شناسهٔ خبر: 67739691 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

ناامنی در مناطق مرزی افغانستان و پاکستان؛ «آیا طالبان رهبران تی‌تی‌پی را تسلیم اسلام‌آباد خواهد کرد؟» /گزارش شفقنا افغانستان

صاحب‌خبر -

شفقنا افغانستان – از زمان تسلط دوباره طالبان بر افغانستان، ناامنی در مناطق مرزی این کشور و پاکستان افزایش چشم‌گیر یافته است؛ امری بر چشم‌انداز روابط دو طرف سایه افکنده است و گاهی روابط دوجانبه را تیره کرده است.

به گزارش خبرگزاری شفقنا افغانستان، در تازه‌ترین مورد، دوشنبه هفته‌ گذشته شبه‌نظامیان بر یک پایگاه نظامی پاکستان در منطقه «بنو» در ایالت «خیبرپختونخوا» که هم‌مرز با افغانستان است، حمله کردند که در آن هشت سرباز ارتش پاکستان کشته شدند.

بر اساس اعلامیه ارتش پاکستان، در این حمله ده مهاجم دخیل بودند‌. آن‌ها ابتدا موتر مملو از مواد انفجاری را به دیوار این پایگاه نظامی کوبیدند که بخشی از دیوار فروریخت.

ارتش پاکستان گفته است که مهاجمان که مجهز به جلیقه‌ی انتحاری بودند، سپس به درگیری با نیروهای ارتش پرداختند و همه‌ی آنان کشته شدند.

مسئولیت این حمله را گروه تحت رهبری «حافظ گل بهادر»، شاخه انشعابی تحریک طالبان پاکستان (تی‌تی‌پی) به عهده گرفت.

این گروه پیش از این نیز مسئول شماری از حملات علیه نیروهای ارتش پاکستان دانسته شده است؛ از جمله یک حمله‌ی دیگر در سال گذشته در منطقه «بکاخیل» شهر بنو در ایالت خیبرپختونخوا.

«استفاده از خاک افغانستان علیه پاکستان»

پس از حمله به پایگاه ارتش پاکستان در بنو، وزارت خارجه‌ این کشور با نشر اعلامیه‌‌ای گفت که این حمله را گروه حافظ گل بهادر با استفاده از خاک افغانستان انجام داده است.

این وزارت در اعتراض به استفاده از خاک افغانستان علیه پاکستان، معاون سفارت طالبان در اسلام‌آباد را احضار کرد و اعتراض خود را از طریق او به کابل منتقل کرد.

وزارت خارجه‌ پاکستان گفته است که «گروه حافظ ‌گل‌ بهادر، همراه با تحریک طالبان پاکستان (تی‌تی‌پی)، مسئول کشته‌شدن صدها غیرنظامی و مقام‌های امنیتی در حملات تروریستی متعدد در داخل پاکستان است.»

این وزارت افزوده است که با احضار معاون سفارت طالبان، از این گروه خواسته است که در مورد حمله‌ بنو به‌‌ طور کامل تحقیق کند و اقدامات فوری، قوی و مؤثر را علیه عاملان آن اتخاذ و از تکرار چنین حملاتی علیه پاکستان با استفاده از خاک افغانستان، جلوگیری کند.

ممتاز زهرا بلوچ، سخن‌گوی وزارت خارجه‌ پاکستان دیروز در یک نشست خبری نیز به این موضوع اشاره کرد و باردیگر خواستار اقدامات مؤثر از سوی طالبان شد.

پاکستان خواستار بازداشت حافظ گل بهادر و سایر رهبران تحریک طالبان پاکستان از سوی طالبان افغانستان و تسلیم دهی آنان به آن کشور است.

این مسئله را پیش از این وزارت خارجه‌ پاکستان با احضار سردار احمد شکیب، سرپرست سفارت طالبان در اسلام‌آباد مطرح کرده بود.

علاوه بر این، معاون وزارت داخله‌ پاکستان در سفر به کابل و دیدار با معاون وزارت داخله طالبان، اسناد حضور تی‌تی‌پی، استفاده از خاک افغانستان علیه پاکستان و دخیل بودن شماری از شهروندان افغانستان در حملات تروریستی در پاکستان را به این گروه سپرد.

«واکنش طالبان چیست؟»

طالبان تا اکنون همواره ادعای پاکستان مبنی بر استفاده از خاک افغانستان علیه آن کشور را رد کرده و حضور اعضای تحریک طالبان پاکستان و حافظ گل بهادر را در این کشور، انکار کرده‌اند.

حتی سرپرست وزارت دفاع طالبان مقام‌های پاکستانی را متهم به «بی‌کفایتی» در تأمین امنیت آن کشور کرد و گفت که آنان می‌خواهند که مسئولیت بی‌کفایتی خود را به گردن افغانستان بیندازند‌.

در تازه‌ترین مورد، سردار احمد شکیب، سرپرست سفارت طالبان در اسلام‌آباد در واکنش به ادعای مقام‌های پاکستان گفته است که ممکن است برخی از اعضای تحریک طالبان پاکستان در افغانستان «پنهان» شده باشند، اما این به معنای «حمایت» طالبان و مردم افغانستان از این گروه نیست.

او افزوده است که بخش بزرگی از نیروهای تی‌تی‌پی در پاکستان حضور دارند و تأکید کرده است که پاکستان شواهد کافی ارائه کند، طالبان حاضر است که علیه تحریک طالبان پاکستان در افغانستان «اقدام» کند.

این اولین‌بار است که یک مقام طالبان می‌گوید که این گروه در صورت ارائه شواهد کافی، علیه طالبان پاکستانی اقدام می‌کنند؛ اما به باور کارشناسان سیاسی، هنوز زود است که این مورد را به معنی تغییر رویکرد طالبان در قبال تی‌تی‌پی قلمداد کنیم.

یک کارشناس سیاسی به دلیل مسائل امنیتی خواست ناشناس بماند، به خبرنگار شفقنا گفت که طالبان به دلایل قومیتی و ایدیولوژیکی، از تحریک طالبان پاکستان حمایت می‌کند و به آنان پناه داده است.

او افزود که اما این احتمال نیز وجود دارد که طالبان حاضر شوند در بدل امتیازات سیاسی بزرگ از پاکستان، شماری از اعضا و یا رهبران تی‌تی‌پی را «معامله» کند و تسلیم آن کشور دهد.

نظر شما