شناسهٔ خبر: 67739628 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز | لینک خبر

ترس بزرگ آمریکا از ایران لو رفت ! + جزئیات

وزیر خارجه آمریکا ادعاهای جدیدی در مورد برنامه هسته‌ای ایران مطرح کرده است.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

فرانس۲۴ نوشت: آنتونی بلینکن گفت: ایران می‌تواند ظرف «یک یا دو هفته» مواد شکافت‌پذیر برای استفاده در سلاح هسته‌ای تولید کند.

وزیر خارجه آمریکا مدعی شد: پس از انتخابات رییس جمهور جدید، «آنچه در هفته‌ها و ماه‌های گذشته دیده‌ایم، ایرانی است که در واقع در حال پیشبرد برنامه هسته‌ای خود است». بلینکن که در یک مجمع امنیتی در کلرادو صحبت می کرد، سقوط توافق هسته ای را عامل شتاب در توانایی های ایران دانست.

در سال ۲۰۱۸، ایالات متحده به طور یکجانبه از توافق هسته ای که برای تنظیم فعالیت های اتمی ایران در ازای لغو تحریم های بین المللی طراحی شده بود، خارج شد.

بلینکن گفت: «به جای اینکه (ایران) حداقل یک سال با ظرفیت تولید مواد شکافت‌پذیر برای سلاح هسته‌ای فاصله داشته باشد، اکنون احتمالاً یک یا دو هفته تا انجام این کار فاصله دارد.»

وی افزود که ایران هنوز سلاح هسته ای تولید نکرده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) ماه گذشته اعلام کرد که ایران در حال توسعه بیشتر ظرفیت‌های هسته‌ای خود است و تهران نیز به آژانس اطلاع داد که در حال نصب آبشارهای بیشتری – یا مجموعه‌ای از سانتریفیوژهای مورد استفاده در غنی‌سازی – در تاسیسات هسته‌ای نطنز و فردو است. بنا به ادعای آژانس بین المللی انرژی اتمی، ایران تنها کشور غیرهسته ای است که اورانیوم را تا سطح بالای 60 درصد غنی می کند. ایران نیز بارها اعلام کرده هدف از غنی‌سازی در این تاسیسات استفاده غیرنظامی و صلح آمیز است.

اما علی باقری، سرپرست وزارت امور خارجه ایران در اوایل این هفته به سی ان ان گفت که ایران به توافق موسوم به برجام پایبند است.

وی گفت: «ما هنوز عضو برجام هستیم، آمریکا هنوز نتوانسته به برجام بازگردد، بنابراین هدفی که دنبال می کنیم احیای توافق ۲۰۱۵ است. ما به دنبال توافق جدیدی نیستیم.»

منبع: شفقنا

نظر شما