشان فاش نشده خبر داده که اعضای پرنفوذ این حزب از جمله نانسی پلوسی از جو بایدن خواسته‌اند که از انتخابات کناره‌گیری کند.
این روزنامه همچنین دریافته که پلوسی، رئیس سابق مجلس نمایندگان آمریکا به دلیل نظرسنجی‌های اخیر که نشان داده‌اند بایدن نمی‌تواند بر ترامپ پیروز شود، از او خواسته تا از قطار انتخابات پیاده شود.
پلوسی که از اعضای بانفوذ حزب دموکرات است، ظاهرا به بایدن هشدار داده که اگر او نامزد حزب باشد، به احتمال زیاد در ماه نوامبر این حزب نمی‌تواند بر جمهوری‌خواهان پیروز شود و به همین دلیل بهتر است کناره‌گیری کند. هنوز هیچ منبع رسمی این خبر را تأیید نکرده است. خبرگزاری رویترز از دفتر پلوسی رسما سوال کرده؛ اما جوابی نگرفته است.
با توجه به فشارها و خبرهایی از درون کمپین بایدن، کناره‌گیری وی بیش از هر زمانی جدی است و در این شرایط گزینه‌های جدید به میدان رقابت با ترامپ خواهند آمد و شانس خود را برای حضور در کاخ سفید محک خواهند زد.

نظر شما